  • 1. Data: 2010-04-14 11:26:36
    Temat: Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny
    Od: "alacak" <j...@o...pl>

    Witam!

    Sprawa wyglada nastepujaco.
    Na dzialce rekreacyjnej postawilem domek rekreacyjny caloroczny, w ktorym
    mieszkam wraz z rodzina.
    Jest to moje jedyne lokum. Jestem w tym domku zameldowany.

    Zgodnie z tym co znalazlem w Angorze i w artykule w Rzeczpospolitej:

    http://www.rp.pl/artykul/236267,314603_Najwyzsza_sta
    wka__dla_drugiego_domu_na_wsi.html

    odnosnie gruntu decyduja zapisy w ewidencji gruntu, a odnosnie budynku jego
    przeznaczenie:
    "Dlatego zapisy w ewidencji, treść pozwolenia na budowę,
    dokumentacja techniczna budynku ani to, że nadaje się do
    zamieszkiwania przez cały rok, nie rozstrzygają o stawce
    podatku. O tym, czy gmina ściąga go wedle stawki
    przewidzianej dla budynków mieszkalnych czy też
    "pozostałych", decyduje sposób faktycznego korzystania z
    domu."

    Jest przywolany wyrok NSA, a sprawa idealnie moim zdaniem odzwierciedla moja
    sytuacje.
    Wyrok jest moim zdaniem logiczny i sprawiedliwy ;)

    W tym roku zlozylem zgloszenie do gminy w celu wydania decyzji o wysokosci
    podatku, grunt i budynek traktujac zgodnie z powyzszym wyrokiem.

    W odpowiedzi, dostalem pismo, w ktorym prosza o wyjasnienie mojego
    stanowiska, ktore podwazaja wyrokami NSA dotyczacymi _jednostki wojskowej_.

    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/5882F068AD
    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/D0EF68C0C2

    Ich argumentacja bylaby smieszna, gdyby nie nowsza data wyroku i w sentencji
    uznanie przez NSA zapisow w rejestrze gruntow jako rozstrzygajacych.

    Nie jestem prawnikiem, prosze o pomoc - czy wyrok w mojej sprawie moze byc
    zalezny od fazy ksiezyca lub skladu sadu, czy nowszy wyrok jest
    "obowiazujacy"?

    Pozdrawiam
    alacak

  • 2. Data: 2010-04-14 12:30:42
    Temat: Re: Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny
    Od: Mane <m...@g...pl>

    W dniu 2010-04-14 13:26, alacak pisze:

    > Nie jestem prawnikiem, prosze o pomoc - czy wyrok w mojej sprawie moze byc
    > zalezny od fazy ksiezyca lub skladu sadu, czy nowszy wyrok jest
    > "obowiazujacy"?

    Wyroki NSA nie sa zalezne od fazy ksiezyca, to nie sad cywilny

  • 3. Data: 2010-04-14 12:35:34
    Od: "alacak" <j...@o...pl>

    Witam!

    Użytkownik "Mane" <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup

    > Wyroki NSA nie sa zalezne od fazy ksiezyca, to nie sad cywilny

    Wyglada na to, ze sa...

    Jak pisalem, nie jestem prawnikiem, ale wedlug mnie te 2 wyroki sa
    sprzeczne.

    Jakie sa koszty przegranego postepowania przed NSA?

    Pozdrawiam
    alacak

  • 4. Data: 2010-04-14 12:44:53
    Od: Mane <m...@g...pl>

    W dniu 2010-04-14 14:35, alacak pisze:

    > Jakie sa koszty przegranego postepowania przed NSA?

    Duze.

  • 5. Data: 2010-04-14 16:33:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Apr 2010, alacak wrote:

    > Witam!
    >
    > Użytkownik "Mane" <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup

    > Wyglada na to, ze sa...

