    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zakładanie 1 os DG kilka pytan
    Date: Fri, 28 Nov 2008 00:03:42 +0100

    On Thu, 27 Nov 2008, Tomek wrote:

> [...]
    [...]
    > Jest w sam raz na podwyższony podatek od nieruchomości.

    Zakładam że stanowisko opozycyjne pt. "nieprzekwalifikowanie *lokalu*
    z lokalu mieszkalnego na *niemieszkalny*" co najmniej znasz?

    No to m.in. ja je prezentuję ;) i na wszelki wypadek uświadamiam
    "autora" że może sobie przejrzeć googla z takim hasłem.
    Jak to mówią - "każdy odpowiada za siebie" a ja doradcą nie jestem,
    ale... właśnie, "ale", mam "ale" :D (i stosuję do samego siebie,
    tak dla jasności, jak się mylę to UM przyjdzie po odsetki za
    kilka lat :D, no ale przecież się NIE mylę ;P)

    "Prowadzenie" DG nie jest tożsame z "zajęciem" lokalu, a ustawa
    o podatkach i opłatach lokalnych posługuje się takim właśnie
    terminem.
    Zacytuję sobie, a co:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatkach
    -i-oplatach-lokalnych-1_2_34.html
    +++
    Art. 5
    1. Rada gminy, w drodze uchwały, okreœla wysokoœć stawek podatku od
    nieruchomoœci, z tym że stawki nie mogš przekroczyć rocznie:
    2) od budynków lub ich częœci:
    b) zwišzanych z prowadzeniem działalnoœci gospodarczej
    ^^^^^^^^^^
    oraz od budynków mieszkalnych lub ich częœci
    zajętych na prowadzenie działalnoœci gospodarczej - 17,31 zł od 1 m2
    ^^^^^^^^
    powierzchni użytkowej,
    ---

    Ratio legis domaga się, aby "związanie" (które dotyczy budynków oraz
    częsci budynków niemieszkalnych!) było czym innym niż "zajęcie"
    (które dotyczy wyłącznie budynków mieszkalnych)!
    :)

    Z tego wniosek, że fakt iż dana powierzchnia jest "związana
    z DG", w przypadku jeśli nie jest "zajęta na DG" (nie powoduje
    utraty mieszkalnego charakteru lokalu) nie podpada pod stawkę
    "gospodarczą".

    Żeby nie było:
    - termin "charakter mieszkalny" nie jest wymyślony przeze mnie
    - sam nie doliczam sobie wyższej stawki na "powierzchni związanej
    lecz nie zajętej"
    - z UM, po wyłuszczeniu przeze mnie o co pytam, kazali mi zamknąć
    drzwi z drugiej strony i nie zawracać głowy :)
    - mimo wielokrotnego spotykania się z przeciwnymi tezami zdania
    nie zmieniłem. Podstawa prawna jak wyżej, zasady prawne
    w "słowniczkach łaciny" :D

    > Jeśli jest freelancerem i chce tylko zarejestrować DG,
    > to niech mama napisze świstek-oświadczenie że się zgadza
    > na rejestrację DG i tyle, żadnych niepotrzebnych umów
    > (swoją drogą jeśli mamie nie płaci to mają już ustne użyczenie)
    > i żadnego wrzucania w koszty czynszu itd.

    ...o to to, tu już się zgadzam.
    We wszystkich częściach.
    Ze względu na brak możliwości zaliczania kosztów nie ma sensu
    rozstrząsanie "metrów".

    pzdr, Gotfryd