  • 11. Data: 2009-05-08 15:07:08
    Temat: Re: Opodatkowanie ?w. medycznych - inny wyrok
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    jureq wrote:
    > To dlaczego znane mi firmy płacące ubezpieczenia na życie za pracowników
    > opłacają od nich podatki na bieżąco?

    IMHO to jest nieco inny przypadek.

    Jeśli chodzi o ubezpieczenie na życie, to (w wielu znanych mi
    przypadkach) umowa jest miedzy TU i pracownikiem zaś firma jedynie
    opłaca całość/część składek *za* pracownika.

    Tak więc ewidentnie mamy do czynienia z przychodem po stronie
    pracownika, a co za tym idzie należy się podatek.

    Tymczasem jeśli chodzi o świadczenia zdrowotne opłacane przez pracodawcę
    to tak długo jak pracownik nie skorzysta to nie ma świadczenia w naturze.

    Piotrek

  • 12. Data: 2009-05-14 07:32:17
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > To dlaczego znane mi firmy płacące ubezpieczenia na życie za pracowników
    > opłacają od nich podatki na bieżąco?

    Być może z powodu, o którym pisał Piotrek, ale obstawiam raczej niekorzystne
    interpretacje i szum medialny, jaki przez ostatnie 2-3 lata powstał wokół
    opodatkowania nieodpłatnych świadczeń.

    Tymczasem mamy kolejny, korzystny dla podatników wyrok:
    http://www.bialystok.wsa.gov.pl/wybrane_orze/podatki
    /I_1_09.html

    Bardzo spodobało mi się stwierdzenie Sądu na temat zmienności interpretacji
    dotyczących nieodpłatnych świadczeń. IMHO nie bez powodu te niekorzystne dla
    podatników zaczęły się po 2007 ;)
    Jest jeszcze jeden świeży wyrok w takiej samej sprawie: I SA/Gd 1/09, sens
    tezy taki sam, jak w pozostałych wymienionych przeze mnie. Niestety nie ma
    go jeszcze w necie ;(

    pozdr,
    m.w.

  • 13. Data: 2009-05-14 07:36:24
    Od: spp <s...@o...pl>

    my way pisze:

    > Być może z powodu, o którym pisał Piotrek, ale obstawiam raczej niekorzystne
    > interpretacje i szum medialny, jaki przez ostatnie 2-3 lata powstał wokół
    > opodatkowania nieodpłatnych świadczeń.

    A może dlatego że ubezpieczenia na życie to co innego niż ubezpieczenie
    medyczne? Bez problemu można koszt tych opłat przypisać do konkretnego
    pracownika a to już będzie nieodpłatne świadczenie podlegające
    opodatkowaniu.

    --
    spp

  • 14. Data: 2009-05-14 07:57:34
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > medyczne? Bez problemu można koszt tych opłat przypisać do konkretnego
    > pracownika a to już będzie nieodpłatne świadczenie podlegające

    Uważasz, że w przypadku świadczeń medycznych nie można przypisać kosztu
    *opłat* poszczególnym pracownikom? W większości można, bo ogólna kwota
    wydatku = ilość pracowników x stawka ryczałtowa.
    Z wyroków, na które się powołuję, jasno wynika, że aby świadczenie takie
    opodatkować, nie wystarczy znać wartości *opłaty*- trzeba znać wartość
    *otrzymanego świadczenia*. A ustalenie tej wartości nie jest możliwe. Stąd
    niemożność opodatkowania.

    pozdr,
    m.w.

  • 15. Data: 2009-05-14 08:06:19
    Od: spp <s...@o...pl>

    my way pisze:

    > Uważasz, że w przypadku świadczeń medycznych nie można przypisać kosztu
    > *opłat* poszczególnym pracownikom? W większości można, bo ogólna kwota
    > wydatku = ilość pracowników x stawka ryczałtowa.

    Tak nie można - tak rozumiem wyrok sądu.
    I mam wrażenie - tak było wcześniej. Tam, gdzie pracodawca ponosi
    wydatki które są 'zindywidualizowane' tzn. składkę można jednoznacznie
    przypisać do polisy pracownika tam stanowi ona przychód pracownika i
    jest opodatkowana.

