  • 1. Data: 2006-08-30 22:49:05
    Temat: Podatek od czynnosci cywilnoprawnych, VAT i uwaga, zwolnienie z Vat
    Od: "PX" <g...@w...pl>

    Mam troche nietypowa sytuacje. Nie prowadze DG. Kupilem samochod od osoby
    prowadzaca DG. Ta osoba wystawila na samochod fakture VAT, ale sam podatek
    nie zostal naliczony - zwolnienie. Chodzi o to, ze owa osoba kupujac woz nie
    odliczyla VATu (pozniejsze wciagniecie go do dzialalnosci).

    I teraz pytanie, czy w przypadku takiej transakcji nalezy zaplacic podatek
    od czynnosci cywilnoprawnych. Gdyby na fakturze byl zaplacony VAT oczywiscie
    watpliwosci, by nie bylo, bo z PC sa zwolnione:

    "4) czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu
    dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub
    jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z
    podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich
    części albo prawo użytkowania wieczystego;" (art 3 ust 4 ustawy)

    W zasadzie w owym paragrafie nie widac zadnego wylaczenia (ba nawet jest
    mowa "lub jest z niego zwolniona"), stad wnioskowalbym, ze PC nie powinien
    byc zaplacony. Z drugiej jednak strony, jesli popatrzec na sens tego calego
    ambarasu, chodzi o unikniecie podwojnego opodatkowania transakcji
    zarowno VATem jak i PC. I teraz zaczynaja sie schody, skoro nie bylo VAT
    (zwolnienie), czy powinien byc PC. Jakis pomysl? Ja stawiam jednak na brak
    PC, ale wole sie upewnic.

    I drugie pytanko - tak juz raczej z ciekawosci, bo nie zamierzam kombinowac
    ;) - czy dobrze mowie za PC odpowiadaja solidarnie obie strony (oczywiscie
    zwyczajowo wpisuje sie jako osobe odpowiedzialna kupujacego, ale US jakby
    bral za skore moze brac rownie dobrze obie strony, niezaleznie od zapisu w
    umowie), natomiast za VAT tylko sprzedajacy (czy tez brak VAT traktowac jako
    wade prawna)?

    Na fakturze nie ma podstawy prawnej zwolnienia. W zasadzie powinna byc. Czy
    US moze sie czepiac?

    Czy taka umowe kupna-sprzedazy plus fakture VAT nalezy rejestrowac w US?
    Jesli przyjac, ze nie podlega PC, to konsekwentnie nie podlega tez
    rejestracji.

    Oczywiscie do US sie wybiore ale wolalbym miec na dzien dobry juz jakas
    orientacje w temacie. Moze troche przesadzam, ale nie cierpie spraw
    podatkowych (dostaje na ich widok gesiej skorki!!!). A niestety osoby
    odpowiadajace na pytania w US czesto mowia, jakie jest ich piersze wrazenie
    w danej sprawie i nie jest to zobowiazujace w jakikolwiek sposob (a czesto w
    nietypowych sprawach zaczyna sie szybkie wertowanie ustaw). Wiadomo zostaje
    jeszcze wiazaca interpretacja prawa, ale to powiedzmy procedura, ktora
    wolalbym zostawic sobie jako ostatecznosc. Niestety polskie prawo jest tak
    diabelnie skomplikowane, ze latwo w nim zginac... :(

  • 2. Data: 2006-08-31 21:50:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Aug 2006, PX wrote:

    > Mam troche nietypowa sytuacje. Nie prowadze DG. Kupilem samochod od osoby
    > prowadzaca DG. Ta osoba wystawila na samochod fakture VAT, ale sam podatek
    > nie zostal naliczony - zwolnienie.

    ...czyli podlega pod VAT.

> [...]
    > dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub

    ...no to masz czarno na białym :)

    > W zasadzie w owym paragrafie nie widac zadnego wylaczenia (ba nawet jest
    > mowa "lub jest z niego zwolniona"), stad wnioskowalbym, ze PC nie powinien
    > byc zaplacony.

    ...i tak jest.

    > Z drugiej jednak strony, jesli popatrzec na sens tego calego
    > ambarasu, chodzi o unikniecie podwojnego opodatkowania transakcji
    > zarowno VATem jak i PC.

    Nie, bo sens jest taki że przy "typowej sprzedaży osobistej", czyli
    czegoś uzywanego >pół roku nie rozlicza się również podatku dochodowego.
    A DG go rozlicza.
    Skoro patrzymy na problem całościowo, mieszając podatki, to ów element
    też trzeba uwzględnić :)

    > I teraz zaczynaja sie schody, skoro nie bylo VAT
    > (zwolnienie), czy powinien byc PC. Jakis pomysl? Ja stawiam jednak na brak
    > PC, ale wole sie upewnic.

    Przejrzyj archiwum, dobrze stawiasz :)

    > I drugie pytanko - tak juz raczej z ciekawosci, bo nie zamierzam kombinowac
    > ;) - czy dobrze mowie za PC odpowiadaja solidarnie obie strony

    Tak, z wyjątkami - jak ustawa przewiduje płatnika to płatnik odpowiada
    za ściągnięcie podatku.
    Przykładem jest transakcja dotycząca nieruchomosci (płatnikiem jest
    notariusz) bądź zakup czegoś od OF dla DG do przerobu lub sprzedaży
    (płatnikiem jest kupująca DG).

    > umowie), natomiast za VAT tylko sprzedajacy (czy tez brak VAT traktowac jako
    > wade prawna)?

    Za VAT tylko sprzedający. Jak się okaże że "zapomniał" o VAT (tj. nie
    ma regulacji w umowie, tylko nie doliczył), to z ustawy wynika że cena
    brutto zostaje ta sama :)

    > Na fakturze nie ma podstawy prawnej zwolnienia. W zasadzie powinna byc. Czy
    > US moze sie czepiac?

    Nie wiem. Sam wystawiałem taką f-rę z dopiskiem "zwolnione na podstawie
    ustawy o PTU art.43.1.2" bodaj (głowy nie dam, ale niedawno było to
    owo "43" mi się kołacze :))

    > Czy taka umowe kupna-sprzedazy plus fakture VAT nalezy rejestrowac w US?

    Po co?

    > Jesli przyjac, ze nie podlega PC, to konsekwentnie nie podlega tez
    > rejestracji.

    A w przeciwnym przypadku podlega?
    Bo ja myślałem ze tylko deklarację PCC z wykazanym podatkiem się
    zapodaje i już :)

    > Oczywiscie do US sie wybiore ale wolalbym miec na dzien dobry juz jakas
    > orientacje w temacie. Moze troche przesadzam, ale nie cierpie spraw
    > podatkowych (dostaje na ich widok gesiej skorki!!!).

    Załóż DG :>
    Mawiają że arachnofob zwycięża fobię jak pozwala pająkowi przejść się
    po własnym ciele... ;)

    pzdr, Gotfryd