  • 11. Data: 2011-06-08 18:07:30
    Temat: Re: DG a sprzedaż
    Od: "mohamed" <f...@w...pl>

    <cyk>

    > Czyli jeżeli sprzedaż własnych praw autorskich jest zakwalifikowana nie do
    > DG to w jaki sposób dokonać tej sprzedaży. Jaki dokument potwierdzający
    > zakup należy wystawić kupującemu? No i oczywiście z całego tego
    > zamieszania mam do zapłaty 18% dochodowego i 2% PCC?

    tzn. oczywiście 2% PCC kupujący
    no i nie praw autorskich, lecz autorskich praw majątkowych

  • 12. Data: 2011-06-08 21:28:10
    Od: <s...@a...pl>

    > Czyli jeżeli sprzedaż własnych praw autorskich jest zakwalifikowana nie do
    > DG to w jaki sposób dokonać tej sprzedaży. Jaki dokument potwierdzający
    > zakup należy wystawić kupującemu?

    Zakładam, że watowcem w tym poza DG nie jesteś więc rachunek. Sprzedawałeś
    kiedykolwiek samochód? Możesz dokładnie taki sam rachunek wysatwić.

  • 13. Data: 2011-06-10 20:44:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Jun 2011, mohamed wrote:

    > Czyli jeżeli sprzedaż własnych praw autorskich jest zakwalifikowana nie do
    > DG to w jaki sposób dokonać tej sprzedaży.

    Jedną sprawę sobie jeszcze raz *wyraźnie* przeczytaj - w poprzednich
    postach oraz w przepisach.
    Sprzedaż osobiście wytworzonych praw majątkowych nie jest zaliczania
    do DG w rozumieniu podatku DOCHODOWEGO.
    Ale *jest* zaliczana do DG w rozumieniu VAT!
    Oczywiście, można skorzystać ze zwolnienia z VAT (i jednak wystawić
    rachunek).
    Ale jeśli ktoś jest VATowcem z innego tytułu (to może ale wcale nie
    musi być "DG w rozumieniu przepisów o DG"! - to może być np. wynajem
    mieszkania na cele niemieszkalne) oczywiście wystawia fakturę.

    NIE MA jednej, uniwersalnej odpowiedzi!

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2011-06-11 11:18:53
    Od: "mohamed" <f...@w...pl>

> [...]
    > musi być "DG w rozumieniu przepisów o DG"! - to może być np. wynajem
    > mieszkania na cele niemieszkalne) oczywiście wystawia fakturę.

    Czyli podsumowując, ja osoba prowadząca jednoosobową DG, będąca VAT-owcem
    DG. Dokonuję sprzedaży osobistych autorskich praw majątkowych i dokumentując
    tą sprzedaż wystawiam fakturę VAT, która nie jest objęta podatkiem
    dochodowym, lecz PCC. Oczywiście podatek VAT z tego tytułu jest do zapłaty
    :)

    Czy wszystko się zgadza? No i jeżeli to nie jest sprzedaż *firmy* to
    faktycznie co mam wpisać w polu "Sprzedający" na fakturze VAT? Mnie jako
    *firmę* czy mnie jako osobę fizyczną (bez dopisku nazwy firmy).

    Jak podejść do US z taką fakturą VAT? Gdzie to księgować, w jakich
    zaznaniach (VAT-7, PIT-36, inne?) to ujmować?

  • 15. Data: 2011-06-11 11:49:44
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-06-11, mohamed <f...@w...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > tą sprzedaż wystawiam fakturę VAT, która nie jest objęta podatkiem
    > dochodowym, lecz PCC. Oczywiście podatek VAT z tego tytułu jest do zapłaty

    IMHO: To: dochodowy + albo PCC, albo VAT.
    Czemu wg Ciebie PCC miałby zastąpić podatek dochodowy?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 16. Data: 2011-06-11 13:39:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Jun 2011, mohamed wrote:

> [...]
    > DG. Dokonuję sprzedaży osobistych autorskich praw majątkowych i dokumentując
    > tą sprzedaż wystawiam fakturę VAT, która nie jest objęta podatkiem

    A ten pomysł skąd??
    VAT jest (w sporym zakresie, bo nie w 100%) "wymienny" z PCC właśnie,
    więc jeśli jest VAT to (w przypadku ruchomości z zasady) nie ma PCC.
    Dochodowy swoją drogą. Jest niezależny od tego czy sprzedaż podlega
    pod VAT czy pod PCC.

