  • Data: 2003-07-21 22:54:42
    Temat: Re[4]: Drugi oddzial biura
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik) szukaj wiadomości tego autora

    Witam.

    Dnia 18 lipca 2003 o godzinie (13:52:19) napisano:
    GSn> Nie jestem dyplomowanym specjalistą od wykładni :), ale dobrze
    GSn> pamiętam ulubiony cytat z SN: wykładnia leksykalna ma pierwszeństwo.
    GSn> Ustawodawca zapisał co zapisał :) Oczywiście to NIE znaczy, że
    GSn> w innym przepisie (np. dot. osób prawnych prowadzących DG) nie
    GSn> może być zawężenia - ale z cytowanego zapisu to nie wynika :)

    Dlatego mam watpliwosci. Bo o ile stosujac wykladnie jezykowa art. 41
    otrzymujemy co otrzymujemy, to stosujac inny rodzaj wykladni mozemy z
    tego przepisu wyciagnac tez wniosek, ze istnieje norma prawna, ze
    siedziba jest miejscowosc, a _w szczegolnosci_ ta, gdzie miesci sie
    zarzad.
    Zastosowanie wykladni A, ktora daje nam norme X, nie oznacza, ze nie
    mozna zostosowac wykladni B, ktora daje norme Y, oczywiscie gdzie Y
    nie jest sprzeczne z X.

    GSn> IMHO nie. Ja bym powiedział że można to czytać jako "lub", czyli
    GSn> w zależności od dysponowanych danych można wpisywać zarówno
    GSn> adres spółki, adres zamieszkania jak i siedzibę spółki - zarówno
    GSn> będąca nazwą miejscowości jak i bedącą adresem :)

    A tutaj moj sprzeciw. :)
    Kiedy ustawodawca pisze cos w nawiasie, to na pewno nie ma na mysli
    "lub". Przejrzalem kilka aktow prawnych pod tym kątem. W nawiasach
    masz albo inne oznaczenie tego samego, np. art. 2, art. 36, albo
    doprecyzowanie opisu, np. art.4, p.1.4)a), albo wrecz to samo, np.
    tenze art. 4, p.1.7) czy art. 26 p.4. Wszystko w KSH, ktory nas tu
    najbardziej interesuje, ale w innych aktach jest identycznie.

    GSn> BTW: pomija kwestię jaki przepis zabrania posiadania udziałów
    GSn> przez bezdonmego, czyli lukę prawną :]

    Niekoniecznie jest to luka - moze taki byl zamiar? :(

    GSn> [...]

    (...)
    GSn> Być może pytający nie chciał podawać siedziby - byłbym przeciw
    GSn> (niepodawaniu :))

    Jeszcze jeden drobiazg nam umknal w toku dyskusji - zwroc uwage na
    poczatek art. 34 KRS: "...Podmioty _wpisane_ do Rejestru...".
    W praktyce do 1 stycznia 2004 roku niektorzy jeszcze moga
    kombinowac... :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl