    From: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[2]: Drugi oddzial biura
    Date: 16 Jul 2003 03:52:11 +0200

    Witam.

    (o wpisie w rejestrze - miejscowosc jako siedziba)

    GSn> Właśnie nie wiem... !
    GSn> To że KSH nakazuje *osobno* podawanie siedziby i adresu spółki
    GSn> wcale nie znaczy (IMO) że jako siedziby nie można podać adresu :)
    GSn> Jak to wywiodłeś, a jakbyś miał - to jakieś orzeczenie (odmowa
    GSn> rejestracji, a dokładniej - jej uzasadnienie) byłoby na miejscu :)

    Gotfrydzie, skomentuje to pozniej, bo teraz nie mam pod reka
    potrzebnych materialow (ale nie odmowy tylko wezwania do uzupelnienia
    brakow).

    GSn> Sprzeciw.

    Czesciowo uznany, czesciowo odrzucony :). Czlowiek pisal o rejestracji oddzialu _w
    sadzie_,
    wiec rozpatrywalem w tym konteksie. Jezeli to jest punkt sprzedazy, to
    nie jest to oddzial, ktory trzeba wpisac do KRS i tyle. Przypominam
    art. 4 PDG, co rozumiemy jako oddzial:

    "6) oddział - wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część
    działalności gospodarczej wykonywaną przez przedsiębiorcę poza głównym
    miejscem wykonywania działalności (zakładem głównym)".

    IMO punkt sprzedazy na pewno jest wyodrebnioną, ale czy na pewno
    samodzielną organizacyjnie czescia DG? Jezeli "usamodzielnimy
    organizacyjnie" miejsce prowadzenia DG (a to raczej kwestia uznaniowa
    i formalnych zgloszen do odpowiednich organow niz kwestia
    scisle okreslonych warunkow samodzielnosci), to przestanie ono byc
    punktem sprzedazy, a stanie sie oddzialem, ktory bedzie m.in. podlegal
    obowiazkowi NIP-owemu:

    art. 2 ustawy o NIP:
    "2. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione
    w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności
    zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również
    otrzymują NIP."

    Nie wolno jednak zapominac o ustawie o VAT i art. 5:
    "2. Za zgodą urzędu skarbowego podatnikami mogą być również zakłady (oddziały)
    osoby prawnej wykonujące czynności, o których mowa w art. 2, jeżeli samodzielnie
    sporządzają bilans."

    Tak wiec, zeby taki oddzial mogl wystawiac faktury VAT na siebie, musi
    tez sporzadzac osobny bilans i uzyskac zgode US.

    Reasumujac - moze zachowalem sie nieco jak wrozka, ale podejrzewam, ze
    pytajacy nie chcial sobie narobic klopotow, tylko upewnic sie, ze NIE
    MUSI rejestrowac punktu sprzedazy jako oddzialu w KRS. Nie musi.
    I po drugie - czy moze wystawiac faktury VAT z adresem punktu. IMO nie
    powinien z adresem samego punktu, bo to nie oddzial - nie ma ani
    osobnego NIP, ani nie moze byc zgloszony do VAT*. Z adresem samej
    siedziby lub co najmniej z adresem siedziby - jak najbardziej.

    *zastanawiam sie, czy poslugiwanie sie samym tylko adresem punktu
    sprzedazy (np. na fakturach) nie implikuje jednoczesnie koniecznosci
    uznania tego za oddzial i koniecznosci zgloszenia do NIP, sporzadzania
    bilansu (oczywiscie przy osobach prawnych), itp...

    GSn> Przedsiębiorca może:
    GSn> - wystąpić do US o zgodę na prowadzenie oddzielnej KPiR dla poszczególnych
    GSn> miejsc prowadzenia DG (chyba w rozp. ds. KPiR), nie wiem jak przy PK
    GSn> ale pewnie coś podobnego występuje

    Art. 11 ustawy o rachunkowosci:
    "2. Jednostki posiadające oddziały (zakłady) mogą prowadzić
    księgi rachunkowe oddziałów (zakładów) w siedzibie jednostki albo
    oddziałów (zakładów)."

    GSn> - wystąpić do US o uznanie poszczególnych oddziałów (chyba tam jest:
    GSn> "znajdujących się w innych miejscowościach") za osobnych podatników
    GSn> VATu (dostają własne NIPy, chyba zapisano w ustawie o VAT albo o NIP).

    I w ustawie o NIP i VAT (patrz wyzej). Jak slusznie wskazales,
    przedsiebiorca moze sobie zrobic oddzial z punktu sprzedazy. Ale to
    nie zmienia postaci rzeczy, ze nie trzeba.

    GSn> Sprzeciwiam się kategorycznie ww. określeniu "nothing more" !

    "Nothing more" to nie bylo okreslenie stanu faktycznego tylko
    postulat, zalozenie!

    GSn> [...]

    GSn> ...i PDG.

    A w ktorym miejscu?

    GSn> Pełna zgoda. Niemniej stosik faktur na których mam dwa
    GSn> adresy (adres siedziby i oddziału) mam :)

    I prawidlowo - bo oddzial ma prawo czy nawet obowiazek oznaczac sie
    swoim adresem (art. 11 PDG), a i wskazanie siedziby nikomu nie wadzi.
    A masz w EDG zgloszony ten oddzial? ;)

    GSn> - Gotfryd
    GSn> (czepiajacy się z przypływu dobrego a nie złego humoru i wnoszący
    GSn> o nie urywanie kończyn z tego powodu :))

    To lista dyskusyjna, a nie kolko wzajemnej adoracji, wiec urywania
    dzis nie bedzie :)))

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl