  • Data: 2009-09-14 14:22:57
    Temat: Re: Amortyzacja jednorazowa samochodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 14 Sep 2009, Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]

    [1]

    [2]

    > widzę, że dostrzegasz tylko "problem ciężarówek - nie ciężarówek", ale
    > tu nie (tylko) o to chodzi.
    > Dlaczego w ogóle ograniczać odliczanie VAT od innych pojazdów?
    > Przecież jest mnóstwo przedsiębiorców (zaryzykuję: większość), którzy
    > nie potrzebują ciężarówek, a jednak potrzebę szybkiego przemieszczania
    > się mają.

    Dobrze, ale skupil się na innym problemie: na *prostym kryterium*.
    I oczywiście druga wersja to tak jak piszesz, ale również masz
    wersję pierwszą!

    > A skoro samochód służy im do osiągania przychodu, to
    > odliczenie VAT powinno być oczywiste.

    Zgoda.
    Problemem jest zaliczanie w KUP wydatków osobistych, a o ile:

    > Tak jak mogą odliczyć VAT od np.
    > długopisów (którymi przecież - o zgrozo - mogliby rozwiązywać
    > krzyżówki).

    ...taki długopis to kwota drobna, to samochód już niekoniecznie.
    Dlatego fiskus macha ręką na długopis, zarówno u prowadzącego
    DG jak i pracownika :>, a na samochód już nie.

    > Dlaczego to urzędnik ma decydować, co w DG jest opłacalne, a co nie?
    > Dlaczego nie pozostawić przedsiębiorcy decyzji czy potrzebuje np.
    > peugeota 407 czy może bardziej mitsubishi L200 (wybór modeli
    > przykładowy).

    Przykładowo to fiskus musiałby mieć możliwość ukarania podatnika
    za korzystanie dla celów osobistych tak, aby to się *nie
    opłacało* (statystycznie).
    Tak jest tylko w zakresie wyposażenia (art.23.1.49), a z powodu
    zaliczania ST do KUP jedynie pośrednio (poprzez amortyzację)
    ten przepis nie ma wprost zastosowania do ST: można jedynie
    usiłować "wymusić" na podatniku wyłącznie z kosztu części
    wydatków, a to US musiałby każdą "część" udowodnić, nie ma
    tak ostrej (jak w przypadku wyposażenia) kary w postaci
    natychmiastowego "wylotu" z kosztów po stwierdzeniu używania
    w celach osobistych (a tym samym "prośby" o korektę VAT :))
    jak w tym przepisie (o wyposażeniu).

    IMVHO, taki przepis mógłby być skuteczny :>, ale chyba są
    orzeczenia ETS że byłby zbyt restrykcyjny; znaczy z tego co
    pamiętam, ETS coś orzekał że wystarczy "częściowe" korzystanie
    z ST, aby mogło przysługiwać odliczenie VAT, kontekstu
    już nie pamiętam.

    pzdr, Gotfryd