    Niekoniecznie.
    Jeśli podstawą opodatkowania są różne przepisy, to być może literalne
    brzmienie (tych przepisów) jest odmienne. Jedno słowo, przecinek, inny
    taki ficzer...
    Może przykład okołopodatkowy - AFAIR opłata za wycięcie drzewa była
    (jest?) uzależniona od tego, czy wycięcia dokonuje przedsiębiorca.
    Żadnego związku z DG, żadnej formy opłaty adiacenckiej, nic.
    Dwie jednakowe działki rekreacyjne, dwie lipy, za wycięcie
    jednej nieprzedsiębiorca płaci x, za wycięcie drugiej przedsiębiorca
    płaci kilka razy więcej.
    Ale już opodatkowanie np. konta bankowego jest uzależnione od
    "wykorzystywania". Konto przedsiębiorcy, nie wykorzystywane
    do DG, opodatkowane jest jak każde konto nieprzedsiębiorcy.
    Raz związek jest z osobą, raz z "wykorzystywaniem", a kiedy
    indziej - z "przeznaczeniem".

    Jeśli więc przytoczyłeś dwa różne wnioski z różnych wyroków
    NSA, to najpierw sprawdź, czy podstawa opodatkowania (w znaczeniu
    podmiotów, przedmiotów i związków, nie kwot i stawek) jest
    w przepisach określona *identycznie*.
    Co do słowa.
    Jak chciałeś opisać wątpliwości, to najlepiej było wydłubać
    z ustawy konkretne artykuły i przytoczyć (z linkami) stosowne
    przepisy.
    Bo inaczej porównywanie nie ma sensu.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-04-14 17:16:35
    Od: "alacak" <j...@o...pl>

    Witam!

    wiadomości grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1004141825030.3600@quad..
    .

> [...]
    > Jak chciałeś opisać wątpliwości, to najlepiej było wydłubać
    > z ustawy konkretne artykuły i przytoczyć (z linkami) stosowne

    IMO wszystko jest w sentencji wyroku

    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/BB966B54E6

    - podstawa opodatkowania dla gruntow jest ewidencja, a dla budynkow
    faktyczne przeznaczenie.

    Natomiast w tych wyrokach - dotyczacych jednostki wojskowej - co chyba nie
    ma znaczenie

    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/5882F068AD
    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/D0EF68C0C2

    mowi sie, ze rowniez w przypadku budynkow decydujace sa zapisy w ewidencji
    gruntow.

    Myslalem, ze sa tutaj ludzie, ktorzy lukna, ogarna temat i wydadza opinie :)

    Moze inaczej - czy w swietle 1 wyroku,

    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/BB966B54E6

    przy zalozeniu, ze moja sytuacja jest praktycznie identyczna (jest juz
    studium planu zagospodarowania, gdzie moja dzialka jest mieszaniowa), wyrok
    powinien byc taki sam?
    Cos tam w tresci sie przewija, ze skarzacy popelnili blad - czy gdyby go nie
    popelnili, wyrok bylby inny?

    I ponownie - czy nowszy wyrok kasuje starszy?

    A na marginesie - czy oni juz bardziej zawile nie moga pisac? Czy tego ich
    ucza na studiach? ;)

    Wyglada na to, ze dla 300 zl rocznie kupa zachodu...

    Ale tak zupelnie bez walki sie nie poddam :)

    Pozdrawiam
    alacak

  • 7. Data: 2010-04-14 18:03:35
    Od: "alacak" <j...@o...pl>

    Witam!

    Użytkownik "alacak" <j...@o...pl> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]

    > http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/D0EF68C0C2
    >
    > mowi sie, ze rowniez w przypadku budynkow decydujace sa zapisy w ewidencji

    Zadalem sobie trud i przeczytalem :)
    Chyba jednak nie jest tak jak napisalem :)

    Chyba napisali, ze podstawa jest ewidencja, chyba, ze budynku w niej nie ma,
    wtedy prawo budowlane i tak dalej.
    Kilka razy przywoluja decydujaca zasade zaspokajania podstawowych potrzeb
    mieszkaniowych.

