  • Data: 2006-01-16 11:09:52
    Temat: wycena aktywow przy aporcie
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Moze nie dotyczy to bezposrednio podatkow, ale niestety nie ma grupy osobnej
    dla rachunkowosci. Licze, ze znajde tu kogos, kto mi pomoze w sprawie. Mam
    pytanie z zakresu rachunkowości, a scislej wyceny aktywow.

    Otoz jest taka sytuacja: istniala sobie firma X (dzialalnosc gospodarcza),
    ktora w 2003 r. nabyla linie technologiczna za 1400 tys. zl (finansowanie ze
    srodkow wlasnych i kredytu). W grudniu 2005 r. wlasciciel postanowil
    utworzyc spolke z o.o. Y (nazwa: X Sp. z o.o.), do ktorej wniosl aportem
    zorganizowane przedsiebiorstwo X.

    Problem: na moment utworzenia spolki z o.o. wlasciciel dokonal wyceny
    aktywow. I w tej wycenie wycenil uzywana i nie do konca sprawna linie
    kupiona za 1300 tys. zl na... 4100 tys. zl (wg niego to cena rynkowa nowej
    podobnej linii).

    Zastanawiam sie teraz nad tym, czy mogl tak zrobic i jakie to rodzi dla
    niego skutki? Linia jest uzywana, nie dziala w pelni z powodu koniecznosci
    remontow i modernizacji (dziala w 50%), a wartosc srodka trwalego zostala
    prawie 3 krotnie zwiekszona w stosunku do jego ceny zakupu.

    Efektem takiego dzialania jest w tym momencie znaczne zawyzenie wartosci
    ksiegowej przedsiebiorstwa i kapitalu podstawowego.

    Prosze o komentarz....

    Pozdrawiam,

    K.