  • Data: 2003-09-10 17:45:25
    Temat: Odp: Odp: Bioracy rzecz w uzywanie a podatek
    Od: "O.S." <o...@x...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych
    napisał:P...@k...p
    ortezjan.zabrze.pl...

    > Nie będę twiedził że lekko nie naciągałem interpretacji ;)
    > Niemniej:

    11.

    > No toż Wiola proponowała "w połączeniu" :)

    Po co łączyć, skoro art. 16 nic nie mówi, kto jest podatnikiem?

    > [...]
    >
    > Nie, bo wtedy przychód nie *może* wystąpić :)

    A który przepis zabrania wynajmowania pustego mieszkania? :-)

    > Przy użyczeniu - jest zapis "forsujący" uznanie przychodu
    > równoważnego najmowi; po jednej stronie art.11 i po
    > drugiej - art. 16.

    Nadal nie dostrzegam "strony" w art. 16, a jedynie definicję "wartości
    czynszowej" i wyliczankę, gdy jej się nie ustala. Art. 11 wyraźnie wskazuje
    podatnika w osobie biorącego rzecz w używanie; gdyby ustawodawca chciał to
    zmienić, to w art. 16 miałby ku temu okazję.

    > Jak dla mnie - to *również* wchodzi w rachubę :], a nie
    > *wyłącznie*.

    Po zastanowieniu jestem skłonny twierdzić, że jednak *wyłącznie*..

    > I to jest (art. 11) strona "biorąca", tu się nie spieramy.
    >
    > Wytłumacz mi do czego wobec tego służy art. 16 ??

    Tak jak już pisałem: definicja "wartości czynszowej" i wyliczanka, kiedy jej
    się nie ustala (plus coś o niemożności odpisania kosztów). O podatniku -
    moim skromnym zdaniem - ani słowa. Wg art. 16: przychód = czynsz, jaki
    przysługiwałby dającemu od osób biorących w razie zawarcia umowy najmu z
    tymi osobami, czyli określona, hipotetyczna *suma pieniędzy*, ale brak
    przepisu, *komu* ten przychód będzie *naliczony* (o tym art. 11).

    > Bo jak dla mnie jest to zapis amerykańskiego podejścia
    > do podatków (tak, tak, przy wszystkich wadach "naszego"
    > systemu nie mamy jeszcze wdrożonych pewnych mechanizmów :>),
    > mianowicie: "podatkowi podlega wszystko co *mogłoby*
    > generować przychód" :]

    Tak na szczęście nie jest, bo pustostany nie podlegają podatkowi
    dochodowemu, choć *mogłyby* generować dochód - brak przepisu zabraniającego
    wynajmowania pustego mieszkania skutecznie umożliwiałby opodatkowanie przy
    powyższej wykładni. [Mam nadzieję, że tego nie czyta minister finansów ;-)]

    W umowie najmu opodatkowany jest właściciel, bo generuje przychód (lub
    stratę po odliczeniu kosztów); najemca nie jest opodatkowany, gdyż płacąc
    czynsz nie generuje przychodu. W umowie użyczenia właściciel z definicji nie
    ma przychodu, czyli nie może być podatnikiem (z definicji podatku
    dochodowego); natomiast biorący lokal w używanie przez to, że lokal został
    mu udostępniony - zgodnie z art. 11 - generuje hipotetyczny przychód w wys.
    określonej w art. 16 (bo nie płaci za czerpanie korzyści z użyczonej
    rzeczy).

    > pozdrowienia, Gotfryd

    Również pozdrawiam

    O.S.