    From: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG+etat a kwota wolna od podatku
    Date: Tue, 06 Jan 2004 11:56:39 +0100

    mlody wrote:

    > Mam pytanie zwiazane z prowadzeniem DG i jednoczesna praca na etat.
    > Zakladajac, ze zaklad pracy, w ktorym wykonywana jest praca "na etat",
    > dolicza w kazdym miesiacu do wynagrodzenia sume wynikajaca z 1/12
    > czesci kwoty wolnej od podatku, czy istnieje jakis ustawowy obowiazek
    > informowania zakladu pracy o prowadzonej dzialalnosci gospodarczej? (w
    > celu zaprzestania doliczania ww. kwoty do wynagrodzenia). I jakie
    > konsekwencje prawne ma nie poinformowanie zakladu pracy o tym fakcie?

    Zakład raczej odlicza a nie dolicza. Istnieje obowiązek informowania
    zakładu jeśli podatek z DG płąci się na zasadach ogólnych. Obawiam się,
    że niepoinformowanie jest co najmniej wykroczeniem skarbowym.

    > I jeszcze jedno pytanie: o co w zasadzie chodzi z ta kwota wolna od
    > podatku w przypadku DG+pracy na etat? Wydaje mi sie, ze na rozliczeniu
    > roczym, nie ma znaczenia w ktorym momencie otrzymalem ta czesc
    > wynagrodzenia wolna od podatku (czy co miesiac w postaci "dodatku" do
    > pensji, czy po rozliczeniu rocznym w postaci zwrotu z US)...

    Chodzi o to, że jeśli prowadzisz DG na KPiR masz obowiązek odliczać nie
    przy rozliczeniu rocznym a już na początku roku. I w ten sposób w
    trakcie roku płacone zaliczki są zbyt niskie.

    > Powod mojego pytania jest przewidywalny ;-) Chcialbym rozpoczac DG,
    > jednak w moim przypadku informowanie zakladu pracy o tym fakcie moze
    > byc bardzo "nie na reke".

    W zasadzie jedyną furtką jest to, że nie musisz informować zakładu czy
    podatek płacisz samodzielnie z tytułu DG czy np wynajmu nieruchomości.
    Lub oczywiście jeśli możesz i opłaca się, to wybierz opodatkowanie
    ryczałtowe.