eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem! › KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
  • Data: 2011-09-10 16:56:14
    Temat: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Od: Stephen ÓM <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Witam wszystkich,

    Czytałem godzinami, żeby znaleźć rozwiązanie na ten problem. Większość
    rozwiązań w necie i w tej grupie dotyczy sytuacji podobnych do mojej,
    ale nie ta sama. Prawie rozumiem jak powinno wyglądać rozwiązanie w
    moim przypadku, ale chciałbym mieć trochę więcej pewności zanim coś
    napiszę w Świętej Księdzy. Na pewno też któs inny może skorzystać z
    tej rozmowy, nie możliwe, że jestem jedynym w tej sytuacji :). Chociaż
    możliwe, jestem pierwszym cudzoziemcem, który tak zagłębiał się w
    dokładnym tym tematem. Szkoda, wolałbym być dziesiątym i po prostu
    znaleźć gotowe rozwiązanie w necie :-). Dlatego piszę raczej
    szczegółowo, żeby to co napiszę może pomagać przyszłych poszukiwaczy.
    Ale też szukam poradę.

    Sytuacja: DG jednoosobowa, KPiR, i jestem nievatowcem. Dla jasności:
    mieszkam w Polsce. Dostarczam usługi związane z tłumaczeniem (nie jest
    dokładnie tłumaczenie, ale prościej jest w taki sposób opisać).
    Klienci coraz więcej poza Polski w UE i poza. Część klientów jest w
    stanie zapłacić wyłącznie przez PayPal.

    Mam NIP-EU i do tej pory poradziłem się z importem usługi (np. google
    adwords, którego faktury są w PLN, więc prościej jest): Fatkura w kol.
    13 (np. na reklamy), VAT-9M (nie będąc vatowcem), zapłacę te 23% US-
    owi, koszt tego VATu na dowodzie wewnętrznym zaksięgowanym w kol. 13
    (bo jeszcze raz, nie jestem vatowcem, i VAT jest dla mnie kosztem
    osiągnięcia przychodów). Dobrze, to proste..... albo co najmniej już
    mi znane.

    Też rozumiem co mam robić jak zagraniczny klient zapłaci mi przelewem
    na polskim koncie w PLN. Rachunek jest w EUR (albo USD albo
    cokolwiek), i też z kwotą przewalutowaną na PLN według średniego
    kursu NBP poprzedniego dnia, i jak środki pojawią się w PLN na koncie,
    jeszcze raz DW z "różnicą kursowym do racunku XX" w kol. 8 (w razie
    dodatniej różnicy) albo 13 (ujemniej), udokumentowany potwierdzeniem
    banku.

    Z PayPal głównie jest podobne do tych sytuacji, ale trochę bardziej
    zawiłe. 2 problemy: 1. Waluta. 2. Prowizja. Sedna sprawy jest to, że
    PayPal nie wystawia faktur albo żadnych papierków, więc jak
    udokumentować walutę i prowizję?

    Powiedzmy, że wystawię rachunek na klienta. Kwota 40 EUR. Na rachunek
    kwota w PLN (według wczorajszego kursu NBP = powiedzmy 4,3193) jest
    172 PLN. Płaca mi przez PayPal. Na stronie "Szczegóły transakcji", mam
    coś takiego:

    Płatność otrzymana (unikatowy numer identyfikacyjny transakcji:
    XXXXXXXX)
    Brutto: EURO 40,00 EUR
    Opłata: -EURO 1,91 EUR
    Netto: EURO 38,09 EUR

    (Przy okazji, na mam 'konta' na PP w EUR, i w taki sposób
    automatycznie zmienia się kwota w EUR na PLN - to mi pasuje, ale na
    pewno nie wszystkim).

    Operacje przewalutowania:
    saldo EUR obciążone: -38,09 EUR
    saldo PLN uznane: 159,59 PLN

    wiec kurs faktyczny = 4,1898.

    PROBLEMY:

    (1) WALUTA. Gdzyby to byłoby zwykły bank, wydrukowałbym stronę
    "szczegóły transakcji", zszyłbym do DW tłumaczając że to różnica
    kursowa do fatkury, o wysokości 172 - 159,59 = 12,41, zaksięgowałbym w
    tym przypadku (bo różnica ujemna) w kol. 13.

    Mogę robić to samo wydrukując stronę "szczegóły transakcji" PayPal'a?

    Musi być sposób na to, bo mam (moim zdaniem) obowiązek udokumentować
    różnice kursowy. Gdyby takie różnicy zawsze byłyby ujemne, chyba
    mógłbym je zignorować i pokryć te koszty sam, ale skoro jest też
    możliwość, że zarobię parę grosz na to, muszę dać US-owi jego udział
    tych groszy... (ludzie w moim kraju nie wierzyliby, że trzeba robić
    takich rzeczy kiedy chodzi o parę groszy, ale już przyzwyczaiłem się
    do polskiej rzeczywistości :-)

    (2) PROWIZJA. Mogę też skorzystać z strony 'Szczegóły transakcji',
    żeby udokumentować prowizję? Np. jeśli gromadzę wszystkich takich
    wydruków przez m-c i dodać do nic DW z obliczniem całą wartością tych
    prowizji?

    Jasne, że mogę po prostu zapomieć o prowizjiach i poryć koszt sam.
    Ale.... to jest import usług, nie? Więc może muszę postępować w sposób
    podobny do tego w.w. z google adwords? Ale może nie będzie VAT, bo to
    jest usługa finansowa, więc zwolniona, nie? Czy mam wypełnić DW na
    0,00 zł :) albo inaczej udokumentować ten zupełnie próżny dla US
    import usług? Choć w końcu te prowizji nie są tak małe, i wolałbym je
    rzucić do koszty, jeśli jest sposób...

    Na tym punkcie raczej tracę wątek. Możliwości pomnażają się i nie mam
    pojęcia jak ucieć z labiryntu. Ratunku!

    Stiofán