  • 1. Data: 2005-07-11 11:10:02
    Temat: Kasa mieszkaniowa w PEKAO
    Od: "rodion" <p...@o...pl>

    Witam
    Czytajac archiwum grupy dochodze do kilku sprzecznosci, wiec prosze o
    zweryfikowanie czy ponizej mam racje.
    Mam umowe o KM w PEKAO podpisana przed 18.10.1998 a konczaca sie w
    listopadzie tego roku.
    Planuje zakup mieszkania na rynku pierwotnym za kwote powiedzmy
    1. Czy moge dokonac zmiany kwoty wplaty na dowolna kwote, ale w ostatnim
    miesiacu? (wydaje mi sie ze tak, gdyz jest to "stara" umowa)
    2. Czy cesje na doroslego syna mam dokonac po zakonczeniu wplat, czyli w
    listopadzie, tak abym nic nie stracil?
    3. Poniewaz pieniadze dostanie zapewne w 2006 roku (maja 3 miesiace czasu)
    to czy musi je wydac w 2005 (koniec umowy), czy w 2006 (wyplata srodkow)?
    4. Mieszkanie chce kupic juz teraz (za kwote powiedzmy 17n) z nastepujacym
    harmonogramem splat - 2005 - 6n, 2006 - 6n, 2007 - 5n. Na kasie mieskaniowej
    jest 12n. Czy jak dostanie pieniadze w kwocie (12n) w 2006 a wczesniej
    bedzie wplacal w 2005 roku te 6n a 2006 kolejne 6n, to wszystko bedzie OK,
    czy tez musi wydac pieniadze od momentu wyplaty srodkow do konca roku? I w
    takim wypadku konieczna bylaby zmiana harmonogramu wplat u dewelopera.
    4. Czy dodatkowo moge mu przepisac Ksiazeczke mieszkaniowa z premia
    gwarancyjna bez zadnych problemow podatkowych?
    Z gory bardzo dziekuje za pomoc w usystematyzowaniu mojej wiedzy

  • 2. Data: 2005-07-11 13:19:37
    Temat: Re: Kasa mieszkaniowa w PEKAO
    Od: "Przemysław Szalbierz" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "rodion" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zweryfikowanie czy ponizej mam racje.
    > Mam umowe o KM w PEKAO podpisana przed 18.10.1998 a konczaca sie w

    Radzę sprawdzić czy w listopadzie tego roku wypada termin wpłaty ostatniej
    raty, czy też zakończenia okresu oszczędzania.
    W przypadku banku BPH od wpłaty ostatniej raty trzeba odczekać jeszcze jeden
    miesiąc.

    > Planuje zakup mieszkania na rynku pierwotnym za kwote powiedzmy
    > 1. Czy moge dokonac zmiany kwoty wplaty na dowolna kwote, ale w ostatnim
    > miesiacu? (wydaje mi sie ze tak, gdyz jest to "stara" umowa)

    Według mojej wiedzy kwotę wpłaty można dowolnie zmieniać (o ile dopuszcza to
    regulamin kasy mieszkaniowej)
    i urzędy skarbowe w ogóle się tego nie czepiają. W przypadku moich rodziców
    optymalizowaliśmy wpłaty, tzn przez większość roku były wpłacane małe kwoty
    zaś pod koniec każdego roku o wiele wyższe (w kasie mieszkaniowej BPH, można
    było dowolnie zmienić wyskość raty dwa razy w roku)

    > 2. Czy cesje na doroslego syna mam dokonac po zakonczeniu wplat, czyli w
    > listopadzie, tak abym nic nie stracil?

    Cesji należy dokonać po wpłaceniu pieniędzy, które zamierzasz odliczyć w
    ramach ulgi, gdyż po dokonaniu cesji
    stracisz możłiwość odliczenia wpłaconych kwot. (oczywiście syn także nie
    będzie mógł odliczać)
    Co do samej cesji to należy poczytać regulamin, w jaki spobób należy jej
    dokonać. Np w kasie BPH cesja zaczynała obowiązywać od pierwszego dnia
    następnego miesiąca. Czyli gdyby dokonać cesji w listopadzie, to
    obowiązywałaby dopiero od 1 grudnia.

    > 3. Poniewaz pieniadze dostanie zapewne w 2006 roku (maja 3 miesiace czasu)
    > to czy musi je wydac w 2005 (koniec umowy), czy w 2006 (wyplata srodkow)?

    Jeśłi dobrze pamiętam, to powinieneś wydać w roku, którym nastąpiła wypłata
    tychże środków.
    Musisz tylko uważać, aby kasa mieszkaniowa nie pospieszyła się i przypadkiem
    nie wypłaciła środków w grudniu.

> [...]
    > czy tez musi wydac pieniadze od momentu wyplaty srodkow do konca roku? I w
    > takim wypadku konieczna bylaby zmiana harmonogramu wplat u dewelopera.

    Pamiętaj, że na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych trzeba wydać wszystko
    co zostało zaoszczędzone w kasie mieszkaniowej. Z Twoich wyliczeń wynika,
    że w kasie jest 12n, natomiast developerowi chcesz wpłacić 11n z tych
    środków.
    Teoretycznie jeśli nie wydasz wszystkiego co do grosza to powinieneś zwrócić
    całą kwotę wykorzystaną w ramach ulgi.
    Podobno jednak jest błąd w ustawie i jeśli dokonasz cesji na syna, to może
    on zrobić
    z tymi pieniędzmi co mu się tylko podoba, a US nie będzie miał prawnej
    możliwości
    odebrania ci odliczonych wcześniej kwot w ramach ulgi.
    Pisała o tym Gazeta Prawna jakieś trzy lata temu. Czy ktoś to wypróbował w
    praktyce - nie wiem.

    Na ostatnie pytanie nie umiem odpowiedzieć.

    pozdrawiam

    Przemek

  • 3. Data: 2005-07-11 13:28:13
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Przemysław Szalbierz wrote:
> [...]
    > odebrania ci odliczonych wcześniej kwot w ramach ulgi.
    > Pisała o tym Gazeta Prawna jakieś trzy lata temu. Czy ktoś to wypróbował w

    tak, był nawet wyrok w tej sprawie, ale mocno by należało go poszukać.
    Cesja na kogoś nie pozbawia cię prawa do tego co już odliczyłeś, a syn
    nie jest zobowiązany ustaleniami, które podjąłeś ty, a nie on.