    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Monitor do kompa - środek trwały czy wyposarzenie?
    Date: Fri, 16 Dec 2005 23:14:14 +0100

    On Fri, 16 Dec 2005, it was written:

    > Użytkownik "Mariusz" <M...@W...poczta.onet.pl>

    > Cuż ja wpisałbym monitor jako wyposażenie, ponieważ monitor nie jest
    > integralną częścią komputera

    ...otóż... wpisanie do wyposażenia niekoniecznie ma związek
    z jakimkolwiek "byciem częścią" :)
    Proponuję rzut oka do rozporządzenia: wyposażenie to wszystko co
    jest "rzeczą" (a więc zwierząt i programów komputerowych nie
    wpisujemy) i ma wartość >1500 zł oraz nie jest wpisane do EST.

    Rzeczony monitor najprawdopodobniej *jest* integralną częscią
    komputera, bo pewnie w ten sposób jest używany.
    Jednak...
    Z ustawy wynika iż taki "zakup" może mieć dwie funkcje:
    - jest to remont, zamiana zpsutej części na nową.
    - mamy do czynienie z uleganiem "ulepszeniu w wyniku
    przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji"

    Powiem że mam wątpliwości: czy np. zamiana CRT na LCD
    ma cechy "ulegania ulepszeniu" ?

    Niemniej - ów zapis o "ulepszeniu" zawiera jeszcze jeden
    pożyteczny szczegół: "których jednostkowa cena nabycia
    przekracza 3.500 zł".
    Jak NIE przekracza - to ów zakup NIE jest traktowany jako
    "ulepszenie" :)

    I teraz hint: z zapisów jasno i wyraźnie wynika iż:
    - monitor *nie jest* samodzielnym składnikiem majątku
    - jako "tanicha" :) nie podlega jednak kwalifikacji do
    podatkowego ulepszenia ST ktorego jest częścią
    - a jako że jest "rzeczą" o wartości >1500 zł musi być
    wpisany do EW.

    > (znam firmy które jednak uważają, że monitor
    > jest nierozłączny z komputerem).

    To nie firmy uważają, to NSA się wypowiedział w wyrokach
    każąc podatnikom płacić odsetki karne od "cofnięcia do
    amortyzacji"...
    Poszukaj postów sprzed paru lat w których występuje
    "drukarka" i "przyczepa".
    Hint: nie ma KST na "drukarki", jest KST na "przyczepy".
    Więc przyczepę wolno uznać luzem za ST bądź też wyposażenie
    (jeśli wartość <3500 zł !) zaś drukarki... nie bardzo.
    O ile wiem aktualnie "przechodzi" uznanie za wyposażenie
    umotywowane tym iż:
    - podatnik ma kilka ST "typu komputer" (/fotoaparat z wyjściem
    na drukarkę itp)
    - podatnik przełącza ów sprzęt
    Zdaje sie że nawet "pozytywne" interpretacje US dla takich
    przypadków istnieją.

    > Co do amortyzacji, to znowu, urządzenie
    > musi przekroczyć pewną wartość, żeby się amortyzowało

    Sprzeciw.
    Negacja dla zbioru zmienia "dla każdego" na "istnieje taki" ;)
    Jest na odwrót: jak coś ma >3500 zł (...i pozostałe cechy)
    to podatnik *musi* amortyzować. Ale to nie znaczy że <3500 zł
    nie może :) !
    I oczywiście moja uwaga dotyczy tylko "samodzielnych środków"
    (czyli z definicji ST) a nie ulepszeń, bo przy ulepszeniu
    rzeczywiście w ustawie nie ma wyboru (tylko >3500 zł podlega
    amortyzacji i już).

    > I chyba jednak dobrze by było coś jednak poczytać
    > o sposobach amortyzacji.

    Mhm !
    A sporo tego :)

    --