    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 24 Apr 2010 09:21:25 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Czym grozi podpisanie korekty?

    On Sat, 24 Apr 2010, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

> [...]
    >
    > właśnie jedna z zabrskich wywoływalni zdjęć przesłała mi stos korekt
    > faktur twierdząc, że są na nich złe waty, ale przy płaceniu zapłaciłem
    > dobrze, więc to tylko formalność. W zamian za odesłanie podpisanych
    > korekt (twierdzą, że prawo zmusza do tego, żeby dostali podpisaną[1])
    > dają mi zniżki. Tylko, że ja nigdy żadnych faktur nie brałem bo to
    > ,,cywilne'' zamówienia. Pewnie je sobie generowali sami w systemie i
    > temu problem, ale ja nie mam oryginałów i nie jestem pewien czy tak
    > faktycznie było.
    > Czy mogę tak podpisać na pałę i potwierdzić coś, czego nie jestem

    Błąd w pytaniu ;)
    Kierowca też może przejechać podwójną ciągłą, pytaniem jest czy
    wolno, ew. czy powoduje to konsekwencje prawne, a nie czy może :)

    BTW, IMVHO:
    Zawsze możesz poprosić o podpisane kopie.
    "Oryginalne kopie oryginałów", pozostając w bzdurnej konwencji pojęć
    wprowadzonych w polskich fakturach, z argumentacją że:
    1. kopii można sobie nawystawiać do upojenia a żaden przepis nie
    zabrania (na szczęście) wydawania kopii również nabywcy
    2. jak bardzo nie chcą dać kopii, to mogą wystawić oryginały
    duplikatów błędnych faktur, będą mieli trzy razy tyle papierów :|
    3. podpisane, skoro też chcą podpisanego papierka :>, "bo ja bym
    chciał wiedzieć co podpisywałem"

    A problemem niekoniecznie są faktury, lecz pytanie czy to
    są faktury do paragonów i jak to z tymi paragonami było.
    Jeśli kwota mniej więcej się zgadza, to IMVHO można by
    potwierdzić - przecież przepisy o ograniczeniach (m.in.
    z żądaniem podpisu, pomijając jego nadmierną restrykcyjność,
    ale z drugiej strony - wypełniającą "lżejszy" wymóg posiadania
    dowodu dostarczenia odbiorcy) mają na celu zapobieżenie
    odliczeniu niezapłaconego podatku.
    Skoro nie odliczasz, to IMVHO konsekwencji nie powinno to
    za sobą nieść. No chyba że płaciłeś po 30 zł a korekty są
    na 3000 ;)

    > [1] jak to z tymi korektami jest? Czy to nie było tak, że wystarczy
    > wysłać poleconym za potwierdzeniem odbioru?

    Starczy AFAIK.
    Ale drogo wychodzi, no i sam sobie odpowiedz na pytanie: co
    zrobiłbyś, jakby Ci ją przysłali?
    W sumie podpisanie *odbioru* korekty nie jest niczym innym,
    zwróć uwagę jak opisane jest pole do podpisu - czy tylko
    "potwierdzam odbiór", czy "poświadczam za zgodność" :>
    (a jak nic nie ma, to można z palca dopisać ten "potwierdzam
    odbiór").

    pzdr, Gotfryd