    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Co z wynajmem samochodu spółce z o o...?
    Date: Thu, 12 Oct 2006 11:23:14 +0200

    On Thu, 12 Oct 2006, s...@p...onet.pl wrote:

    > A no się zawziąłem bo sam się na tym tak bardzo nie znam a ktoś próbuje mi
    > wmówic ze Jan Kowalski posiadający autko w kredycie (spłaca je) nie może go
    > użyczyć czy też wynając

    Stop.
    Posiadanie obejmuje różne formy prawa do rozporządzania, od właściciela
    który nie poczynił zobowiązań poczynając (bo jak właściciel przedmiot
    wynajął to oczywiście ma kłopot w wynajęciem tej samej rzeczy komu
    innemu w tym samym czasie) a na kimś kto w ramach umowy np. najmu
    lub użyczenie sam nie ma prawa do dalszego podnajmu rzeczy.
    W przypadku "autka w kredycie" trzeba sprawdzić jego status prawny, bo
    co prawda po aferach z ubezpieczeniami banki zdaje się trochę zmniejszyły
    zapędy na przewłaszczania kredytowanych pojazdóe (przy wypadku z udziałem
    dwu pojazdów kredytowanych przez sam bank ubezpieczalnie zaczęły odmawiać
    wypłaty odszkodowania z uzasadnieniem że szkoda wyrządzona samemu
    sobie - znaczy samochód banku wyrządził szkodę innemu samochodowi banku
    więc niech się bank martwi) - niemniej "autko w kredycie" może nie być
    własnością posiadacza, a umowa może nie dopuszczać prawa do dawania
    wydanej niejako "w zastaw do używania" rzeczy do dalszej poddzierżawy,
    podnajmu i użyczenia.

    > (jakkolwiek to nazwiemy) spółce zoo tak zeby ta spółka
    > mogła w koszty wrzucić paliwo naprawy itp.

    Drugi stop.
    Otóż nie wiem jak np. wypożyczalnie samochodów rozwiązują problem
    paliwa (a raczej czy jakoś "pomagają" najemcom, poprzez możliwość
    kupownia "na wypożyczalnie" i zaliczania go w koszty wypożyczalni
    a następnie ujmowania tego w cenie wynajmu).
    W ustawie jest dość jasny przepis: jeśli samochód *nie jest wpisany
    do ewidencji środków trwałych*, to wydatki na niego można rozliczać
    wyłącznie kilometrówką.
    Nic to, że firma sobie kupi "używkę" za 2200 zł - jak wpisze ją
    do ewidencji wyposażenia (a może) to nie będzie mogła wydatków
    zaliczać w koszty "wprost" (a jedynie przez limit kilometrówki).

    IMO wynika z tego że również przy pojeździe najętym użytkownik nie
    może sobie kosztów zaliczać "wprost" - kilometrówka musi być!
    I o ile przy wypożyczalni jest oczywiste że raczej będzie na
    zasadach ogólnych i VAT oraz ów samochód będzie mieć we *własnej*
    EST, to przy "Kowalskim z bloku obok" oznacza to cały stosik
    komplikacji.

    > po prostu nie chce mi się wierzyć
    > bo to nowa księgowa i się wymądrza a ja cały czas szukam gdzie to jest jasno
    > i przejrzyście napisane (Dz.u. czy coś).

    Za nisko szukasz ;) - to akt prawny wyższej rangi.

    > Ona uważa ze takie zeczy to się robiło
    > 10 lat temu i teraz jest to zabronione (nawet uzyczenie odpłatne)

    IMO & AFAIK nie jest zabronione.
    Ale może być nieopłacalne.

    Co do "pozwolenia" to owszem, jest to jasno i wyraźnie zapisane.
    Tu:
    http://www.sejm.gov.pl/prawo/konstytucja/kon1.htm
    Art. 31.3 :)

    > Wiele osób
    > mówi inaczej a ona swoje. Nawet US się zgadza a ona swoje.....

    :)
    Ale to *ona* musi podać przepis, oparty na ustawie lub umowie m-nar.
    (powiązanie z art. 42) który ogranicza dokonanie takiej czynności.
    Są rzadkie przypadki umów, które wyglądają na rzeczywiście związane
    z prowadzeniem DG - na przykład w Kodeksie Cywilmym jest zapis
    o agencji "w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa", więc
    wniosek że czynność agencyjną musi być dokonana przez przedsiębiorcę
    (firmę). Sama czynność może być opodatkowana jako "działalność
    w rozumieniu ustawy" (szczególnie przy VAT to widać - wynajem
    własności osobistej, nie traktowany jako DG w rozumieniu przepisów
    gospodarczych, jest traktowany jak DG dla VAT).
    Ale właśnie owo *ograniczenie* trzeba znaleźć.
    W *ustawie*! (lub um. m-narodowej, akty niższej rangi nie mają
    prawa naruszać wolności wg Konstytucji).
    Więc niech znajdzie i nas doszkoli czego nie wiemy :), będzie
    z tego jakiś pożytek :)

    pzdr, Gotfryd