  • Data: 2003-07-17 20:55:08
    Temat: Re[3]: Drugi oddzial biura
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik) szukaj wiadomości tego autora

    Witam.

    (o wpisie w rejestrze - miejscowosc jako siedziba - c.d.)

    KAZ> Gotfrydzie, skomentuje to pozniej, bo teraz nie mam pod reka
    KAZ> potrzebnych materialow (ale nie odmowy tylko wezwania do uzupelnienia
    KAZ> brakow).

    No wiec* komentuje:

    1. Nie znalazlem, co prawda, tego wezwania do uzupelnienia brakow, ale
    wyraznie pamietam, ze bylo. Jeszcze poszukam. Tylko, ze polskie prawo
    nie jest precedensowe, wiec i tak nie bedzie to wyrocznia ostateczna.
    :)

    2. Art. 41 KC:
    "Jeżeli ustawa lub oparty na niej statut nie stanowi inaczej,
    siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej
    organ zarządzający."
    Przyznam, ze wykladnia jezykowa tego przepisu nie rozjasnia mi
    watpliwosci - czy statut moze stanowic cos innego niz miejscowosc,
    gdzie jest zarzad (wezej) czy cos innego niz miejscowosc w ogole
    (szerzej). IMHO to pierwsze, ale moge sie mylic. Czy na sali jest
    jakis specjalista od wykladni?

    3. Komentarz Maurycego Allerhanda (co prawda do KH, ale IMO ten aspekt
    spolek handlowych dalej aktualny), str. 149:
    "3) Przez miejsce siedziby rozumieć należy miejscowość, a nie także
    lokal, w którym spółka wykonuje swoje czynności, można więc w braku
    postanowienia w umowie spółki zwołać zgromadzenie spólników do innego
    lokalu, co zwłaszcza wtedy jest doniosłe, gdy wszyscy spólnicy nie
    mogą się pomieścić tam, gdzie spółka ma swoje biuro."

    4. Na tyle ile potrafie stosowac wykladnie prawa to jest jednak
    odwrotnie: jeżeli ustawa wymienia osobno siedzibe i adres, to znaczy,
    ze to nie sa tozsame rzeczy, a wiec siedziba nie moze byc adresem. Tak
    jest w art. 166 §1 oraz §2 KSH. Tym bardziej, ze art. 157 §1 juz nic
    nie mowi o adresie spolki w umowie, a tylko o siedzibie! Albo przepis
    wygladalby tak jak w art. 188 starego KH, gdzie jest takie
    sformulowanie: "Zarząd obowiązany jest prowadzić księgę udziałów, do
    której należy wpisywać (...) adres (siedzibę) (...)" - a wiec tutaj
    ustawodawca uznal to za pojecia wymienne.

    5. Z drugiej jednak strony mamy art. 164 KSH §3:
    "Sąd rejestrowy nie może odmówić wpisania spółki do rejestru z
    powodu drobnych uchybień, które nie naruszają interesu spółki oraz
    interesu publicznego, a nie mogą być usunięte bez poniesienia
    niewspółmiernie wysokich kosztów." Zmiana umowy spółki byłaby IMO
    takim niewspolmiernym kosztem, ale kto wie, co mysla sedziowie i
    referendarze KRS-u... :)

    6. Przy okazji szperania po przepisach znalazlem tez zapis dotyczacy
    pytania:
    >Czy jest mozliwosc wystawiania faktur VAT w oddziale z adresem siedziby itp.

    Art. 34 ustawy o KRS:
    "1. Podmioty wpisane do Rejestru są zobowiązane umieszczać w
    oświadczeniach pisemnych, skierowanych, w zakresie ich
    działalności, do oznaczonych osób, następujące dane: (...)
    3) siedzibę i adres, (...)".

    Wydaje mi sie, ze faktura jest swego rodzaju oswiadczeniem, wiec tez
    powinna byc oznaczona siedzibą, niezaleznie od adresu i siedziby
    oddzialu (tym bardziej punktu sprzedazy) - przy zastrzezeniu z punktu
    5 tegoż artykulu:
    "Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy oświadczeń woli
    skierowanych do osób pozostających ze spółką w stałych stosunkach
    umownych."
    W praktyce potrzebna jest pieczatka z wszystkimi danymi (ew. komputer
    drukujacy wszystkie dane), bo przeciez nawet glupie KP jest
    forma oswiadczenia.

    Bo sankcja jest dosc nieprzyjemna:
    "3. W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 1, sąd
    rejestrowy, który stwierdzi niedopełnienie takiego obowiązku, może
    nałożyć grzywnę na osoby odpowiedzialne za niewykonanie tego
    obowiązku.
    4. Grzywna, o której mowa w ust. 3, nie może być wyższa niż 5 000
    złotych."

    * niby nie zaczyna sie zdania od "no wiec", ale wyraznie sformulowanego
    zakazu w przepisach nie ma :))))

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl