  • 31. Data: 2009-10-16 21:53:24
    Temat: Re: Dotacje Paypal a urząd skarbowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Oct 2009, Piotrek wrote:

    > Tu pewnie by się dało obronić tę darowiznę poprzez brak związku pozyskania
    > software z faktem wykonania wpłaty/darowizny.

    Już Cię przekonywali takimi metodami, jak "interpretacje".
    Ale daj się przekonać, że to wynika z *przepisu*.
    Jeśli datek jest "za coś" bądź "w nadziei czegoś", to darowizną
    *nie jest*. Ba, darowizną również nie jest "brak zamiaru",
    czyli przypadek potocznie nazywany "podarowaniem długu",
    czy raczej "odpuszczeniem" :D
    (jak "odpuszczającym" jest instytucja, to przychodzi PIT
    skutkujący doliczeniem "odpuszczenia" do *zarobków*, a nie
    do darowizn!)

    Po prostu: darowizna musi być *bez związku* z jakimikolwiek
    świadczeniami, jednym jedynym wyjątkiem jest możliwość nałożenia
    "polecenia", czyli takiego działania, w wyniku którego nikt
    nie zostanie "wierzycielem" (czyli nie może występować
    z żądaniem że "mu się coś należy").
    Czy ja wiem, chyba można komuś "polecić" nauczenia się
    gry na skrzypcach albo języka chińskiego? - znaczy de
    facto "przeznaczyć" darowiznę na określony cel, ale nie
    *cel darczyńcy*, lecz *obdarowanego*.
    Ale to dywagacje poza tematem - idzie o to, że jak pieniądze
    będą "za/na napisanie/rozwój freeware", to ze strony
    korzystającego (nawet potencjalnie - dajmy na to, płaci,
    bo liczy że pojawi się funkcja dla której program by mu
    się przydał) darowizną nijak nie będą.

    > Zwłaszcza kiedy możliwość wykonania takiej wpłaty istniałaby również kiedy
    > software się nie pobiera.

    W tym przypadku rzeczywiscie byłaby to darowizna, ale tylko pod
    warunkiem *nie korzystania* z oprogramowania - fakt niepobrania
    jest nieistotny :) (mógł dostać inną drogą, szczególnie jak to
    jest freeware).

    BTW: ktoś jeszcze wspominał o VAT.
    Ja z uwagą niezależną od wniosków "czy podlega czy nie".
    Na wszelki wypadek można się "zabezpieczyć" prowadząc
    ewidencję przychodów, w ten sposób, nawet w razie jakby kto
    chciał się doczepić, można się powołać na skorzystanie ze
    zwolnienia podmiotowego (nie wiążę się z innymi obowiązkami).

    pzdr, Gotfryd

  • 32. Data: 2009-10-17 06:45:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

> [...]
    > (jak "odpuszczającym" jest instytucja, to przychodzi PIT
    > skutkujący doliczeniem "odpuszczenia" do *zarobków*, a nie

    To jest akurat oczywiste.

> [...]
    > korzystającego (nawet potencjalnie - dajmy na to, płaci,
    > bo liczy że pojawi się funkcja dla której program by mu

    Oczywiście taka interpretacja jest możliwa ale IMHO jest zbyt restrykcyjna.

    Gdyby darowizna/zaplata była pod warunkiem, że dana funkcja się pojawi
    to ewidentnie byłaby to zapłata a nie darowizna ze względu na
    niespełnienie warunku bezpłatności świadczenia (art. 888 KC).

    Jeśli natomiast darowizna jest bezwarunkowa choćby przy okazji kontaktów
    z obdarowanym darczyńca wypowiedział życzenie co do funkcjonalności
    software to IMHO jednak mamy do czynienia z darowizną a nie ukrytą zapłatą.

    Ale za $100 to oczywiście mnie by się nie chciało "kopać z koniem" bez
    posiadania twardych argumentów (interpretacji).

