  • 11. Data: 2008-11-27 14:34:37
    Temat: Re: zakładanie 1 os DG kilka pytan
    Od: Daniel Stalica <d...@s...info>

    autor pisze:

    > czy takie oswiadczenie spowoduje jakies negatywne skutki w oplatach za
    > czynsz/podatkach ze strony mamy ?

    Nie powinno, o ile nie będziesz odliczał kosztów za mieszkanie/prąd/wodę
    itp.

    --
    Blog: http://blog.stalica.info

  • 12. Data: 2008-11-27 22:42:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Nov 2008, Daniel Stalica wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [1] ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    [2]

    > może być, wpisz w umowie cały pokój, albo nie wpisuj nic o wielkości. 2m kw
    > są śmieszne i tyle... po drugie ta wartość jest brana do ewentualnych kosztów
    > za media,

    Tu mam pierwsze pytanie - do [1].
    Jakich to kosztów skoro umowa jest *nieodpłatna*?
    Przypomnę:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    2. Jeżeli właœciciel nieruchomoœci używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny [...] wydatki zwišzane z nieruchomoœciš
    nie stanowiš kosztu uzyskania przychodów
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Nie napisano *czyich* kosztów - IMO oznacza to że niczyich.
    Ani dającego w używanie ani korzystającego.
    Media uważasz za "związane z nieruchomością" - czy nie?

    A [2] to nie do Ciebie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2008-11-27 23:03:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Nov 2008, Tomek wrote:

> [...]
    [...]
    > Jest w sam raz na podwyższony podatek od nieruchomości.

    Zakładam że stanowisko opozycyjne pt. "nieprzekwalifikowanie *lokalu*
    z lokalu mieszkalnego na *niemieszkalny*" co najmniej znasz?

    No to m.in. ja je prezentuję ;) i na wszelki wypadek uświadamiam
    "autora" że może sobie przejrzeć googla z takim hasłem.
    Jak to mówią - "każdy odpowiada za siebie" a ja doradcą nie jestem,
    ale... właśnie, "ale", mam "ale" :D (i stosuję do samego siebie,
    tak dla jasności, jak się mylę to UM przyjdzie po odsetki za
    kilka lat :D, no ale przecież się NIE mylę ;P)

    "Prowadzenie" DG nie jest tożsame z "zajęciem" lokalu, a ustawa
    o podatkach i opłatach lokalnych posługuje się takim właśnie
    terminem.
    Zacytuję sobie, a co:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatkach
    -i-oplatach-lokalnych-1_2_34.html
    +++
    Art. 5
    1. Rada gminy, w drodze uchwały, okreœla wysokoœć stawek podatku od
    nieruchomoœci, z tym że stawki nie mogš przekroczyć rocznie:
    2) od budynków lub ich częœci:
    b) zwišzanych z prowadzeniem działalnoœci gospodarczej
    ^^^^^^^^^^
    oraz od budynków mieszkalnych lub ich częœci
    zajętych na prowadzenie działalnoœci gospodarczej - 17,31 zł od 1 m2
    ^^^^^^^^
    powierzchni użytkowej,
    ---

    Ratio legis domaga się, aby "związanie" (które dotyczy budynków oraz
    częsci budynków niemieszkalnych!) było czym innym niż "zajęcie"
    (które dotyczy wyłącznie budynków mieszkalnych)!
    :)

    Z tego wniosek, że fakt iż dana powierzchnia jest "związana
    z DG", w przypadku jeśli nie jest "zajęta na DG" (nie powoduje
    utraty mieszkalnego charakteru lokalu) nie podpada pod stawkę
    "gospodarczą".

    Żeby nie było:
    - termin "charakter mieszkalny" nie jest wymyślony przeze mnie
    - sam nie doliczam sobie wyższej stawki na "powierzchni związanej
    lecz nie zajętej"
    - z UM, po wyłuszczeniu przeze mnie o co pytam, kazali mi zamknąć
    drzwi z drugiej strony i nie zawracać głowy :)
    - mimo wielokrotnego spotykania się z przeciwnymi tezami zdania
    nie zmieniłem. Podstawa prawna jak wyżej, zasady prawne
    w "słowniczkach łaciny" :D

    > Jeśli jest freelancerem i chce tylko zarejestrować DG,
    > to niech mama napisze świstek-oświadczenie że się zgadza
    > na rejestrację DG i tyle, żadnych niepotrzebnych umów
    > (swoją drogą jeśli mamie nie płaci to mają już ustne użyczenie)
    > i żadnego wrzucania w koszty czynszu itd.

    ...o to to, tu już się zgadzam.
    We wszystkich częściach.
    Ze względu na brak możliwości zaliczania kosztów nie ma sensu
    rozstrząsanie "metrów".

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-11-27 23:44:04
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 27 listopad 2008 23:42
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0811272337130.3480@quad>):

    > Nie napisano czyich kosztów - IMO oznacza to że niczyich.
    > Ani dającego w używanie ani korzystającego.
    > Media uważasz za "związane z nieruchomością" - czy nie?

