    From: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG a nie moje mieszkanie
    Date: Sun, 12 May 2002 23:50:40 +0200

    Użytkownik Tym <t...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:abmmec$ihf$...@n...tpi.pl...
    > Witam!
    > Historia zagmatwana jak w południowoamerykańskim serialu... Prowadzę DG w
    > mieszkaniu, w którym mieszkam z żoną, ale nie jestem zameldowany (żona
    jest,
    > z pewnych powodów wygodniej mi się nie meldować). Lokal jest własnością
    > teściowej, która użycza mi bezpłatnie pokój. Teraz seria pytań:
    > 1. Czy użyczenie w takiej "konfiguracji" rodzinnej jest OK?
    > 2. Czy muszę traktować użyczenie jako przychód?
    > 3. Czy mogę odliczać odpowiedni procent czynszu i innych opłat?
    > 4. Czy lepiej użyczać, czy wynajmować pokój na DG?
> [...]

    O kurde! :))
    1. Konfiguracja rodzinna nie ma znaczenia chyba że stosowane rozliczenia
    pomiędzy podmiotami (ty i teściowa) zasadniczo odbiegają od cen rynowych w
    danej miejscowości.
    2. Sądzę, że jest to przychód. Faktycznie jest to "bezpłatne użyczenie
    lokalu", a Ty nie płacąc czynszu masz z tego korzyść, czyli przychód.
    Obliczyc go należy wg średnich cen najmu m.kw. mieszkania w danym rejonie
    miasta, o podobnym standarcie, itp. Dobrze jest tez sporządzić taką umowę
    użyczenia aby było jasne w papierach kto i co komu użycza.
    Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 marca 1996 r., sygn. akt SA/Lu
    839/956, stwierdził, że przychodem jest wartość nieodpłatnych świadczeń
    otrzymanych z tytułu nieodpłatnego użytkowania lokalu. W wyroku z 19 czerwca
    1996 r., sygn. akt SA/Sz 2231-2233/957, NSA uznał, że oddanie rzeczy w
    nieodpłatne używanie na podstawie umowy użyczenia bądź umowy użytkowania
    stanowi nieodpłatne świadczenie dla podmiotu przejmującego rzecz do
    używania. Podobny pogląd zaprezentował NSA w rozstrzygnięciu z 7 sierpnia
    1996 r., sygn. akt SA/Gd 1167/958: "Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o
    podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje usługi i udostępnienie lokalu
    świadczone darmo, jak również te, które można zakwalifikować jako nienależne
    świadczenie w rozumieniu art. 410 § 2 Kodeksu cywilnego".

    3. I tu tak samo umowa użyczenia jest potrzebna. Jeżeli w umowie zawary
    będzie punkt, że Ty jako korzystający z lokalu jestes obowiązany ponosić
    pewne koszty (dobrze jest ustaliś jakąś konkretną kwotę, czy % czynszu itp)
    to wrzucasz w koszty spokojnie. Lepiej jest wpisać wyższą kwotę tej opłay i
    nie zawracać sobie głowy wrzucaniem np. odzielnie telefonu, czy energii itp.
    A w takim przypadku nie będzie to już nieodpłatne świadczenie bo ponosisz
    koszty, czyli nie jest to Twój przychód.
    W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 września 1996 r., sygn. akt
    I SA/Łd 135/9610, znalazło się stwierdzenie, że jako "nieodpłatne
    świadczenie" w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
    należy uznać wyłącznie takie, które są całkowicie nieodpłatne. Za takie
    świadczenia nie można zatem uznać korzystanie przez podatnika z
    nieruchomości, gdy podatnik zobowiązany jest umownie do ponoszenia na rzecz
    wydzierżawiającego opłat publicznoprawnych, np. podatku od nieruchomości czy
    też pokrycie kosztów ubezpieczenia. Podobny pogląd zaprezentował NSA w
    wyroku z 28 sierpnia 1995 r., sygn. akt SA/Wr 2612/9411. Znalazło się w nim
    stwierdzenie, że spółka z o.o. nie uzyskuje nieodpłatnego świadczenia,
    jeżeli zgodnie z zawartą umową obowiązana jest ponosić koszty ubezpieczenia
    otrzymanego majątku, podatek od nieruchomości, podatek od środków
    transportowych oraz wszelkie inne koszty związane z prowadzeniem
    działalności przy użyciu objętych używaniem części majątku przedsiębiorstwa.

    4. Lepiej użyczać ale na warunkach punkt 3.
    W przypadku umowy najmu teściowa ma przychód i co miesiąc musi składać
    PIT-5, płacić co miesiąc zaliczki, a potem wszystko wykazać w zeznaniu
    rocznym. Wprawdzie wtedy większą kwotę możesz wrzucić w koszty ale zapewne
    teściowa nie zechce z własnej kieszeni płacić podatku od nieistniejącego
    czynszu, czyli zapłacisz Ty. I na to samo wyjdzie. :))

    WS