  • 1. Data: 2009-11-16 12:27:08
    Temat: Podatek od spadku, a sprzedaż mieszkania
    Od: "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@m...one.pl>

    Witam!
    Dostałem w spadku mieszkanie jako spadkobierca testamentowy w drugiej
    grupie (wnuk siostry spadkodawcy). Zgodnie z przepisami przysługuje mi
    zwolnienie z podatku jeśli będę tam mieszkać przez pięć lat. Gdybym
    jednak sprzedał to mieszkanie przed upływem pięciu lat, to muszę
    zapłacić, ale tu jest zastrzeżenie, że mogę uniknąć podatku, jeśli w
    ciągu sześciu miesięcy nabędę inne mieszkanie. Informacje zaczerpnąłem z
    artykułu: http://gazetadom.pl/prawo/1,65546,3649460.html więc mam
    nadzieję, że się nie pomyliłem. I teraz pytanie: jakie muszą być
    *realne* powody takiej zamiany (sprzedaż i kupno nowego) mieszkania,
    żeby US się nie przyczepił? Dowolne np. po prostu chcę większe
    mieszkanie, czy są jakieś obwarowania? I czy całą kwotę uzyskaną za
    sprzedaż muszę przeznaczyć na nowe, czy też mogę część przeznaczyć na
    wkład w jeszcze jedno?

    --
    http://miki.menek.one.pl m...@m...one.pl
    Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

  • 2. Data: 2009-11-16 20:07:56
    Temat: Re: Podatek od spadku, a sprzedaż mieszkania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Nov 2009, "Mikołaj \"Miki\" Menke" wrote:

    > Witam!
    > Dostałem w spadku mieszkanie jako spadkobierca testamentowy w drugiej grupie
    > (wnuk siostry spadkodawcy).

    *KIEDY* dostałeś?
    Przepisy się zmieniły, a jako że stara ustawa zawierała regulacje
    dotyczące podatku od *sprzedaży*, uzależniające zwolnienia od
    *nabycia*, moment nabycia jest istotny.
    Piszesz jakbyś podlegał pod "stare" przepisy, IMVHO...
    Nie, nie jestem podatkologiem od nieruchomości ;), ale tyle co
    wyżej wiem: trzeba podać moment nabycia, aby czytający w ogóle
    miał szanse się odnieść.

> [...]
    > zastrzeżenie, że mogę uniknąć podatku, jeśli w ciągu sześciu miesięcy nabędę
    > inne mieszkanie. Informacje zaczerpnąłem z artykułu:

    A owszem, nie popatrzyłeś na datę artykułu.
    BTW: to jest podstawowa informacja w artykułach nt podatków: DATA!
    Jak jej nie ma, to artykuł z definicji przekładasz na koniec
    kolejki rzeczy do przeczytania.
    Jak jest stara, to zaczynasz od pytania, czy w międzyczasie zmieniły
    się przepisy.
    Po odpowiedzi "tak" możesz dalej nie czytać ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-11-16 21:17:38
    Od: "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@m...one.pl>

    Dnia 16.11.2009 21:07 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał :

> [...]
    > Nie, nie jestem podatkologiem od nieruchomości ;), ale tyle co
    > wyżej wiem: trzeba podać moment nabycia, aby czytający w ogóle

    Przepraszam, jestem laikiem i nie wiem kiedy nabyłem. Mogę tylko
    powiedzieć tyle, że spadkodawca zmarł dość dawno, bo w 2002 r., wniosek
    o stwierdzenie nabycia spadku został złożony w 2008 r., a sądowne
    postanowienie o nabyciu spadku datowane jest na 2009 r. Czyli jak to jest?

> [...]
    > się przepisy.
    > Po odpowiedzi "tak" możesz dalej nie czytać ;)

    Ech, mea culpa, właśnie wbijałem to sobie do głowy, żeby popatrzeć na
    datę przy artykule i nie popatrzyłem.

  • 4. Data: 2009-11-16 23:15:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Mikołaj "Miki" Menke wrote:

> [...]
    > o stwierdzenie nabycia spadku został złożony w 2008 r., a sądowne
    > postanowienie o nabyciu spadku datowane jest na 2009 r. Czyli jak to jest?

    Nabyłeś w 2002, tylko dowiedziałeś się o tym pozniej.
    Stosujesz przepisy z 2002 roku.

  • 5. Data: 2009-11-17 08:15:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Nov 2009, witek wrote:

    > Nabyłeś w 2002, tylko dowiedziałeś się o tym pozniej.
    > Stosujesz przepisy z 2002 roku.

    A nie znajdzie zastosowania przepis o "stwierdzeniu pismem"?
    (czyli postanowieniem sądu).
    Zakładam że ma zastosowanie "jeżeli nabycie niezgłoszone do
    opodatkowania" (znaczy że przed stwierdzeniem nabycia spadku
    nikt nic do US nie zgłaszał).
    Zdaje się ta wersja wydarzeń by pytającego urządzała :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-11-18 15:08:02
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Ałe jakoś nie pamiętam, aby ani wtedy ani obecnie druga grupa podatkowa (zstępni
    rodzeństwa) była zwolniona od podatku.
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2009-11-26 14:50:04
    Od: "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@m...one.pl>

    Dnia 18.11.2009 16:08 użytkownik ąćęłńóśżź napisał :
    > Ałe jakoś nie pamiętam, aby ani wtedy ani obecnie druga grupa
    > podatkowa (zstępni rodzeństwa) była zwolniona od podatku.

    Faktycznie, namieszałem. Chodziło o ulgę z art. 16.

  • 8. Data: 2009-11-27 16:13:56
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Czyli napisz jeszcze raz od początku.
    JaC

    -----

  • 9. Data: 2009-11-27 20:48:08
    Od: "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@m...one.pl>

    Dnia 27.11.2009 17:13 użytkownik ąćęłńóśżź napisał :
    > Czyli napisz jeszcze raz od początku.
    > JaC

    Zamień sobie "zwolnienie z podatku" na "ulga podatkowa" w pierwszym poście.