  • 1. Data: 2005-04-15 22:04:28
    Temat: praca w UK a podatki w Polsce
    Od: "bg" <p...@n...gg>

    Witam

    Szukalem w archiwum podobnych watkow, ale niestety nie znalazlem nic z
    ostatnich paru miesiecy, wiec odswierzam temat.

    Bylem miedzy 03.2004 a 12.2004 w Wlk. Brytanii, gdzie pracowalem, placilem
    podatki, ubezpieczenie itd. Ostatnio pomyslalem czy jako student nie majacy
    zadnych dochodow w tym czasie w Polsce, musze wysylac PITa, pytajac
    znajomego, uslyszalem "a nie rozliczasz sie z dochodu osiagnietego za
    granica?". W tym momencie oczywiscie zatkalo mnie, wlaczylem google i
    zatkalo mnie jeszcze bardziej. Po pierwsze z tego co pobieznie przeczytalem
    okazuje sie ze powinienem od zarobionej kwoty wplacic "zaliczke na podatek
    dochodowy" w wysokosci 19% do 20 dnia nastepnego miesiaca po przyjezdzie,
    oczywiscie tego nie zrobilem, zreszta gdybym chcial to tych pieniedzy nie
    mam bo po prostu zarabialem w Wlk. Brytanii bardzo malo (jak na tamtejsze
    standardy) i przywiozlem grosze. Najsmieszniejsze jest to ze po obliczeniu
    dochodu w sumie wyszlo mi 13 tys. euro, z czego podatku zaplacilem jakies 2
    tys. euro, czyli wychodzi na to ze powinienem zaplacic jakies 2000 euro
    zaliczki, czyli ponad 8 tys. zlotych.

    Jak sadzicie, jak wybrnac z sytuacji? Jakie mozliwosci ma nasz US aby
    dowiedziec sie o tym ile zarobilem i ile powinienem im zaplacic zaliczki?
    Niestety wypelniajac wniosek o zwrocenie nadplaconego podatku w UK podalem
    im swoj polski adres, czy to bardzo zle, czy Inland Revenue w jakis sposob
    kontaktuje sie z naszym US? Jakie sa szanse ze nie przyznajac sie do dochodu
    zagranicznego, lub przyznajac sie tylko do czesci, zostane o cos oskarzony?
    Jaka dokumentacje dochodu mam przedstawic i jak US bedzie to sprawdzal?
    Sprawa jest dosyc wazna wiec dziekuje wszystkim za ew. porade.

    --
    bg

  • 2. Data: 2005-04-15 22:24:39
    Temat: Re: praca w UK a podatki w Polsce
    Od: "bg" <p...@n...gg>

    Jeszcze jedna sprawa, popelnilem blad zostawiajac mojego zeszlorocznego PITa
    w ktorym mialem calkiem niezle dochody pracy na umowe-zlecenie i zwrot
    podatku rodzicom do wyslania. Ci wyslali go z 3 miesiecznym opoznieniem
    tlumaczac sie ze ja przebywam studiujac / pracujac w anglii. Czy cos takiego
    moze mnie udupic... ? Bo domyslam sie ze urzad nie wiedzac o tym gdzie
    przebywalem nie sprawdza losowo wybranych krajow swiata odnosnie moich
    dochodow, ale majac taka informacje, moze zlozyc zapytanie do angielskiego
    Inland Revenue...

    --
    bg

  • 3. Data: 2005-04-15 23:54:40
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    bg wrote:
> [...]
    > przebywalem nie sprawdza losowo wybranych krajow swiata odnosnie moich
    > dochodow, ale majac taka informacje, moze zlozyc zapytanie do angielskiego

    wedruj do doradcy podatkowego.
    zapłacisz 100 zł, co będzie jakieś 1/50 tego co dostaniesz jak cie dorwą.

  • 4. Data: 2005-04-16 01:37:40
    Od: "bg" <p...@n...gg>

    PITa

    > wedruj do doradcy podatkowego.
    > zapłacisz 100 zł, co będzie jakieś 1/50 tego co dostaniesz jak cie dorwą.

    hmm, wole sie najpierw zorientowac co mi grozi i dokladnie za co.
    Przeczytalem ustawe o opodatkowaniu osob fizycznych plus umowe podpisana z
    UK o podwojnym opodatkowaniu...
    ---------------------
    Ustawa o opodatkowaniu osob fizycznych:
    Art. 3. 1. Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej(...) podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości
    swych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów
    (nieograniczony obowiązek podatkowy).

    Umowa z Wlk Brytania (fragment o pracy najemnej, dalem A i B dla lepszego
    zrozumienia):
    pkt.1. jesli osoba mieszka w panstwie A to jest opodatkowana w panstwie A
    chyba ze praca wykonywana jest w panstwie B, wtedy moze byc ona opodatkowana
    w panstwie B

    pkt.2. bez wzgledu na pkt 1 jesli osoba mieszka w A i pracuje w B to moze
    byc opodatkowana tylko w A jezeli nie przebywa w B dluzej niz 183 dni
    ------------------

    Jak to interpretowac ? Czy jesli pracowalem wiecej niz 183 dni w UK to
    znaczy ze Polska nie ma prawa do przyczepienia sie do tych pieniedzy.? Poza
    tym w umowie tej jest jeszcze wzmianka o "miejscu zamieszkania", ktore
    przenosi sie do UK jesli mieszkam tam wiecej niz 183 dni i jesli to jest moj
    glowny "osrodek zycia", jak sie to ma do "miejsce zamieszkania na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej" w tresci polskiej ustawy o podatkach jesli
    mieszkalem w UK bez wymeldowania z Polski?

    moim zdaniem nie jest zle, moge zawsze powolywac sie na ten dokument i
    interpretacje tych 183 dni...

    --
    bg