> [...]
    > warunkiem *nie korzystania* z oprogramowania - fakt niepobrania
    > jest nieistotny :) (mógł dostać inną drogą, szczególnie jak to

    IMHO nie, ponieważ idąc Twoim tokiem rozumowania można byłoby
    zakwestionować każdą darowiznę w przypadku spełnienie kiedykolwiek,
    jakiegokolwiek świadczenia w przez obdarowanego na rzecz darczyńcy.
    Nawet jeśli to świadczenie nijak nie wiąże się z darowizną (mogli się
    przecież umówić "pod stołem").

> [...]
    > chciał się doczepić, można się powołać na skorzystanie ze
    > zwolnienia podmiotowego (nie wiążę się z innymi obowiązkami).

    To akurat święta racja.

    Piotrek

  • 33. Data: 2009-10-17 07:08:01
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > (jak "odpuszczającym" jest instytucja, to przychodzi PIT
    > skutkujący doliczeniem "odpuszczenia" do *zarobków*, a nie

    To jest akurat oczywiste.

> [...]

    Jeśli natomiast darowizna jest bezwarunkowa, choćby przy okazji
    kontaktów z obdarowanym darczyńca wypowiedział życzenie co do
    *ewentualnej* funkcjonalności software, to IMHO jednak mamy do czynienia
    z darowizną a nie ukrytą zapłatą (ze względu na spełnienie warunku
    bezpłatności świadczenia).

> [...]

    > warunkiem *nie korzystania* z oprogramowania - fakt niepobrania
    > jest nieistotny :) (mógł dostać inną drogą, szczególnie jak to

    IMHO fakt korzystania nie ma nic do rzeczy o ile przez akceptację
    licencji użytkownik nie zobowiązał się do jakichkolwiek świadczeń na
    rzecz obdarowanego.

    Zauważ, że idąc Twoim tokiem rozumowania można byłoby zakwestionować
    każdą darowiznę w przypadku spełnienie kiedykolwiek, jakiegokolwiek
    świadczenia w przez obdarowanego na rzecz darczyńcy.

    Nawet jeśli to świadczenie nijak nie wiąże się z darowizną na
    analogicznej zasadzie można byłoby postawić zarzut, że umówili się "pod
    stołem".

  • 34. Data: 2009-10-17 10:05:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Oct 2009, Piotrek wrote:

    > Zauważ, że idąc Twoim tokiem rozumowania można byłoby zakwestionować każdą
    > darowiznę w przypadku spełnienie kiedykolwiek, jakiegokolwiek świadczenia

    ...z wyłączeniem "świadczeń nakazanych prawem", które tym samym nie
    są "nieodpłatne"...

    > w przez obdarowanego na rzecz darczyńcy.

    Sądząc ze spotykanych tu i ówdzie opisów, nie jest to aż rzadka "linia"
    postępowania US. Jeśli rzadko spotyka się w praktyce, to pewnie przez
    to, że wiele darowizn jest nieujawnianych.

    > Nawet jeśli to świadczenie nijak nie wiąże się z darowizną na analogicznej
    > zasadzie można byłoby postawić zarzut, że umówili się "pod stołem".

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 35. Data: 2009-10-17 13:15:53
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-10-2009 o 12:05:48 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > ...z wyłączeniem "świadczeń nakazanych prawem", które tym samym nie
    > są "nieodpłatne"...

    Tak na marginesie - zdziwiłbyś sie gdyby nagle sądy zaczęły orzekać że
    nakaz
    nakazem, a świadczenie "oczywiście było niedopłatne" bo przecież zapłąty
    nie było
    - i podatek "oczywiście się należy" ?

    --
    Tomek

  • 36. Data: 2009-10-18 11:37:30
    Od: domino773 <d...@g...com>

> [...]
    > nakaz
    > nakazem, a świadczenie "oczywiście było niedopłatne" bo przecież zapłąty

    Czekajcie, czyli jak mam rozumieć to takie działanie które chciałbym
    podjąć - darowizny za darmowy soft.
    Otrzymywanie darowizny ? Mówicie że nie do końca....
    Podatek od praw autorskich ? Nie było umowy, brak podstaw do
    obliczenia podatku, skoro wartość jego jest...zerowa.

  • 37. Data: 2009-10-18 11:44:36
    Od: spp <s...@o...pl>

    domino773 pisze:

    > Czekajcie, czyli jak mam rozumieć to takie działanie które chciałbym
    > podjąć - darowizny za darmowy soft.

