  • 1. Data: 2009-04-20 16:54:27
    Temat: Podatek od zasiedzenia
    Od: M...@g...com

    Witam,

    Trochę szukałem w tym temacie, ale mam wątpliwości, które może ktoś
    wyjaśni.
    W jednym z artykułów w gazetaprawna.pl znalazłem:
    "Ustawodawca dopuszcza jednak zwolnienie z podatku w przypadku nabycia
    własności fizycznie wydzielonych części nieruchomości w drodze
    zasiedzenia, przez osoby będące współwłaścicielami ułamkowych części
    nieruchomości, ale do wysokości udziału we współwłasności - mówi
    Marlena Kucińska."

    Sytuacja mojej mamy:
    - działka o pow. 4800m2 była częścią większej, którą mój dziadek kupił
    w latach 50-tych wraz ze znajomymi na wspólną księgę wieczystą. Przy
    czym mimo współwłasności, poszczególne działki miały ustalony przebieg
    granic i w tych granicach poszczególni współwłaściciele korzystali ze
    swoich udziałów.
    - przez teren będzie prowadzona obwodnica Warszawy, Państwo wywłaszczy
    nam (około) połowy naszej działki.
    - dwa lata temu przymierzaliśmy się do przeprowadzenia wydzielenia do
    własnej księgi wieczystej. Niestety jeszcze za PRL dwoje z 7
    udziałowców wydzieliło swoje działki, ale pozostawiając 'bajzel' w
    naszej księdze. Bardzo trudno byłoby przeprowadzić wydzielenie. Po
    konsultacji z prawnikami uznaliśmy, że pójdziemy drogą 'przez
    zasiedzenie'.
    - sprawa o zasiedzenie przebiegła pomyślnie, mama ma własną księgę
    wieczystą
    - teraz fiskus chce naliczać podatek.

    Czy cytat przytoczony na wstępie ma w tej sytuacji jakieś
    zastosowanie? Jak przeprowadzić sprawę z fiskusem aby uniknąć (lub
    zmniejszyć) podatek?
    Jak wiadomo urzędnicy sami nie zawsze wiedzą jak interpretować
    bardziej zawiłe fragmenty przepisów - będę wdzięczny za jakieś
    paragrafy mogące pomóc w tej sytuacji.

    Przez kilkadziesiąt lat płacimy podatki za tę nieruchomość w tym samym
    urzędzie skarbowym, który chce nam teraz naliczyć podatek od spadków i
    darowizn:)

    Dziękuję za pomoc.

  • 2. Data: 2009-04-20 21:10:52
    Temat: Re: Podatek od zasiedzenia
    Od: aw <w...@w...pl>

    M...@g...com pisze:
> [...]
    >
    > Przez kilkadziesiąt lat płacimy podatki za tę nieruchomość w tym samym
    > urzędzie skarbowym, który chce nam teraz naliczyć podatek od spadków i

    Na pewno płaciłeś podatki w urzędzie skarbowym?
    A nie, przypadkiem, u sołtysa lub w tzw. magistracie ?
    Popatrz jeszcze raz w papiery.
    Podatek za użytkowanie posiadłości a podatek od nabycia praw
    własności do niej, to są dwie odrębne sprawy.

    A.

  • 3. Data: 2009-04-20 22:06:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Apr 2009, M...@g...com wrote:

    > Witam,
    >
    > Trochę szukałem w tym temacie, ale mam wątpliwości, które może ktoś
    > wyjaśni.
    > W jednym z artykułów w gazetaprawna.pl znalazłem:

    A link płatny?
    (pytam dlaczego nie ma).

> [...]
    > zasiedzenia, przez osoby będące współwłaścicielami ułamkowych części
    > nieruchomości, ale do wysokości udziału we współwłasności - mówi
    [...]
    > - sprawa o zasiedzenie przebiegła pomyślnie, mama ma własną księgę
    > wieczystą
    > - teraz fiskus chce naliczać podatek.

    A jaki był udział w nieruchomości?
    Zwolnienie jest "do wysokości udziału".
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    Art.4.1.8, tak jak zacytowałeś.
    Na mój rozum (nie jestem doradcą) - jak ktoś ma 20% udziału, to nabycie
    przez zasiedzenie jest objęte zwolnieniem *do* kolejnych 20%, od reszty
    - podatek.

    > Przez kilkadziesiąt lat płacimy podatki za tę nieruchomość w tym samym
    > urzędzie skarbowym, który chce nam teraz naliczyć podatek od spadków
    > i darowizn:)

    Niemożliwe.
    Podatek od nieruchomości płaci się do urzędu *GMINY* (lub miasta),
    skarbówce nic do tego.
    Zajrzyj do kwitów ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-04-21 16:46:44
    Od: M...@g...com

    >   Niemożliwe.
    >   Podatek od nieruchomości płaci się do urzędu *GMINY* (lub miasta),
    > skarbówce nic do tego.
    >   Zajrzyj do kwitów ;)
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Tak, faktycznie mi się pomieszało. Płaciliśmy do urzędu gminy.
    Dzięki za odpowiedzi.
    Po dalszej analizie papierów wygląda mi na to, że US chce zastosować
    do nas punkt 4.1.1 (zwolnienie gruntów rolnych pod warunkiem dalszego
    użytkowania przez co najmniej 5 lat), bo w papierach z gminy teren ma
    wpisane "Sady". Faktycznie 30 lat temu to był sad, teraz to nieużytki
    rolne.
    Będę pisał podanie o podciągnięcie pod punkt 4.1.8

  • 5. Data: 2009-04-21 20:38:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Apr 2009, M...@g...com wrote:

> [...]
    > użytkowania przez co najmniej 5 lat), bo w papierach z gminy teren ma
    > wpisane "Sady". Faktycznie 30 lat temu to był sad, teraz to nieużytki

    Hm...
    Z tego co pamiętam (ale piszę "z głowy czyli z niczego") były wyroki
    NSA, że "podatki od nieruchomości płaci się wg klasyfikacji", czyli
    jak podatnik wbrew obowiązkowi nie dokonał przeklasyfikowania, to
    jest sam sobie winien.
    Oczywiscie jak nieprawdziwe dane spowodowały zaniżenie podatku to
    jest inna bajka, bo mamy "uszczuplenie".
    W obu przypadkach możliwy mandat za "niedopełnienie obowiązku"
    (a jest taki zapis na formularzach, że "o wszelkich zmianach należy
    powiadamiać w terminie 14 dni" czy jakoś tak).
    Napisz czy US zgodził się na "potraktowanie wstecz" przeklasyfikowanych
    gruntów, bo obawiam się że nie zechcą.
    Nieużytek będzie od dnia *urzędowego* uznania nieużytku.

    pzdr, Gotfryd