  • 1. Data: 2005-12-16 09:45:39
    Temat: Monitor do kompa - środek trwały czy wyposarzenie?
    Od: "Mariusz" <M...@W...poczta.onet.pl>

    Witam, kupiłem monitor (LCD) do kompa cena ok 1600 pln i jak mam to wpisać,
    jako środek trwały, wyposażenie, czy ulepszenie kompa?
    Najbardziej zależy mi na tym, żeby się dowiedzieć czy na VAT 7 w rubryce D2
    mam to wpisać jako:
    1) Nabycie towarów i usług zaliczonych u podatnika do środków trwałych.
    czy
    2) Nabycie towarów i usług pozostałych.

    Jeśli muszę wpisać 1) to jakie są konsekwencje, np. amortyzacja, czy przy
    likwidacji DG gorzej sie rozlicza śr trwały, itp.

    pzdr.
    Mariusz

    Wiem, że pytania są proste dla większości grupowiczów, ale ja nie jestem
    księgowym i proszę na grupie o poradę, więc proszę mi nie odpowiadać w
    stylu, żebym się douczył, poszukał w googlach, albo że po co prowadzę DG,
    skoro nic nie umiem.
    Pytanie jest konkretne i proszę o konkretne odpowiedzi, za które z góry
    dziękuje.

  • 2. Data: 2005-12-16 11:42:58
    Od: "Blady" <blady_blady[wytnij_tekst]@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz" <M...@W...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:dnu21j$l9c$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > Jeśli muszę wpisać 1) to jakie są konsekwencje, np. amortyzacja, czy przy
    > likwidacji DG gorzej sie rozlicza śr trwały, itp.

    Cuż ja wpisałbym monitor jako wyposażenie, ponieważ monitor nie jest
    integralną częścią komputera (znam firmy które jednak uważają, że monitor
    jest nierozłączny z komputerem). Co do amortyzacji, to znowu, urządzenie
    musi przekroczyć pewną wartość, żeby się amortyzowało - teraz jest coś
    powyżej 3500 pln. I chyba jednak dobrze by było coś jednak poczytać o
    sposobach amortyzacji.

    Pozdrawiam
    Blady

  • 3. Data: 2005-12-16 12:23:04
    Od: "Mariusz" <M...@W...poczta.onet.pl>

    > Cu? ja wpisa?bym monitor jako wyposa?enie, poniewa? monitor nie jest
    > integraln? cz??ci? komputera (znam firmy które jednak uwa?aj?, ?e monitor
    > jest nieroz??czny z komputerem). Co do amortyzacji, to znowu, urz?dzenie
    > musi przekroczyae pewn? warto?ae, ?eby si? amortyzowa?o - teraz jest co?
    > powy?ej 3500 pln. I chyba jednak dobrze by by?o co? jednak poczytaae o
    > sposobach amortyzacji.

    Ok z amortyzacja to wiem. Czyli jak wyposarzenie to w VAT 7 w rubryce D2
    mam to wpisac jako:

    2) Nabycie towarów i uslug pozostalych.

    ?

    pzdr.
    Mariusz

  • 4. Data: 2005-12-16 13:13:22
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Blady" <blady_blady[wytnij_tekst]@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:dnu8up$fvh$1@amigo.idg.com.pl...
    Co do amortyzacji, to znowu, urządzenie
    > musi przekroczyć pewną wartość, żeby się amortyzowało - teraz jest coś
    > powyżej 3500 pln.

    niekoniecznie ;)
    mozna amortyzować również te poniżej 3.500 - jednorazowo lub w postaci
    odpisów rozłozonych w czasie

    I chyba jednak dobrze by było coś jednak poczytać o
    > sposobach amortyzacji.

    hmmm...

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-12-16 13:27:14
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 12/16/2005 12:42 PM, Użytkownik Blady napisał:
    > Cuż ja wpisałbym monitor jako wyposażenie, ponieważ monitor nie jest
    > integralną częścią komputera (znam firmy które jednak uważają, że monitor
    > jest nierozłączny z komputerem). Co do amortyzacji, to znowu, urządzenie

    To przekonanie nie wzięło się z niczego lecz z wyjaśnień Resortu. Swego
    czasu było o tym dosyć głośno, dawno to było ale nic się raczej od tego
    czasu nie zmieniło.