    Darowizna nie może być 'za'. Jak jest 'za' to jest to normalna zapłata.

    --
    spp

  • 38. Data: 2009-10-18 12:38:32
    Od: domino773 <d...@g...com>

    > Darowizna nie może być 'za'. Jak jest 'za' to jest to normalna zapłata.

    To czym w takim razie jest takie dobrowolne przekazanie środków ?
    Tytułem czego odprowadzić ewentualny podatek i czy w ogóle? Rachunku
    czy potwierdzenia nie wystawię, darczyńcy będą z całego świata, więc
    nie mogę stosować się wyłącznie do przepisów o darczyńcach krajowych.
    Czasem danych osoby płacącej nie mam.
    Nie wierzę że nasze prawo jest tak zacofane, że nie przewiduje takiej
    sytuacji i nie mówcie mi że jestem pierwszą osobą w polsce która o to
    pyta, bo to jest naprawdę załamujące. W internecie w ogóle nie ma
    opisanego żadnego takiego przypadku, a przecież część naszych twórców
    programów już dawno tak postępuje - ot choćby kilka programów do
    odtwarzania filmów. Co, mam rozumieć że jak nikt nie pytał o to
    wcześniej to znaczy że miliony osób działają nielegalnie ?

    Już sam nie wiem jakim tworem jest taki program i takie działanie.
    Przecież wartości programu nie mogę określić i się nie da, bo jest on
    darmowy dla wszystkich i samo pobranie również. Coś jak programy
    freeware, więc rozumiem że za publikowanie nie muszę płacić żadnego
    podatku, bo nie ma podstaw do opodatkowania. Coś jest za darmo, to nie
    można określić wartości i koniec.

    Druga sprawa to jakieś dobrowolne "składki" na rzecz rozwoju, na piwo
    dla mnie, na utrzymanie strony www itd.
    Jest to dla mnie dochód, ale opodatkowany czy zwolniony. Na zdrowy
    rozum, byłby to dochód dla mnie a zatem i państwu powinna należeć się
    jakaś część. Tylko jako co, za co. Co to dla mnie za dochód i do czego
    on się kwalifikuje ?

    Btw,
    Prawo przypomina mi mojego dawnego pracodawcę dyrektora, który chciał
    mieć pod kontrolą całą firmę. Doszło do tego, że ludzie z byle
    pierdołą lecieli do niego zawracali gitarę, a w ostateczności takie
    działanie położyło kres własnej inwencji, pomysłowości, samodzielnemu
    działaniu. Dyrektorek po pewnym czasie się pogubił, o wielu sprawach
    zaczął zapominać, nie miał dla wszystkich czasu i ludzie zaczęli
    odchodzić bo nie widzieli szans na rozwój własny. Ot taki przykład
    ekstremalnego terroru. Firma również była państwowa, tak więc
    podejrzewam że i prawo wchodzi tak szczegółowo w każdy przepis,
    że...zwykły śmiertelnik nigdy sobie z tym nie poradzi i tak samo urząd
    - wg mnie to przykładem już kompletnej bezradności wobec tak
    zamieszanego prawa są właśnie wnioski o interpretacje, ale i taki
    system w pewnym momencie się rozpierniczy, bo o ile wniosków jest
    mało, to można je porównać, przeglądnąć i parę osób w "centrali" da
    sobie z tym radę, ale jeśli wniosków o interpretację w pewnym temacie
    będzie więcej, dajmy na to 1000 to już samo przeglądnięcie, porównanie
    z innymi graniczy z cudem a raczej staje się nierealne. I znów
    powstanie "Nowy wniosek". I tak do zaj....nia. Tragedia jednym słowem.

  • 39. Data: 2009-10-18 13:14:25
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 18-10-2009 o 14:38:32 domino773 <d...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > Nie wierzę że nasze prawo jest tak zacofane, że nie przewiduje takiej
    > sytuacji i nie mówcie mi że jestem pierwszą osobą w polsce która o to

    Ja też tak miałem, nie przejmuj się :)

> [...]
    > odtwarzania filmów. Co, mam rozumieć że jak nikt nie pytał o to
    > wcześniej to znaczy że miliony osób działają nielegalnie ?