    Czyli jak mam dwa parterowe domki, w jednym mieszkam, a w drugim mam fabrykę
    zjadającą prądu za 10000zł miesięcznie, to mogę to wliczyć w KUP. A jak mam
    domek dwupiętrowy i na parterze mam fabrykę, to 1900zł idzie się kochać...
    To jest to Przyjazne Państwo?

    --
    Tristan

  • 15. Data: 2008-11-28 06:50:58
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Tristan napisal:
> [...]
    > domek dwupiętrowy i na parterze mam fabrykę, to 1900zł idzie się kochać...

    Alez skad. Zakladasz osobny licznik pradowy dla tego
    wydzielonego obszaru fabrycznego i mozesz odliczac.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 16. Data: 2008-11-28 10:35:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Nov 2008, Tristan wrote:

> [...]
    > domek dwupiętrowy i na parterze mam fabrykę, to 1900zł idzie się kochać...

    Zbyt łatwo wyciągasz wnioski, IMVHO.
    Pomijam taki szczegół, że mój post był na inny temat :), no ale jak
    rozumiem grupa jest "dyskusyjna" ;)

    Faktycznie, przepis ustawy jest zapisany niezbyt szczęśliwie i niejasno,
    zawiera co najmniej dwa kiksy:
    - brak powtórzenia słów "lub jej części", co może prowadzić do wniosku
    który wysnuwasz (że inaczej można potraktować część a inaczej całość
    odrębnej nieruchomości).
    - brak określenia *zakresu* potrzeb, bo "własne potrzeby" (właściciela)
    wcale nie wyklucza potrzeb *gospodarczych* ani innych potrzeb
    *zarobkowych* (np. dla wynajmu), tam powinno (IMO - "oczywiście")
    być zaznaczone "używa jej LUB JEJ CZĘŚCI na potrzeby OSOBISTE".

    Błędem prawodawcy było w ogóle zapisywanie za każdym razem "lub
    jej części", zamiast raz, JEDEN raz zapisać że w całym dziale
    przepisy dotyczące nieruchomości stosuje się "odpowiednio do
    części nieruchomości" i już.
    Trzeba przyznać, że suma obu kiksów (razem z ratio legis wywiedzionego
    z faktu używania raz "nieruchomości lub jej części" a raz bez)
    prowadziłaby do absurdalnego wniosku że również w Twoim przykładzie
    z własną fabryką we własnym budynku nie wolno wydatków "związanych
    z nieruchomością" (pomińmy dyskusję czy prąd do maszyn jest w tym
    zakresie) zaliczać w koszt.

    ALE...
    Przeciw przemawiają dwa inne składniki interpretacji INNYCH
    przepisów.

    Na pocieszenie - z upoważnienia ustawy jest przepis szczegółowy
    w rozporządzeniu do KPiR, pozwalający zaliczyć w koszty uzyskania
    wydatki z częscią własnego lokalu związaną z DG :)

    Do tego - i co ważniejsze, bo na poziomie ustawy - zapis art.16.2
    w zakresie wydatków *związanych z uzyskiwaniem dochodów* jest
    uchylany przez literę przepisu art.22.1 - ten (art.22) przepis
    jest "późniejszy", a więc bardziej szczegółowy, i zawiera WYŁĄCZNIE
    odwołanie do art.23.

    Mi wychodzi iż (w przypadku nieodpłatnego użyczenia dla rodziny):
    - prąd "związany z utrzymaniem samego budynku", o ile budynek
    takiego wymaga (jakaś wentylacja?), remonty i inne takie
    kosztem NIE będą
    - prąd do zasilania maszyn już jednak będzie KUP

    > To jest to Przyjazne Państwo?

    Nie wiem, spytaj tego kto go wprowadził do ustawy, to będzie ładnych
    kilka lat temu... na pewno nie jest to sprawka ani PiS ani PO, za
    to niewykluczone że jacyś dzisiejsi ich członkowie maczali w tym
    palce :P (ale równie dobrze "maczający" mogą być członkami SLD, PSL
    i reszty :])

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2008-12-02 16:28:27
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 27 listopad 2008 14:21
    (autor Tomek
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <op.uk94p8rql60ql1@unk>):

    W 2005 roku ode mnie nic nie chcieli.

    --
    Tristan

  • 18. Data: 2008-12-02 16:29:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-12-2008 o 17:28:27 Tristan <n...@s...pl> napisał(a):

    > W odpowiedzi na pismo z czwartek 27 listopad 2008 14:21
    > (autor Tomek
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak: <op.uk94p8rql60ql1@unk>):

    > W 2005 roku ode mnie nic nie chcieli.

    Może w Twoim US wystarczy zameldowanie?
    Albo mają liberanego naczelnika-anarchistę :-)

    Pozdrawiam,
    Tomek