  • Data: 2005-03-31 07:44:40
    Temat: umowy o dzieło a VAT
    Od: "piotr" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Proszę o konsultację w sprawie VAT od umów o dzieło. Jestem tłumaczem nie
    prowadzącym działalności gospodarczej, rozliczam się z klientami na zasadzie
    umów o dzieło. Trochę niepokoi mnie sprawa VATu, który według jednych wersji ma
    być doliczany do umów o dzieło, według innych nie. W telewizji na pewno
    słyszałem, że VATem objęte są tylko umowy o dzieło, jeżeli twórca prowadzi
    działalność gospodarczą. Znów w Gazecie Prawnej piszą, że ten przepis nie jest
    jednoznaczny i w zasadzie nikt nie wie, czy i od jakich umów należy
    odprowadzać VAT.

    Wiadomo, że VAT powinien być podatkiem neutralnym,
    więc teoretycznie zastosowanie go do osób nie prowadzących
    działalności jest bezsensowne i sprzeczne z zasadą ogólną (bo muszę doliczać
    VAT, ale nie mogę go sobie odliczać przy zakupach), ale w Polsce nie takie cyrki
    się dzieją.

    Proszę o wyjaśnienie, jeżeli w ogóle ten problem da sie wyjaśnić.

    Dzięki,

    piotr