    Niektórzy zapewne wpisują o na PIT-a i tyle - do pierwszej kontroli jest
    OK, potem juz niekoniecznie. A że kontrola przychodzi za 5 lat albo nie
    przychodzi, a do tego takich twórców dużo nie ma, to nie słychać o
    pogromie.

    Inni wpisują do KPiR i kontrola się nie czepia. Ktoś może ma interpretację
    że trzeba to jako darowizny opodatkowywać i się do niej stosuje.

    To nie jest tak że przychodzi kontroll i ma wszystkie wararianty
    spisane w jakiejś książeczce - nie tak rzadko puszczają coś bokiem gdy
    podatek jest odprowadzony i nie ma jakiegoś bijącego w oczy 'wałka'.

> [...]
    > freeware, więc rozumiem że za publikowanie nie muszę płacić żadnego
    > podatku, bo nie ma podstaw do opodatkowania. Coś jest za darmo, to nie

    Do VAT to jest niedopłatna usługa, która może być opodatkowana ale nie
    musi.
    Gdyby okazało się że jest, to podstawą opodatkowania byłyby bodajże koszty
    nabycia lub wytworzenia - czyli IMHO także 0.

> [...]
    > rozum, byłby to dochód dla mnie a zatem i państwu powinna należeć się
    > jakaś część. Tylko jako co, za co. Co to dla mnie za dochód i do czego

    A nie możesz wpisać na stronie - dobrowolna zapłata 1,2,5,10,20,50,100$
    - i już będzie prościej?

> [...]
    > z innymi graniczy z cudem a raczej staje się nierealne. I znów
    > powstanie "Nowy wniosek". I tak do zaj....nia. Tragedia jednym słowem.

    Ciekawa analogia :)

    --
    Tomek

  • 40. Data: 2009-10-18 13:54:11
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (18.10.2009 14:38), domino773 wrote:

> [...]
    > czy potwierdzenia nie wystawię, darczyńcy będą z całego świata, więc
    > nie mogę stosować się wyłącznie do przepisów o darczyńcach krajowych.

    Na mój gust to jest normalna działalność gospodarcza. Jeżeli chce ci się
    bawić w interpretowanie tego w inny sposób i albo występowanie o wiążącą
    interpretację albo drżenie że się okaże co innego - możesz, chociaż nie
    polecam :)

    Zakładam że gdzieś pracujesz na pełny etat, lub twoja pensja jest >=
    minimalnej płacy. Jeżeli tak - to:
    1. rejestrujesz działalność - naprawdę to nie jest takie trudne,
    chociaż przy okazji tzw. jednego okienka ostatnio trochę się to
    pokomplikowało. Z tego co jednak pamiętam - większość da się załatwić
    korespondencyjnie.

    2. jesteś zwolniony podmiotowo z VATu dopóki nie przekroczysz jakiegoś
    progu (chyba około 10 tys EUR / rocznie, chociaż coś zmieniali ostatnio),

    2a. Co miesiąc płacisz około 220zł na zdrowotne, z czego tylko jakieś
    50zł jest stracone bezpowrotnie, zaś 170 jest odzyskane z PITu (płacisz
    odpowiednio mniejsze zaliczki co miesiąc/kwartał, a jak zaliczek będzie
    mniej niż tego zdrowotnego - odzyskasz w rocznym rozliczeniu)

    3. W Openoffice/Excelu robisz sobie książkę przychodów i rozchodów, do
    której dopisujesz przychody,

    4. Wybierasz rozliczanie się kwartalne, więc raz na 3 miesiące
    poświęcasz godzinkę czasu (albo i mniej) na obliczenie niezbędnej
    zaliczki na PIT i zrobienie przelewu.

    5. Pilnujesz żeby nie wejść "w kasę", ale rozumiem że tych darowizn
    raczej nie będzie więcej niż 4000/mc.

    Czyli reasumując - twoja cała inwestycja to czas poświęcony na założenie
    działalności, 50zł/mc i zablokowane 170zł/mc na okres od miesiąca do
    roku. Ja bym na twoim miejscu nie kombinował inaczej.

    p. m.