    Tutaj:
    "W świetle prawa podatkowego, aby lokal lub budynek spełniający obiektywnie
    warunki budynku lub lokalu nadającego się do zamieszkania mógł zostać uznany
    za budynek mieszkalny w zakresie stawki podatku od nieruchomości, musi
    jednocześnie wystąpić jeszcze inna przesłanka. Otóż, prawo podatkowe uzna za
    budynek mieszkalny opodatkowany najniższą preferencyjną stawką podatku od
    nieruchomości tylko taki budynek, w którym osoba go zamieszkująca realizuje
    swoje podstawowe potrzeby mieszkaniowe. Pogląd ten jest już ugruntowany w
    orzecznictwie sądowym i w literaturze przedmiotu. Przykładem są uchwały
    Naczelnego Sądu Administracyjnego wydane na tle opodatkowywania domów
    letniskowych. Domy letniskowe, mimo tego, że spełniają wszystkie techniczne
    warunki budynku mieszkalnego i są okresowo zamieszkiwane przez ludzi, to w
    świetle prawa podatkowego kwalifikowane są jako budynki pozostałe, dlatego
    właśnie, że nikt w nich nie zaspokaja swoich podstawowych potrzeb
    mieszkaniowych. Zachodzi niewątpliwa analogia między domami letniskowymi a
    pomieszczeniami mieszkalnymi w koszarach, które w żadnym razie nie spełniają
    funkcji, o której tu mowa."

    koszary nie spelniaja tak jak domki letniskowe, ale moj domek spelnia!!!

    Co o tym myslicie?

    Zawsze uwazalem, ze glowna przyczyna zla w tym kraju sa sady i prawodawstwo.
    Czy ci ludzie celowo tak to pisza, zeby nikt nie zrozumial?
    Czy nie mozna zrobic nowelizacji ustawy o podatkach, zamiast 50 tysiecy
    postepowan przed NSA?

    Pozdrawiam
    alacak

  • 8. Data: 2010-04-14 19:51:20
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 14-04-2010 o 20:03:35 alacak <j...@o...pl> napisał(a):

    > koszary nie spelniaja tak jak domki letniskowe, ale moj domek spelnia!!!
    >
    > Co o tym myslicie?

    Nie wczytywałem się w to bo na podatkach lokalnych nie znam się ani trochę,
    ale jeśli chodzi Ci o to, że w gminie uznali że domek letniskowy podlega
    przepisom X
    bo *jest domkiem letniskowym*, a NSA uznał że domek letniskowy podlega
    przepisom X
    bo *jest domkiem letniskowym a nie mieszkalnym*, natomiast w Twoim
    przypadku
    domek letniskowy jest domkiem mieszkalnym, to wcale mnie to nie zdzwiwi
    jeśli
    się okaże że w gminie siedzą partacze i "zdmuchniesz" ich już w WSA
    - ale pamiętaj że dowód ciąży na Tobie.

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2010-04-14 20:20:34
    Od: "alacak" <j...@o...pl>

    Witam!

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > jeśli
    > się okaże że w gminie siedzą partacze i "zdmuchniesz" ich już w WSA

    OKi, podoba mi sie Twoja metoda :)

    IMO jest tak, ze NSA orzekl, ze jesli letniskowy nie jest mieszkalnym to
    drozej,
    w innych wyrokach, ze jesli letniskowy jest mieszkalnym to taniej, a tego:

    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/5882F068AD

    normalny czlowiek nie jest w stanie zrozumiec (no kurcze, tam jest 10.276
    wyrazow!!!)
    jest za to przywolana kilka razy ewidencja gruntow, wiec uznali, ze
    ewidencja jest decydujaca :)))

    Tez mysle, ze sprawa jest do wygrania, tylko ze to 150 zl rocznie (tereny
    wiejskie, wiec zamiast 5,30 zl/m2 stawka 2,00 zl a porzadana mieszaniowka
    0,50 zl), wiec chyba szkoda czasu - i pewnie na tym bazuja.

    Pozdrawiam
    alacak

  • 10. Data: 2010-04-14 21:06:29
    Od: "alacak" <j...@o...pl>

    Witam!

    Użytkownik "alacak" <j...@o...pl> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > wiejskie, wiec zamiast 5,30 zl/m2 stawka 2,00 zl a porzadana mieszaniowka

    _pozadana_ - grrrrr

    Pozdrawiam
    alacak