-
1. Data: 2004-12-17 14:26:12
Temat: rozliczenie kosztu przesyłki a dwie stawki VAT (7 i 22%)
Od: "hyperventylator" <h...@i...pl>
Dzień dobry
Proszę szanownych grupowiczów o pomoc w następującej kwestii. Zamierzam
prowadzić sprzedaż wysyłkową (przez internet) produktów opodatkowanych
stawką VAT w wysokości 7%. Jestem vatowcem. Nie jestem jednak pewien jak
prawidłowo odliczać poniesione koszty wysyłki (klient płaci tylko umowną
stawkę). Szukałem w googlach ale niczego się nie doszukałem więc poproszę o
pomoc tutaj.
Rozważmy taką sytuację i moj tok myslenia:
Klient składa zamowienie w sklepie internetowym na towar o wartosci 100zł.
Zryczałtowane koszty za wysyłkę jakie dolicza sklep wynoszą 5zł.
W sumie, klient ma do zapłacenia 105zł, klient nie chce faktury, jest osobą
fizyczną.
Ja rozliczam to następująco:
zryczałtowane koszty wysyłki wliczam do zamówienia (zwiekszam wartosc
kazdego produktu o koszty wysylki przeliczone na jedostkę) czyli:
105 = 98,13 + 6,87 (vat 7%)
realny koszt wysyłki jaki poniosłem na poczcie wynosi 10,50 zł zatem:
10,50 = 8,61 + 1,89 (vat 22%)
kwotami do rozliczenia z US zatem będą :
(sprzedaż bez vat - koszty wysyłki bez vat)
98,13 - 8, 61 = 89,52 (dochod, i od tego odjac koszt zakupu towaru , a od
roznicy podatek np. 19%?)
oraz rozliczenie VAT:
(vat nalezny za sprzedaz - vat naliczony (zaplacomy) za wysylke)
6,87 - 1,89 = 4,98 (od tego odjac vat zaplacony przy zakupie towaru i
powstala roznica - do zaplaty do US)
Czy mój tok myslenia jest prawidlowy?
Pytanie1: Czy zryczałtowany koszt wysyłki mogę rozliczyc na towar i
potaktowac to stawką 7% (potraktuje to jak zwiekszenie wartosci towaru)?
Pytanie 2: Czy mając kwitek nadania paczki (opłaty pocztowej) mogę odliczać
VAT, wg stawki 22%? Na tym kiwtku jest tylko kwota do zaplaty czyli 10,50.
Nie jest to faktura.
Dziękuję za ew. pomoc przy rozwiązaniu tej kwestii
pozdrawiam
Adam
-
2. Data: 2004-12-18 01:06:16
Temat: Re: rozliczenie kosztu przesyłki a dwie stawki VAT (7 i 22%)
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 17 Dec 2004, hyperventylator wrote:
[...]
>+ Pytanie 2: Czy mając kwitek nadania paczki (opłaty pocztowej) mogę odliczać
>+ VAT, wg stawki 22%?
...a gdzieś ty widział 22% dla opłaty pocztowej ??
>+ Na tym kiwtku jest tylko kwota do zaplaty czyli 10,50.
>+ Nie jest to faktura.
...pewnie dlatego, że usługi pocztowe są *zwolnione z VAT* :)
To do pytania o VAT (IMHO jasnego).
Co do pozostałej (1.) sprawy...
Problem był na grupie, na pewno...
Sprowadza się do 2 pytań:
- czy wolno uznać przesyłkę pocztową jako "element niezwiązany
i uboczny" oraz go refakturować :)
- czy takie postawienie sprawy jak wyżej nie sprowadzi się do pytania
o wystawienie faktur "osobno za towar osobno za usługę", czyli
obrazowo mówiąc o 7 ton cementu, 40 ton piasku, 20 000 cegieł,
600 roboczogodzin... *zamiast* f-ry "budynek mały w stanie
surowym" :)
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
3. Data: 2004-12-19 09:24:30
Temat: Re: rozliczenie kosztu przesyłki a dwie stawki VAT (7 i 22%)
Od: "hyperventylator" <h...@i...pl>
> [...]
>>+ Pytanie 2: Czy mając kwitek nadania paczki (opłaty pocztowej) mogę
>>odliczać
>>+ VAT, wg stawki 22%?
>
> ...a gdzieś ty widział 22% dla opłaty pocztowej ??
>
>>+ Na tym kiwtku jest tylko kwota do zaplaty czyli 10,50.
>>+ Nie jest to faktura.
>
> ...pewnie dlatego, że usługi pocztowe są *zwolnione z VAT* :)
> To do pytania o VAT (IMHO jasnego).