    --
    gefragt

  • 6. Data: 2005-12-16 22:14:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Dec 2005, it was written:

    > Użytkownik "Mariusz" <M...@W...poczta.onet.pl>

    > Cuż ja wpisałbym monitor jako wyposażenie, ponieważ monitor nie jest
    > integralną częścią komputera

    ...otóż... wpisanie do wyposażenia niekoniecznie ma związek
    z jakimkolwiek "byciem częścią" :)
    Proponuję rzut oka do rozporządzenia: wyposażenie to wszystko co
    jest "rzeczą" (a więc zwierząt i programów komputerowych nie
    wpisujemy) i ma wartość >1500 zł oraz nie jest wpisane do EST.

    Rzeczony monitor najprawdopodobniej *jest* integralną częscią
    komputera, bo pewnie w ten sposób jest używany.
    Jednak...
    Z ustawy wynika iż taki "zakup" może mieć dwie funkcje:
    - jest to remont, zamiana zpsutej części na nową.
    - mamy do czynienie z uleganiem "ulepszeniu w wyniku
    przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji"

    Powiem że mam wątpliwości: czy np. zamiana CRT na LCD
    ma cechy "ulegania ulepszeniu" ?

    Niemniej - ów zapis o "ulepszeniu" zawiera jeszcze jeden
    pożyteczny szczegół: "których jednostkowa cena nabycia
    przekracza 3.500 zł".
    Jak NIE przekracza - to ów zakup NIE jest traktowany jako
    "ulepszenie" :)

    I teraz hint: z zapisów jasno i wyraźnie wynika iż:
    - monitor *nie jest* samodzielnym składnikiem majątku
    - jako "tanicha" :) nie podlega jednak kwalifikacji do
    podatkowego ulepszenia ST ktorego jest częścią
    - a jako że jest "rzeczą" o wartości >1500 zł musi być
    wpisany do EW.

    > (znam firmy które jednak uważają, że monitor
    > jest nierozłączny z komputerem).

    To nie firmy uważają, to NSA się wypowiedział w wyrokach
    każąc podatnikom płacić odsetki karne od "cofnięcia do
    amortyzacji"...
    Poszukaj postów sprzed paru lat w których występuje
    "drukarka" i "przyczepa".
    Hint: nie ma KST na "drukarki", jest KST na "przyczepy".
    Więc przyczepę wolno uznać luzem za ST bądź też wyposażenie
    (jeśli wartość <3500 zł !) zaś drukarki... nie bardzo.
    O ile wiem aktualnie "przechodzi" uznanie za wyposażenie
    umotywowane tym iż:
    - podatnik ma kilka ST "typu komputer" (/fotoaparat z wyjściem
    na drukarkę itp)
    - podatnik przełącza ów sprzęt
    Zdaje sie że nawet "pozytywne" interpretacje US dla takich
    przypadków istnieją.

    > Co do amortyzacji, to znowu, urządzenie
    > musi przekroczyć pewną wartość, żeby się amortyzowało

    Sprzeciw.
    Negacja dla zbioru zmienia "dla każdego" na "istnieje taki" ;)
    Jest na odwrót: jak coś ma >3500 zł (...i pozostałe cechy)
    to podatnik *musi* amortyzować. Ale to nie znaczy że <3500 zł
    nie może :) !
    I oczywiście moja uwaga dotyczy tylko "samodzielnych środków"
    (czyli z definicji ST) a nie ulepszeń, bo przy ulepszeniu
    rzeczywiście w ustawie nie ma wyboru (tylko >3500 zł podlega
    amortyzacji i już).

    > I chyba jednak dobrze by było coś jednak poczytać
    > o sposobach amortyzacji.

    Mhm !
    A sporo tego :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-12-16 22:19:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Dec 2005, Mariusz wrote:

    > Czyli jak wyposarzenie to w VAT 7 w rubryce D2
    > mam to wpisac jako:
    >
    > 2) Nabycie towarów i uslug pozostalych.
    >
    > ?

    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/ceef456b7e1cf48f/55abcd835c46c95
    8#55abcd835c46c958

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-01-06 12:40:24
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0512162257330.1756@athlon>,

> [...]
    > Poszukaj postów sprzed paru lat w których występuje
    > "drukarka" i "przyczepa".
    > Hint: nie ma KST na "drukarki", jest KST na "przyczepy".

    Ja się tylko nieśmiało przypominam z
    <j...@g...news.tpi.pl

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 9. Data: 2006-01-07 09:47:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Jan 2006, Jarek Spirydowicz wrote:

    > Ja się tylko nieśmiało przypominam z
    > <j...@g...news.tpi.pl

    ...przynaję że 491 mi wyparowało :[, thx.
    Pozostaje "komplentość" w konkretnym przypadku :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)