> [...]
    > opodatkować, nie wystarczy znać wartości *opłaty*- trzeba znać wartość
    > *otrzymanego świadczenia*. A ustalenie tej wartości nie jest możliwe. Stąd

    Dokładnie o tym mówię. Ryczałt - nie znasz wartość świadczenia każdego
    pracownika (nie może to być 'średnia'). Indywidualne opłaty - jak
    najbardziej powinna być wliczona do podstawy opdatkowania.

    --
    spp

  • 16. Data: 2009-05-14 09:59:25
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > które są 'zindywidualizowane' tzn. składkę można jednoznacznie przypisać
    > do polisy pracownika tam stanowi ona przychód pracownika i jest

    IMHO nie można *składki, opłaty, wydatku, kosztu* (czy jakkolwiek inaczej to
    nazwiesz) ponoszonej przez pracodawcę traktować jako przychodu pracownika.
    Przychodem może być dopiero faktyczne *skorzystanie, skonsumowanie,
    otrzymanie* ;) świadczenia przez pracownika.
    Popatrz na stanowisko fiskusa:
    "przychodem nie będzie wartość rzeczywiście skonsumowanych usług medycznych,
    lecz wartość świadczenia uzyskiwanego przez pracownika, jakim jest możliwość
    skorzystania z takich usług"
    i ocenę Sądu:
    "...ustalenia wymaga, czy w opisanych we wniosku okolicznościach faktycznych
    świadczeniem jest, jak przyjął organ podatkowy samo uprawnienie do
    skorzystania z usług medycznych (w interpretacji uznano bowiem, że
    okoliczność faktycznego skorzystania z usług medycznych nie ma znaczenia),
    czy też usługi medyczne, z których pracownik skorzystał.

    W przypadku, gdy wartości świadczeń medycznych nie można przyporządkować do
    świadczeń uzyskiwanych przez konkretnego pracownika, czyli tak jak w
    rozpoznanej sprawie, gdzie opłata ma być wnoszona ryczałtowo za określone
    grupy pracowników bez względu na to, czy pracownik z usług medycznych
    korzystał, czy też nie korzystał, brak jest podstaw do ustalenia dla
    konkretnego pracownika kwoty przychodu uzyskanego z tytułu finansowania
    przez pracodawcę kosztów usług medycznych. Nie sposób bowiem stwierdzić, czy
    pracownik rzeczywiście otrzymał owo świadczenie i jaka jest jego wartość".

    > Dokładnie o tym mówię. Ryczałt - nie znasz wartość świadczenia każdego
    > pracownika (nie może to być 'średnia'). Indywidualne opłaty - jak
    > najbardziej powinna być wliczona do podstawy opdatkowania.

    Co masz na myśli, pisząc o "indywidualnych opłatach'?

    Generalnie uważam, że w przypadku takich świadczeń możliwość ich
    opodatkowania istniałaby jedynie w sytuacji, gdyby opłaty pracodawcy
    dotyczyły wyłącznie *zrealizowanych* świadczeń na rzecz znanych z imienia i
    nazwiska pracowników.

    pozdr,
    m.w.

  • 17. Data: 2009-05-14 10:18:48
    Od: spp <s...@o...pl>

    my way pisze:

    > Co masz na myśli, pisząc o "indywidualnych opłatach'?

    Np. polisy na życie w których uposażonym jest pracownik, gdzie
    jednoznacznie określisz jaka składka jest przypisana do konkretnej
    polisy. Podobnie mogą działać pakiety usług medycznych.

> [...]
    > opodatkowania istniałaby jedynie w sytuacji, gdyby opłaty pracodawcy
    > dotyczyły wyłącznie *zrealizowanych* świadczeń na rzecz znanych z imienia i

    Czyli polisa na życie byłaby opodatkowana po śmierci pracownika? ;)

    --
    spp

  • 18. Data: 2009-05-15 06:51:07
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > Podobnie mogą działać pakiety usług medycznych.

    > Czyli polisa na życie byłaby opodatkowana po śmierci pracownika? ;)

    Jestem za opodatkowaniem świadczeń *otrzymanych* przez uposażonego, a nie
    *wydatku* w postaci polisy.

    pozdr,
    m.w.