    From: "Lucyna" <l...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Części komputerowe a DG
    Date: Sat, 28 Feb 2004 10:59:15 +0100

    > Myszą bym się nie przejmował, na odwrocie f-ry opisuje się
    > przeznaczenie zakupu - i IMHO wpis "poz. 3, mysz komp.,
    > przezn. do wymiany uszkodzonej" wystarczy.

    Masz na mysli "starą" fakturę, dowód pierwotnego zakupu
    danego zestawu?

    A jesli, jak w moim przypadku, zestaw nie był kupiony,
    tylko był prywatny i został "wciągnięty" na firmę?
    Wtedy za odwrót faktury zapewne posłuzy odwrót
    "aktu przekazania do użytkowania firmowego"?
    (nawiasem mówiąc - jak to się powinno poprawnie nazywać?).

    > Jak coś poważniejszego - to może protokół...

    Jak to wlasciwie jest z tymi protokołami?
    Np. - zepsuł mi się monitor, kupiony pierwotnie za 1200 zł,
    i nie wprowadzany ani do EŚT ani do EW.
    Wystarczy, że sama sobie napiszę świstek pt.
    "Protokół zniszczenia / złomowania"
    ("p. zniszczenia" mi się z "Miśiem" kojarzy),
    i już? Już stary księgowo nie istnieje i mam pełne blogosławieństwo
    Fiskusa i jego pachołków na zakup nowego?
    A może jakoś bardziej udowadniać muszę faktyczne uszkodzenie
    starego sprzętu?
    No bo jak się obronię przed zarzutem, że satry monitor faktycznie się
    popsuł (i był po gwarancji - czy to ma znaczenie?),
    a nie że miałam kaprys zakupu nowego, a stary pokątnie sprzedałam,
    albo darowałam?

    Przecież wiadomo, że wiele osoób częsci komputera po prostu
    wymienia co jakiś czas, sukcesywnie, bo technika idzie do przodu
    i stare elelemty zastepuje się nowymi. Trudno przy każdej takiej
    wymianie udawać, że stara część się zepsuła, bo przecież
    nawet mało złośliwy kontroler może zasugerować, że mogła
    mieć miejsce zatajona sprzedaż.

    No i czy postępowanie wobec takich starych elementów,
    będzie zależało od tego czy zestaw był w EST czy nie był?

    > Jakiej tam rady... wrrrrrr.... ! Ja tu tylko komentuję ! ;>
    > (jeszcze nie wiesz jak to jest z doradzaniem ??)

    Masz rację.
    Pół nocy nad tym rozmyślałam i chyba jednak z komentarza
    o wyższosci EŚT nie skorzystam. Nie ma ryzyka, nie ma zabawy :-)
    Dwie zawodowe księgowe powiedziely mi (też w trybie komentarza,
    a nie rady :-) ze spokojnie moge wciągnąć stary komp. jednorazowo
    w koszty, byle nie przekroczył 1500 zł, ale najlepiej zaniżyć cenę,
    nie wpisywac go do żadnych EST ani EW, i spokojnie potem kupowac
    czesci. Nie upierały się, że tak jest super zgodnie z przepisami,
    ale argument że "wszyscy tak robią" i zę "nitk sie tego raczej nie czepia"
    ma dla mnie odczuwalne własności kojące....
    Ale co do protokolarnego losu starych czesci - nie wypowiedziały się,
    dlatego ten temat wciąż chcę drążyć.

    > Do 3,5 kzł - IMHO "po prostu w koszt".

    Wiem, że już była dyskusja o oponach.
    Czeka mnie to niebawem, ale bedzie to wymiana zużytych, łysych na nowe.
    Auto jest w EST. Za nowe zapłacę pewnie poniżej 1000 zł.
    IMHO "po prostu w koszt" ?
    Z tym, że te łyse letnie wyrzuciłam jesienią, czy mam napisać
    protokoł?

    > Tak. Albo "wymiana na inny ze względu na cechy". Jak uzasadnisz
    > wymianę "ze stary był za mały" to to już "ulepszenie" :)

    I chodzi o to, że "ulepszenie" nie moze isc "po prostu w koszt"?

    Wielkie dzieki,

    Lou.