    From: "Latet" <N...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Jak nie będąc duchem św. prowadzić ewidencję zakupów?
    Date: Tue, 21 Jan 2003 23:17:21 +0100

    Witam,

    Temat dałem trochę abstrakcyjny, ale pytanie mam konkretne.

    W ewidencji zakupow (VAT), zaraz po danych sprzedajacego,
    sa takie dwie kolumny:
    - wartosc zakupu brutto (kol. nr 8)
    - vat podlegajacy odliczeniu (kol. nr 9)

    Niby oczywiste, ale....
    w ksiedze, ktorą mam są takie podpowiedzi na dole
    drobnym druczkiem. I tam piszą, że w przypadku zakupu
    służącego działalnosci opodatkowanej i zwolnionej,
    w kolumnie nr 9 nalezy uwzglednic procentowy udzial
    sprzedazy opodatkowanej w sprzedazy calkowitej na podstawie
    ewidencji VAT sprzedazy.

    Oczywiscie rozumiem o co chodzi i wiem jak sie to liczy (na VAT-7),
    ale nie mam pojecia jak mozna to przewidziec juz na etapie
    codziennego rzetelnego wypelniania ewidencji zakupow?

    Czy moze tam po prostu sie zostawia puste miejsce i wypelnia je
    dopiero po zamknieciu miesiaca i podliczeniu procentowy udzial sprzedazy
    opodatkowanej w sprzedazy calkowitej dla danego miesiaca?

    To bylo glowne pytanie, a teraz jeszcze dodatkowe.

    Czy do kwoty netto wpisywanej na VAT-7 w polu 53 (ew. 55)]
    tj. "opodatkowane zakupy towarow pozostałych" dodajemy
    wartosc zakupow OPODATKOWANYCH stawką 0%?
    Mniemam, ze tak. :-)

    I jeszcze jedno. Zasadniczo nie ufam księgowym (bo sie sparzylem),
    ale jest jedna, ktorej w miarę ufam, jednak jest daleko i tylko mi przez
    telefon
    doradza. Twierdzi ona, że jesli w danym miesiącu mam wyłącznie sprzedaż
    opodatkowaną,
    to nie powinienem na VAT-7 niczego wpisywac do pól 55 i 56,
    tylko wszystko normalnie do 53 i 54.
    Czyli wg niej, jesli w danym (zamknietym) miesiacu nie mailem zadnej
    sprzedazy "ZW", to mogę sobie odliczyć cały vat naliczony.

    Troche mi sie to dziwne wydaje, bo przeciez moglem kupic cos,
    co posluzy mi do wykonywania uslug zwolnionych....

    Na szczescie w tym roku powyzszy problem jest dla mnie juz tylko
    teoretyczną zagadką, bo Ustawodawca, w swej mądrości,
    ułatwił mi nieco życie i wprowadził 22% VAT na usługi dziennikarskie.
    Dzieki temu wszelkie moje usługi mają już VAT 22% i nie muszę się
    martwić o takie rzeczy, jak wyzej opisałęm.

    Czy w swietle tych zmian na 100% moge nie uzywac pól 55 i 56 na VAT-7?

    DZIEKI!

    Latet