Dziękuję za wyjaśnienie. Czyli jesli dobrze zrozumialem, moj przyklad będzie
teraz tak wyglądał (?):
zryczałtowane koszty wysyłki wliczam do zamówienia (zwiekszam wartosc
kazdego produktu o koszty wysylki przeliczone na jedostkę) czyli:
105 = 98,13 + 6,87 (vat 7%)
realny koszt wysyłki jaki poniosłem na poczcie wynosi 10,50 zł
kwotami do rozliczenia z US zatem będą :
(sprzedaż bez vat - koszty wysyłki wg. kwitka, cała kwota)
98,13 - *10, 50* = 87,63 (dochod, i od tego odjac koszt zakupu towaru , a
od
roznicy podatek np. 19%?)
oraz rozliczenie VAT:
(tylko vat nalezny za sprzedaz, *odliczanie oplaty pocztowej nie wchodzi w
grę*)
6,87
(od tego odjac vat zaplacony przy zakupie towaru i
powstala roznica - do zaplaty do US)
> Co do pozostałej (1.) sprawy...
> Problem był na grupie, na pewno...
Szukałem w googlach, czy archiwum grupy znajduje sie pod konkretnym adresem?
Jesli tak, to poproszę, chetnie sie zapoznam.
> Sprowadza się do 2 pytań:
> - czy wolno uznać przesyłkę pocztową jako "element niezwiązany
> i uboczny" oraz go refakturować :)
> - czy takie postawienie sprawy jak wyżej nie sprowadzi się do pytania
> o wystawienie faktur "osobno za towar osobno za usługę", czyli
> obrazowo mówiąc o 7 ton cementu, 40 ton piasku, 20 000 cegieł,
> 600 roboczogodzin... *zamiast* f-ry "budynek mały w stanie
> surowym" :)
Rozumiem, z tym że, jak zaznaczyłem wcześniej większośc klientów to osoby
fizycznie, które przeważnie nie żądają faktur, chodzi mi o poprawne zapisy w
KPiR.
W przypadku gdy klient zazyczy sobie fakturę, przeczytałem gdzieś, że albo
mozna roliczyć koszty wysyłki na towar, lub dodtkowo sprzedać usługę np
"przygotowanie i wysyłka towaru" opodatkowaną stawką 22%. Czy to
dopuszczalne rozwiązanie?
-
4. Data: 2004-12-20 23:29:03
Temat: Re: rozliczenie kosztu przesyłki a dwie stawki VAT (7 i 22%)
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sun, 19 Dec 2004, hyperventylator wrote:
[...]
>+ zryczałtowane koszty wysyłki wliczam do zamówienia (zwiekszam wartosc
>+ kazdego produktu o koszty wysylki przeliczone na jedostkę) czyli:
>+ 105 = 98,13 + 6,87 (vat 7%)
>+
>+ realny koszt wysyłki jaki poniosłem na poczcie wynosi 10,50 zł
>+ kwotami do rozliczenia z US zatem będą :
>+
>+ (sprzedaż bez vat - koszty wysyłki wg. kwitka, cała kwota)
Tego właśnie nie podejmuję się komentować :)
Z jednej strony próba ujęcia transportu wygląda na zastosowanie
"refaktury".
Z drugiej - przeciw przemawia:
1. uznawanie że refaktura ma zastosowanie do rozliczeń *ubocznych*,
nie związanych z działalnością podstawową (tj. *nie* np. "kosztów
ubocznych produkcji" ale raczej "przychodów nie związanych
wprost z produkcją i handlem" - np. jeśli dwie firmy rozliczają
"jeden licznik na wodę" !)
2. uznawanie za stanowisko prawidłowe (przez NSA, z wyjątkiem owych
nieszczęsnych "montażów okien" :>) obkładania *całej* sprzedaży
(tj. i materiałów i uslugi) jedną stawką VAT...
>+ Szukałem w googlach, czy archiwum grupy znajduje sie pod konkretnym adresem?
Nie.
groups.google.pl -> zaawansowane i tyle...
>+ > - czy takie postawienie sprawy jak wyżej nie sprowadzi się do pytania
>+ > o wystawienie faktur "osobno za towar osobno za usługę", czyli
>+ > obrazowo mówiąc o 7 ton cementu, 40 ton piasku, 20 000 cegieł,
>+ > 600 roboczogodzin... *zamiast* f-ry "budynek mały w stanie
>+ > surowym" :)
>+
>+ Rozumiem, z tym że, jak zaznaczyłem wcześniej większośc klientów to osoby
>+ fizycznie, które przeważnie nie żądają faktur, chodzi mi o poprawne zapisy w
>+ KPiR.
A nie nie.
Nie tyle miałem na myśli samą "fakturę" co "obowiązek podatkowy VAT
który owa potencjalna f-ra opisuje" :)
>+ W przypadku gdy klient zazyczy sobie fakturę, przeczytałem gdzieś, że albo
>+ mozna roliczyć koszty wysyłki na towar, lub dodtkowo sprzedać usługę np
>+ "przygotowanie i wysyłka towaru" opodatkowaną stawką 22%. Czy to
>+ dopuszczalne rozwiązanie?
J.w. - nie zajmuję stanowiska :)
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)