    From: "Damian" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy US moze zadac ode mnie historii rachunku.
    Date: Tue, 9 Aug 2005 10:01:25 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@83.238.7.114

    > mam taki problem.
    >
    > Kupuje mieszkanie (czesciowo na kredyt czesciowo za gotowke, ktora
    zostanie
    > mi pozyczona przez rodzine na tzw "gebe") i mam takie pytanie. Czy US moze
    > zadac ode mnie historii mojego rachunku bankowego celem ustalenia skad (z
    > jakiego zrodla pochodza pieniadze).
    >
    > mieszkanie to wydatek 150 tys, kredyt w wysokosci 80 tys, moje zarobki
    > legalne to 4 tys netto.
    >
    > Nikt z rodziny nie chce wyplacac gotowki i chca mi przelac to na moje
    konto
> [...]

    I tak dokładnie może być. US nie może zaglądać w twój prywatny rachunek
    bankowy, może jednak zarządać dokumentów potwierdzających możliwości
    finansowe kupującego. Jeżeli takie dokumenty nie będą rzetelne i nie
    przekonają urzędników z US, mogą oni różnicę potraktować jako przychody z
    nieujawnionych źródeł i opodatkować stawką 75%.
    Ja osobiście wystrzegałbym się tego typu praktyk. Nie raz spotkałem się, że
    po zakupie drogiego samochodu, lub nieruchomości podatnik był wzywany w calu
    złożenia dodatkowych wyjaśnień. Oczywiście urzędnicy w US mają dostęp do
    Twoich rocznych PIT-ów i na ich podstawie dokonują wstępnej oceny. Można
    zawsze bronić się w ten sposób, że przez 20 lat środki były odkładane na
    zakup mieszkania, ale to już jest IS i zapewne sąd, a to są i poważne
    koszty - podatek należy zapłacić, adwokaci itp.

    Pozdrawiam

    Damian