    > Oczywiście podatek VAT z tego tytułu jest do zapłaty
    > :)

    I dochodowy również.

    > Czy wszystko się zgadza? No i jeżeli to nie jest sprzedaż *firmy* to
    > faktycznie co mam wpisać w polu "Sprzedający" na fakturze VAT? Mnie jako
    > *firmę* czy mnie jako osobę fizyczną (bez dopisku nazwy firmy).

    1. nie ma "nazwy firmy". Firma w rozumieniu przepisów (a o tym
    dyskutujemy) to *jest* nazwa!
    2. bez dopisku. Dopisek mógłby wprowadzać klienta w błąd.
    Ponadto, faktura VAT z założenia nie wymaga podawania firmy(!)
    Wymóg w rozporządzeniu jest jasny (sprawdź): dane *sprzedawcy*.
    Imię, nazwisko, NIP, adres. Starczy :)
    Podawanie firmy (a ściślej: dopisywanie "oznaczenia") nie jest
    zabronione, a przy okazji może wypełniać inne wymogi prawa
    o ile takie mogą dotyczyć danej transakcji, no i jest
    "przyjętym zwyczajem" (patrz Kodeks Cywilny).

    > Jak podejść do US z taką fakturą VAT? Gdzie to księgować, w jakich
    > zaznaniach (VAT-7, PIT-36, inne?) to ujmować?

    A od kiedy to faktury ujmujesz w zeznaniach? :)
    Do zeznań idą wyniki ewidencji.
    VAT jak VAT - po prostu się dopisuje, przy czym przypomnę,
    że jako iż nie ma "urzędowej" formy ewidencji (na szczęście),
    nie ma również zakazu sporządzania ewidencji częściowych
    (np. sprzedaż "autorska" osobno, aby nie trzeba było
    jej szukać w razie czego) i podsumowania na potrzeby
    ewidencji.

    PIT... no jest tam rubryka na "przychody z praw majątkowych",
    prawda?

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2011-06-11 15:01:41
    Od: "mohamed" <f...@w...pl>

    Czyli podsumowanie part. 2

    1. Dochodowy jest na pewno :)
    2. Jako, że mam VAT w DG to płacę też VAT (a PCC nie ma w ogóle) :(
    3. Do ujęcia W PIT-36 -no jest rubryka :)
    4. Na fakturze umieszczam swoje dane osobowe + NIP jako osobe sprzedającą

    Taka opcja mnie trochę nie zadowala, gdyż zależy mi właśnie na tym, aby był
    PCC bo to już 23% więcej dla mnie. No, ale nic - muszę skonsultować jeszcze
    to wszystko... :(

  • 18. Data: 2011-06-11 15:05:59
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    mohamed wrote:

    > Taka opcja mnie trochę nie zadowala, gdyż zależy mi właśnie na tym,
    > aby był PCC bo to już 23% więcej dla mnie.

    Ale Ty sprzedajesz czy kupujesz?

  • 19. Data: 2011-06-11 15:29:49
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-06-11, mohamed <f...@w...pl> wrote:
> [...]
    > PCC bo to już 23% więcej dla mnie. No, ale nic - muszę skonsultować jeszcze

    Mistrzu. Ale VAT to płaci nabywca. Ty tylko pośredniczysz.
    Jak nabywca jest VATowcem, to się umówcie w kwocie netto, co za problem?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 20. Data: 2011-06-11 19:22:56
    Od: "mohamed" <f...@w...pl>

    > Mistrzu. Ale VAT to płaci nabywca. Ty tylko pośredniczysz.
    > Jak nabywca jest VATowcem, to się umówcie w kwocie netto, co za problem?

> [...]

    Wiem o co chodzi, ale jest już ustalona pewna kwota brutto za prawa (nie do
    negocjacji). Więc ile mi przyjdzie stracić tyle mi przyjdzie... dlatego
    zależy mi, żeby VAT-u nie było :)