  • Data: 2007-09-20 20:24:43
    Temat: Re: Amortyzacja po zakończeniu wynajmu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 20 Sep 2007, jureq wrote:

    > Do niedawna wiele urzędów uważało, że w takim wypadku nie można wliczać
    > amortyzacji w koszty. Jeśli podatnik był innego zdania i chciał wojować, to
    > sprawa kończyła się w sądzie. Prawie zawsze podatnik wygrywał.

    Thx - to cenna wiedza.

    > Bodajże od
    > nowego roku roku w ustawie dopisano coś w stylu "wydatki na zabezpieczenie
    > źródła przychodów są kosztem" i sprawa jest obecnie jasna: nie ma podstaw
    > do zaprzestania wliczania amortyzacji w koszty.

    Problem jest inny: wydatek na ST kosztem nie jest, a wyjątek dotyczący
    amortyzacji ma literalny zapis "...wykorzystywane...", i co gorsza przy
    najmie (takim najmie, który nie jest częścią DG) literalnie również
    zapisali "...oddane do wykorzystywania...".
    Z góry się zgadzam, że takie postawienie sprawy może wydawać się
    nielogiczne.
    Ale z drugiej strony, jak podatnik który wynajmuje np. lokale ma
    *jeden* lokal, to przepis nakazujący rozliczać amortyzację ze stałą
    stawką przez cały rok mógłby mu dać w kość - bo powiedzmy, że
    przez 1. kwartał wynajmuje i aplikuje sobie max. stawkę amortyzacji,
    w potem okazuje się że z różnych przyczyn nie ma najemcy, i chcąc
    nie chcąć generuje sobie zupełnie niepożądaną stratę.
    Tak źle i tak niedobrze :(

    A rozwiązanie wydawałoby się proste: "podatnik *może*"...

    Zakładając optymistyczną wersję tak jak piszesz, obejść mechanizm
    "wpadki" oczywiście można, rozliczając amortyzację raz na rok, co
    pozwala ustalić wysokość stawki w grudniu.
    No ale to oznacza konieczność zawyżenia zaliczek :(

    pzdr, Gotfryd