  • Data: 2009-07-10 19:51:46
    Temat: Re: Czym przeksięgować towar w KUP?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 10 Jul 2009, Tristan wrote:

    > (autor cef
    > kupiłem towar, który zaksięgowałem w PKPiR jako Towar Handlowy, ale teraz
    > chcę to zużyć na potrzeby własne przedsiębiorstwa.

    > I w PKPiR co księguję? Jaki dokument? Bez numeru i po prostu siebie jako
    > kontrahenta?

    IMVHO - tak.
    Osobiście bym za DW uznał dekretację na oryginalnej f-rze, poprzez
    sporządzenie (zwyczajowo na odwrocie) dopiska o fakcie "przeksięgowania",
    rzecz jasna z datą zdarzenia i podpisem.
    A co do "dokumentu"...
    Minister był (hm... "jak zwykle"?) strzelić sobie w stopę, np. w ten
    sposób, że z jednej strony nakazuje iż "podstawą wpisów są dowody
    księgowe", a z drugiej w tymże samym rozporządzeniu przewiduje
    "Kolumna 15 jest wolna. W kolumnie tej można wpisywać inne zaszłoœci
    gospodarcze poza wymienionymi w kolumnach 1-13"
    Sugeruje to, że nie muszą to być "zdarzenia" w rozumieniu o którym
    mowa wcześniej :) (ratio legis - skoro użył innego określenia,
    to znaczy co innego miał na myśli, kropka).

    Ale dobra - "dowód przesunięcia" IMVHO nadaje się jako DW.
    Co Ci nie pasuje?

    > Mówię, że podział kolumn jest w
    > PKPiR sztuczny i nic nie niosący, zwłaszcza, że w PKPiR nie ma towarów.

    Niesie.
    Powody znajdę dwa, oba dotyczą kontroli:
    - selekcja na poziomie wymogów formalnych dokumentowania nabycia; dla
    TH są one ostrzejsze ("dzień przyjęcia") i pozwala to odrębnie
    sprawdzać spełnienie tego wymogu (oraz prawidłowość wpisu)
    - swoisty "przegląd" kosztów związanych z "obrotem" (nie w rozumieniu
    VAT), bo wartość zakupu się wyróżnia.

    pzdr, Gotfryd