  • Data: 2006-05-02 08:22:47
    Temat: Re: DG - zestawy komputerowe - EST/EW
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 28 Apr 2006, Bartek wrote:

    > Problem:
    > 1. Mam zestaw komputerowy (komp + monitor) (Z1 = M1 + K1). 3 lata uzywany.
    > Wpisany w wyposazeniu.

    Znaczy: "kupiony na firmę"?

    > 2. 3 miesiace temu kupilem nowy monitor (M2). ok. 1100 pln netto. Dodaje go
    > do zestawu Z1. Polecial w calosci w koszty.
    >
    > pytanie1: czy monitor M1 musi byc gdzie ewidencjonowany, ze chwilowo bedzie
    > stal na polce ?

    Hm... formalnie istnieje pojęcie "odłączenia od ST" (przepis niżej).
    Ciekaw jestem jak to robią inni :)

    > pytanie2: czy monitor M2 musi byc wpisany w wyposazenie jako dodatkowy
    > element zestawu Z1, czy po prostu leci w koszty?

    IMO "w koszty" i tyle. Tylko f-rę za niego (opisaną że "w koszty" a nie
    w towary handlowe) można by trzymać co najmniej do końca jego życia.... :]

    > 3. Teraz chce kupic nowy komputer. (K2)
    > ok. 2600 netto.
    >
    > pytanie 3: czy jesli chcialbym uzywac zestawu z nowego kompa (K2=2600) i
    > monitora (M2=1100) to sie z tego zrobi srodek trwaly Z2 o wartosci 3700 ?
    > czy tez w zwiazku z tym, ze monitor jest juz na stanie liczy sie tylko
    > wartosc nowego komputera i mam nowa pozycje w wyposazeniu /najwyzej kupie
    > tanszy ;)/.

    Popatrzmy...

    20. W razie trwałego odłączenia od danego środka trwałego części składowej
    lub peryferyjnej wartość początkową tego środka zmniejsza się, od
    następnego miesiąca po odłączeniu, o różnicę między ceną nabycia (kosztem
    wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią, w okresie
    połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną przy zastosowaniu
    metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu
    odpisów amortyzacyjnych tego środka trwałego.
    21. Jeżeli odłączona część zostanie następnie przyłączona do innego środka
    trwałego, w miesiącu połączenia zwiększa się wartość początkową tego
    innego środka o różnicę, o której mowa w ust. 20.

    Ha...
    To jest propozycja do dyskusji ;)

    A inne pytanie: z czego wynika preferowanie EW?
    IMO wpis do EST (i jednorazowa amortyzacja) rozwikłuje inny potencjalny
    problem - zakupu "ulepszania" >3500 zł.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)