    From: M...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Podatek od zasiedzenia
    Date: Mon, 20 Apr 2009 09:54:27 -0700 (PDT)

    Witam,

    Trochę szukałem w tym temacie, ale mam wątpliwości, które może ktoś
    wyjaśni.
    W jednym z artykułów w gazetaprawna.pl znalazłem:
    "Ustawodawca dopuszcza jednak zwolnienie z podatku w przypadku nabycia
    własności fizycznie wydzielonych części nieruchomości w drodze
    zasiedzenia, przez osoby będące współwłaścicielami ułamkowych części
    nieruchomości, ale do wysokości udziału we współwłasności - mówi
    Marlena Kucińska."

    Sytuacja mojej mamy:
    - działka o pow. 4800m2 była częścią większej, którą mój dziadek kupił
    w latach 50-tych wraz ze znajomymi na wspólną księgę wieczystą. Przy
    czym mimo współwłasności, poszczególne działki miały ustalony przebieg
    granic i w tych granicach poszczególni współwłaściciele korzystali ze
    swoich udziałów.
    - przez teren będzie prowadzona obwodnica Warszawy, Państwo wywłaszczy
    nam (około) połowy naszej działki.
    - dwa lata temu przymierzaliśmy się do przeprowadzenia wydzielenia do
    własnej księgi wieczystej. Niestety jeszcze za PRL dwoje z 7
    udziałowców wydzieliło swoje działki, ale pozostawiając 'bajzel' w
    naszej księdze. Bardzo trudno byłoby przeprowadzić wydzielenie. Po
    konsultacji z prawnikami uznaliśmy, że pójdziemy drogą 'przez
    zasiedzenie'.
    - sprawa o zasiedzenie przebiegła pomyślnie, mama ma własną księgę
    wieczystą
    - teraz fiskus chce naliczać podatek.

    Czy cytat przytoczony na wstępie ma w tej sytuacji jakieś
    zastosowanie? Jak przeprowadzić sprawę z fiskusem aby uniknąć (lub
    zmniejszyć) podatek?
    Jak wiadomo urzędnicy sami nie zawsze wiedzą jak interpretować
    bardziej zawiłe fragmenty przepisów - będę wdzięczny za jakieś
    paragrafy mogące pomóc w tej sytuacji.

    Przez kilkadziesiąt lat płacimy podatki za tę nieruchomość w tym samym
    urzędzie skarbowym, który chce nam teraz naliczyć podatek od spadków i
    darowizn:)

    Dziękuję za pomoc.