  • 1. Data: 2006-04-19 12:51:48
    Temat: Próg VAT, a koszty dostawy
    Od: "Tomek" <...@...pl>

    Witam. Prowadzę od zeszłego roku DG (KPir, bez VAT) sprzedając przez internet.
    Czy ktoś może potwierdzić, że do wyliczenia progu wejścia w VAT, odliczam od
    przychodu koszty poniesione na dostawę - czyli koszty
    wysyłki towaru Pocztą ? Daje mi to sporą kwotę , a na VAT nie chcę i spałbym
    spokojniej.

    Czytam w ustawie:
    Art. 113. 1. Zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży
    opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku
    podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do
    wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
    2. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy
    towarów oraz odpłatnego świadczenia usług
    zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku
    dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 2. Data: 2006-04-19 18:50:18
    Temat: Re: Próg VAT, a koszty dostawy
    Od: "Ania" <a...@k...pl>

    Do wyliczenia limitu VAT sumujesz samą "wartość sprzedaży" tak jak to mówi zapis w
    ustawie. To że wystawione rachunki zawierają
    koszt dostarczenia, to nie ma znaczenia dla tej sprawy. Sprzedałeś śrubkę za 10 zł,
    wysyłka kosztuje 10 zł - rachunek wystawiasz na
    20 zł i księgujesz jako przychód równy 20 zł. Więc przychód roczny nie może być
    podstawą wyliczenia progu wejścia w VAT, ale kwota
    sprzedaży, którą bierzesz z "ewidencji sprzedaży".

  • 3. Data: 2006-04-19 20:44:06
    Od: "brzoskwiinia" <a...@N...alpha.net.pl>

    Użytkownik "Ania" <a...@k...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > może być podstawą wyliczenia progu wejścia w VAT, ale kwota
    > sprzedaży, którą bierzesz z "ewidencji sprzedaży".

    Witam:) a ja zapytam o "technikę" takiego zapisu.Rozumiem,że w dowodzie
    zapłaty powinno być rozdzielone kwota za towar i koszt przesyłki,prawda?No
    bo jak mam udowodnić,że pobieram za wysyłkę 6 zł,a nie np,8?IHMO jeżli nie
    ma takiego podziału w treści przelewu,to cały przelew powinien byc
    przychodem.Dobrze gadam?
    pozdrawiam ania

  • 4. Data: 2006-04-19 21:09:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Apr 2006, Tomek wrote:

    > Czy ktoś może potwierdzić, że do wyliczenia progu wejścia w VAT, odliczam od
    przychodu koszty poniesione na dostawę - czyli koszty
    > wysyłki towaru Pocztą ?

    IMO problem w tym, że prawo zwolnienia z VAT przesyłek pocztowych
    przysługuje wyłącznie Poczcie Polskiej. Mi nie, tobie też nie...
    Co najwyżej sporne jest refakturowanie usług PP - ale na to AFAIR
    również interpretacje US były sprzeczne.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-04-19 21:48:14
    Od: "Tomek" <...@...pl>

> [...]
    > również interpretacje US były sprzeczne.

    dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług

    No OK, ale póki co VATmanem nie jestem, a chcę prawidłowo obliczać wartość sprzedaży
    pod kątem wejścia w VAT. No chyba koszty
    dostawy nie mogą zwiększać wielkości sprzedaży ? No a gdybym wysyłał te śrubki do
    Ameryki ? Koszty dostarczenia miałyby mi
    wyśróbować obrót, bym zaraz był na Vacie ?

  • 6. Data: 2006-04-20 08:53:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Apr 2006, Tomek wrote:

    > No OK, ale póki co VATmanem nie jestem, a chcę prawidłowo obliczać
    > wartość sprzedaży pod kątem wejścia w VAT. No chyba koszty
    > dostawy nie mogą zwiększać wielkości sprzedaży ?

    IMHO jeśli dostawę organizuje sobie kupujący to nie.
    Jeśli dostawę organizuje sprzedawca, to jest to oczywista część
    licząca się do obrotu - bo "dlaczego nie"? Tu cię nie poprę...
    Natomiast istotne pytanie, czy koszt dostawy może zostać potraktowany
    tak iż na zlecenie nabywcy zamawiasz dostawę na poczcie (czyli
    "w swoim imieniu ale na jego rzecz", a nie "na WŁASNĄ rzecz", czyli
    żeby wywiązać się z umowy) co pozwalałoby obniżyć obrót
    o owe koszty (i jak zrozumiałem, o to pytałeś); przypadkiem istnieją
    interpretacje - a wiążą się z innym problemem, mianowicie z tym
    czy taka dostawa może być ujęta w "zw" czy 22% (w związku ze
    zwolnieniem podmiotowym, dla PP a nie dla innych podmiotów) pod
    warunkiem ich refakturowania - AFAIR interpretacje są sprzeczne.
    Pamiętam że korzystne (pozwalające wystawić "zw") interpretacje
    US były powoływane na grupie, zajrzyj na strony MF z interpretacjami.

    Przyznam że sam mam wątpliwosci - zasadą jest że sprzedaż traktuje
    się jako CAŁOŚĆ. W szczególności jeśli sprzedawca określa, że on
    pośle towar pocztą po zapłaceniu na rachunek (żeby uniknąć kasy
    fiskalnej :>) to argument że to jest "na prośbę klienta" trudno
    uznać za przekonujący.
    Klient WYBRAŁ, ale Z OFEROWANYCH zasad dostawy.
    A jak ktoś "oferuje" to jest to część jego usługi...

    > No a gdybym wysyłał te śrubki do Ameryki ? Koszty dostarczenia
    > miałyby mi
    > wyśróbować obrót, bym zaraz był na Vacie ?

    Nie miałbyś takiego problemu, eksport jest oVATowany :) (z zasady 0%),
    to by ci się opłacało :)
    Ale IMHO - "tak"...
    *Chyba*, że to kupujący załatwiałby sobie kuriera/pocztę/...co tam chce.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-04-20 17:01:29
    Od: "Tomek" <...@...pl>

    Serdecznie dziękując za wyjaśnienia , pozwolę sobię pociągnąć jeszcze trochę ;)
    Jak rozumieć ten zapis :

  • 8. Data: 2006-04-21 11:31:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Apr 2006, Tomek wrote:

> [...]
    > towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku..."

    ??
    No że do TEGO limitu nie wlicza się czynności zwolnionych.
    Dajmy na to - w ramach DG wynajmujesz lokale.
    Dwa mieszkania.
    Ale jedno "na biuro" (w celach gospodarczych) a jedno jako "mieszkanie"
    (na cele mieszkaniowe, jakiś "ludź z ulicy" stał się twoim najemcą).
    Najem na cele mieszkaniowe jest zwolniony - więc dochodu z TEGO
    wynajmu nie liczysz... a ten drugi tak.
    Bo ten pierwszy jest zwolniony ZAWSZE - jako "czynność", a ten
    drugi tylko dlatego ze TY jesteś zwolniony.

    Lepiej? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)