    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[3]: Drugi oddzial biura
    Date: Fri, 18 Jul 2003 13:52:19 +0200

    On Thu, 17 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ (o wpisie w rejestrze - miejscowosc jako siedziba - c.d.)
    >+ >>>+ Prawidlowo - inaczej sie nie da.
    >+
    >+ GSn>> Właśnie nie wiem... ! (...)
    [...]
    >+ 2. Art. 41 KC:
    >+ "Jeżeli ustawa lub oparty na niej statut nie stanowi inaczej,
    >+ siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej
    >+ organ zarządzający."
    >+ Przyznam, ze wykladnia jezykowa tego przepisu nie rozjasnia mi
    >+ watpliwosci - czy statut moze stanowic cos innego niz miejscowosc,
    >+ gdzie jest zarzad (wezej) czy cos innego niz miejscowosc w ogole
    >+ (szerzej). IMHO to pierwsze, ale moge sie mylic. Czy na sali jest
    >+ jakis specjalista od wykladni?

    Nie jestem dyplomowanym specjalistą od wykładni :), ale dobrze
    pamiętam ulubiony cytat z SN: wykładnia leksykalna ma pierwszeństwo.
    Ustawodawca zapisał co zapisał :) Oczywiście to NIE znaczy, że
    w innym przepisie (np. dot. osób prawnych prowadzących DG) nie
    może być zawężenia - ale z cytowanego zapisu to nie wynika :)
    [...]
    >+ GSn>> To że KSH nakazuje *osobno* podawanie siedziby i adresu spółki
    >+ GSn>> wcale nie znaczy (IMO) że jako siedziby nie można podać adresu :)
    >+
    >+ 4. Na tyle ile potrafie stosowac wykladnie prawa to jest jednak
    >+ odwrotnie: jeżeli ustawa wymienia osobno siedzibe i adres, to znaczy,
    >+ ze to nie sa tozsame rzeczy, a wiec siedziba nie moze byc adresem.

    Sprzeciw.
    "Adres" nie może tu być interpretowany jako samodzielne pojęcie
    w znaczeniu "skrót określenia adres spółki".
    Oczywistym jest że "siedziba spółki" i "adres spółki" to są
    dwie rozdzielne rzeczy, ale *z tego* *nijak* nie wynika że
    "siedziba spółki" nie może być "adresem" (jako takim, nie
    myląc z adresem spółki który - masz rację - jest *innym* pojęciem
    które *musi* być adresem "jako takim" :)).
    Może spróbuję metodą analogii swobodnych: weźmy "miejsce zamieszkania"
    i "adres zameldowania". Pomijając drobiazg że istnieją pewne
    przesłanki żeby w większości przypadków były to te same
    wartości (obydwa będące "adresem" jako takim) nie możemy
    wykluczyć przypadków:
    a. "miejsce zamieszkania" <> "adres zameldowania"
    b. "miejsce zamieszkania" jest, "adresu zameldowania" brak
    c. "miejsce zamieszkania" nie jest adresem (bezdomny, ostatnio
    zameldowany pod adresem.... - i wybrać sobie dwie odmiany:
    wymeldował się i nie wymeldował się :))
    [...]
    >+ wygladalby tak jak w art. 188 starego KH, gdzie jest takie
    >+ sformulowanie: "Zarząd obowiązany jest prowadzić księgę udziałów, do
    >+ której należy wpisywać (...) adres (siedzibę) (...)" - a wiec tutaj
    >+ ustawodawca uznal to za pojecia wymienne.

    IMHO nie. Ja bym powiedział że można to czytać jako "lub", czyli
    w zależności od dysponowanych danych można wpisywać zarówno
    adres spółki, adres zamieszkania jak i siedzibę spółki - zarówno
    będąca nazwą miejscowości jak i bedącą adresem :)
    BTW: pomija kwestię jaki przepis zabrania posiadania udziałów
    przez bezdonmego, czyli lukę prawną :] Nie sprawdzałem
    w KH, w dobrej wierze zakładam że chodzi o pole "lokalizacja
    udziałowca w przestrzeni" :)

    [...]
> [...]
    >+ pytania:
    >+ >Czy jest mozliwosc wystawiania faktur VAT w oddziale z adresem siedziby itp.
    >+
    >+ Art. 34 ustawy o KRS:
    >+ "1. Podmioty wpisane do Rejestru są zobowiązane umieszczać w
    >+ oświadczeniach pisemnych, skierowanych, w zakresie ich
    >+ działalności, do oznaczonych osób, następujące dane: (...)
    >+ 3) siedzibę i adres, (...)".
    >+
    >+ Wydaje mi sie, ze faktura jest swego rodzaju oswiadczeniem, wiec tez
    >+ powinna byc oznaczona siedzibą, niezaleznie od adresu i siedziby

    Fakt. Zeznawałem że w posiadanych przykładach są *oba* adresy
    (siedziby i oddziału bądź siedziby i p. sprzedaży) - IMHO
    tak powinno być.
    Być może pytający nie chciał podawać siedziby - byłbym przeciw
    (niepodawaniu :))
    [...]
    >+ * niby nie zaczyna sie zdania od "no wiec", ale wyraznie sformulowanego
    >+ zakazu w przepisach nie ma :))))

    No, ja tam nie wiem :)
    Zaczynając od Ustawy o Języku który kieruje do Rady Języka Polskiego
    może by się dało jakąś ścieżkę wydedukować !

    pozdrowienia, Gotfryd