eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPodatek od czynnosci cywilnoprawnych, VAT i uwaga, zwolnienie z Vat › Re: Podatek od czynnosci cywilnoprawnych, VAT i uwaga, zwolnienie z Vat
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od czynnosci cywilnoprawnych, VAT i uwaga, zwolnienie z Vat
    Date: Thu, 31 Aug 2006 23:50:52 +0200

    On Thu, 31 Aug 2006, PX wrote:

    > Mam troche nietypowa sytuacje. Nie prowadze DG. Kupilem samochod od osoby
    > prowadzaca DG. Ta osoba wystawila na samochod fakture VAT, ale sam podatek
    > nie zostal naliczony - zwolnienie.

    ...czyli podlega pod VAT.

    > I teraz pytanie, czy w przypadku takiej transakcji nalezy zaplacic podatek
    > od czynnosci cywilnoprawnych. [...]
    > "4) czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu
    > dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub
    > jest z niego zwolniona,

    ...no to masz czarno na białym :)

    > W zasadzie w owym paragrafie nie widac zadnego wylaczenia (ba nawet jest
    > mowa "lub jest z niego zwolniona"), stad wnioskowalbym, ze PC nie powinien
    > byc zaplacony.

    ...i tak jest.

    > Z drugiej jednak strony, jesli popatrzec na sens tego calego
    > ambarasu, chodzi o unikniecie podwojnego opodatkowania transakcji
    > zarowno VATem jak i PC.

    Nie, bo sens jest taki że przy "typowej sprzedaży osobistej", czyli
    czegoś uzywanego >pół roku nie rozlicza się również podatku dochodowego.
    A DG go rozlicza.
    Skoro patrzymy na problem całościowo, mieszając podatki, to ów element
    też trzeba uwzględnić :)

    > I teraz zaczynaja sie schody, skoro nie bylo VAT
    > (zwolnienie), czy powinien byc PC. Jakis pomysl? Ja stawiam jednak na brak
    > PC, ale wole sie upewnic.

    Przejrzyj archiwum, dobrze stawiasz :)

    > I drugie pytanko - tak juz raczej z ciekawosci, bo nie zamierzam kombinowac
    > ;) - czy dobrze mowie za PC odpowiadaja solidarnie obie strony

    Tak, z wyjątkami - jak ustawa przewiduje płatnika to płatnik odpowiada
    za ściągnięcie podatku.
    Przykładem jest transakcja dotycząca nieruchomosci (płatnikiem jest
    notariusz) bądź zakup czegoś od OF dla DG do przerobu lub sprzedaży
    (płatnikiem jest kupująca DG).

    > umowie), natomiast za VAT tylko sprzedajacy (czy tez brak VAT traktowac jako
    > wade prawna)?

    Za VAT tylko sprzedający. Jak się okaże że "zapomniał" o VAT (tj. nie
    ma regulacji w umowie, tylko nie doliczył), to z ustawy wynika że cena
    brutto zostaje ta sama :)

    > Na fakturze nie ma podstawy prawnej zwolnienia. W zasadzie powinna byc. Czy
    > US moze sie czepiac?

    Nie wiem. Sam wystawiałem taką f-rę z dopiskiem "zwolnione na podstawie
    ustawy o PTU art.43.1.2" bodaj (głowy nie dam, ale niedawno było to
    owo "43" mi się kołacze :))

    > Czy taka umowe kupna-sprzedazy plus fakture VAT nalezy rejestrowac w US?

    Po co?

    > Jesli przyjac, ze nie podlega PC, to konsekwentnie nie podlega tez
    > rejestracji.

    A w przeciwnym przypadku podlega?
    Bo ja myślałem ze tylko deklarację PCC z wykazanym podatkiem się
    zapodaje i już :)

    > Oczywiscie do US sie wybiore ale wolalbym miec na dzien dobry juz jakas
    > orientacje w temacie. Moze troche przesadzam, ale nie cierpie spraw
    > podatkowych (dostaje na ich widok gesiej skorki!!!).

    Załóż DG :>
    Mawiają że arachnofob zwycięża fobię jak pozwala pająkowi przejść się
    po własnym ciele... ;)

    pzdr, Gotfryd