-
1. Data: 2007-01-13 19:09:09
Temat: Nabycie wewnątrzwspólnotowe z opóźnieniem
Od: "Idiom" <i...@w...pl>
Witam,
na tej grupie mnie jeszcze nie było ;) ale wdałam się ostatnio w dyskusję z
działem księgowym w firmie w której pracuję i chciałabym zweryfikować
uzyskane informacje...
Firma jest firmą handlową. Kupujemy towary w krajach EU. Wszyscy kontrahenci
wystawiają faktury na bieżąco, za wyjątkiem jednego. Wewnętrzne przepisy
tego dostawcy sprawiają, że przez miesiąc wydaje nam towar do depozytu na
podstawie WZ (bez cen) a na koniec miesiąca, z datą ostatniego, wystawia
zbiorczą fakturę, na której pojawiają się wszystkie nabyte towary + koszty
przewiezienia towaru do depozytu.
Do tej pory, przez 2 lata, towar był przyjmowany na PW po odebraniu z
depozytu (wartość towaru pochodziła z tzw. "potwierdzeń zamówień" - ani to
WZ, ani pro-forma), na koniec miesiąca przyjęcia wewnętrzne były korygowane,
a do faktury było tworzone przyjęcie zewnętrzne, faktury wewnętrzne,
deklaracja Intrastat, odbywało się księgowanie itd.
Po przyjęciu na PW odbywa się normalna, ewidencjonowana sprzedaż. Wszystkie
sprawy związane z nabyciem są "prostowane" w trakcie miesiąca, w którym było
ono dokonane.
Do grudnia zajmowało się nami biuro rachunkowe i nie było problemów. Teraz
pełna księgowość wróciła do firmy i dział księgowy zaczął widzieć problem.
Czy jeśli operacja jest księgowana w miesiącu, w którym faktycznie dochodzi
do zakupów, firma postępując tak jak postępuje, łamie przepisy, naraża się
na kłopoty itp?
Księgowość proponuje takie rozwiązanie:
W momencie dostawy przyjąć towar na PZ na podstawie dokumentu wydania (mimo,
iż nie ma na nim cen...), zrobić faktury wew., księgowanie, intrastat itd.
Po wystawieniu faktury przez kontrahenta, zaksięgować z faktury tylko koszty
wysyłki/wysyłek do depozytu (których nie ma na na WZ ale są na FA). Czy to
przypadkiem nie robienie zbędnego zamieszania ?
Chętnie poznam Wasze opninie
pozdrawiam
Monika
-
2. Data: 2007-01-13 21:47:43
Temat: Re: Nabycie wewnątrzwspólnotowe z opóźnieniem
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sat, 13 Jan 2007, Idiom wrote:
> W momencie dostawy przyjąć towar na PZ na podstawie dokumentu wydania (mimo,
> iż nie ma na nim cen...), zrobić faktury wew.
Twój opis niemal na 100% dotyczy PK.
Ale skoro nie napisałaś to skorzystam ;) i zamieszam, że na KPiR
dokładnie tak trzeba - zaksięgować nabycie towaru handlowego na
podstawie dowolnego dowodu - może być specyfikacja zamówienia,
specyfikacja wysyłki albo własny opis. Piszę o podatku dochodowym.
pzdr, Gotfryd
-
3. Data: 2007-01-14 09:47:44
Temat: Re: Nabycie wewnątrzwspólnotowe z opóźnieniem
Od: "Idiom" <i...@w...pl>
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0701132244490.3032@athlon64...
> On Sat, 13 Jan 2007, Idiom wrote:
>
>> W momencie dostawy przyjąć towar na PZ na podstawie dokumentu wydania
>> (mimo,
>> iż nie ma na nim cen...), zrobić faktury wew.
>
> Twój opis niemal na 100% dotyczy PK.
> Ale skoro nie napisałaś to skorzystam ;) i zamieszam, że na KPiR
> dokładnie tak trzeba - zaksięgować nabycie towaru handlowego na
> podstawie dowolnego dowodu - może być specyfikacja zamówienia,
> specyfikacja wysyłki albo własny opis. Piszę o podatku dochodowym.
Połowy nie zrozumiałam (PK ? KPiR ? ;) ), ale nic to ;) Mam za to dodatkowe
pytanie - czy możliwe jest, żeby potem z faktury zaksięgować tylko koszt
transportu do depozytu?
pozdr
Monika