    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Częściowa likwidacja działalności - pilne!!!!
    Date: Wed, 17 Apr 2002 15:17:05 +0200

    On Wed, 17 Apr 2002, Ewa wrote:

    >+ Prowadzę DG w zakresie: sprzedaż obnośna, sprzedaż w sklepie i usługi.
    >+ No i do końca kwietnia zamykam działalność w sklepie. Wyprzedaję towar a to
    >+ co zostanie daję w komis.

    IMHO trzeba by ustalić czy najpierw zamykasz a później "w komis"
    czy na odwrót.

    >+ 1. Czy muszę sporządzić remanent likwidacyjny i zapłacić od niego podatek?
    >+ Skoro chcę oddać rzeczy w komis.

    IMHO: oczywiście. Towary handlowe które ci zostały po
    zakończeniu DG stanowią twój majątek i są twoim przychodem:
    możesz je sobie zatrzymać, sprzedać - albo dać w komis.
    Zauważ: tak jest *w każdorocznym* rozliczeniu podatkowym;
    cokolwiek ci "zostaje na magazynie" jest twoim przychodem.

    >+ 2. Czy jeśli robię ten remanent to musze wcześniej poinformować US o tym
    >+ fakcie?

    A w instrukcji do KPiR nic nie napisali ? ;)
    (dokładniej: rozporz.min.fin. nt. KPiR, par.27.4 ("są zobowiązani...
    w terminie co najmniej 7 dni przed datą sporządzenia spisu").

    >+ 3. A z drugiej strony czy za kwiecień PIT5 mogę rozliczyć z remanentem?
    >+ Towar w 90% jest w spisie z natury na koniec zeszłego roku. Jak go teraz
    >+ cały wyprzedam na dodatek bez marży to mi wyjdzie podatek do zapłacenia.

    Bo to JEST twój przychód.

    >+ Jeśli ujmę remanent z początku roku i odejmę remanent na koniec miesiąca to
    >+ mi ten podatek nie wyjdzie. Wiem że gdzieś to było, ale mam tyle na głowie
    >+ że nie wiem za co się złapać.

    Ależ przecież remanent z początku roku to jest TWÓJ MAJĄTEK od
    którego już ZAPŁACIŁAS PODATEK ! Więc OCZYWIŚCIE należy go
    odjąć od przychodów. Niemniej Za to co ZAROBISZ (lub MOŻESZ
    ZAROBIĆ) na sprzedaży - to jest twój PRZYCHÓD.
    Jeśli na początku roku "na stanie" było summa summarum towaru
    za 15000, teraz masz za 20000 - to 5000 jest twoim "zarobkiem"
    (fizycznym - jeśli uda ci się to sprzedać, lub właśnie "w towarze"
    jeśli zostawisz na własne potrzeby ;>)

    >+ No to powiedzmy że remanent zrobię, ale podatku chyba nie musze płacić? Bo
    >+ mogłabym przecież założyć że sprzedam ten towar obnośnie.

    Zlituj się ! Przecież sprzedajac go obnośnie dostałabyś
    "pieniądze do kasy" (i opodatkowania !)
    Czy ty kiedyś zastanawiałaś się za co w końcu (od czego)
    płacisz podatki ? -;) (ja od tego zacząłem ;]!)

    *towar w remenecie to jest twój majątek*
    Więc jeśli był (jakiś towar) na początku roku - to
    od niego zapłaciłaś już POPRZEDNIO podatek (więc odlicza
    się go od dochodu).
    Ale to co TERAZ masz - stanowi twój przychód (wirtualny :])
    Więc ZAWSZE twój dochód "z towaru" będzie policzony tak:
    wartość towaru "teraz" minus wartość towaru poprzednio.
    I nieważne (jak niżej) jaką kolejność przyjmiesz: podatek
    powinien wyjść ci taki sam.

    >+ 4. Wielkim problemem jest dla mnie ten komis. Jak ja to będę rozliczać. Ale
    >+ w ogóle nie wiem jak to ugryźć więc nie będę pytać bo nie wiem o co.

    Jak na mój gust to zależy od kolejności działań:
    1. najpierw koniec DG później komis: uzyskujesz dochód z DG
    w postaci towaru w remenencie końcowym, od tego płacisz podatek
    a na koniec odzyskujesz pieniądze zamieniając (już opodatkowany)
    towar na pieniądze
    2. najpierw komis później koniec DG; z komisu dostajesz pieniądze,
    od których zapłacisz podatek.

    Jakiejś szczególnej (podatkowo) różnicy nie widzę.

    Pozdrowienia, Gotfryd