  • 1. Data: 2007-02-06 11:33:29
    Temat: Podatek staly?
    Od: "cbull" <c...@p...onet.pl>

    Witam!

    Mam takie pytanie - jaka jest podstawa (logiczna, nie prawna ;) tego,
    aby wysokosc podatku byla uzalezniona od zarobku (juz mniejsza z tym
    czy liniowo, czy progresywnie, czy kwadratowo ;).
    Czy obywatel zarabiajacy wiecej zuzywa wiecej zasobow (powietrze,
    drogi, woda, czy co tam jeszcze) niz ten zarabiajacy mniej? Ale jesli
    nawet, to przeciez podatki i tak sa praktycznie od wszystkiego co
    zuzywa (nie wiem jak z powietrzem, ale pewnie cos tam jest).

    Jak dla mnie jest to tylko kwestia tego, ze ktos w odleglej
    przeszlosci tak wymyslil, ale moze sie myle.
    Bede wdzieczny za wyjasnienie.

    Pozdrawiam,
    Tomasz

  • 2. Data: 2007-02-06 14:07:48
    Temat: Re: Podatek staly?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Feb 2007, cbull wrote:

> [...]
    > aby wysokosc podatku byla uzalezniona od zarobku (juz mniejsza z tym
    > czy liniowo, czy progresywnie, czy kwadratowo ;).

    tzw. "solidarność społeczna". Art. 20 Konstytucji RP.

    > Czy obywatel zarabiajacy wiecej zuzywa wiecej zasobow (powietrze,
    > drogi, woda, czy co tam jeszcze) niz ten zarabiajacy mniej?

    Nie, a ściślej niekoniecznie.
    Prędzej *jakoś* bardziej może korzystać z ochrony swojego mienia
    przez policję (jak ktoś nie ma nic, to mu nic nie ukradną).
    Ale uznaje się to za drugorzędne.

    > Jak dla mnie jest to tylko kwestia tego, ze ktos w odleglej
    > przeszlosci tak wymyslil,

    Chyba różne czynniki na to się składają :)

    pzdr, Gotfryd