  • 1. Data: 2006-01-11 21:02:41
    Temat: pozostałe wydatki <-> towar handlowy
    Od: Marcin Tałajczyk <M...@n...com>

    Prowadze małą firmę komputerową (kpir, bez vat). Sprzedaje głównie
    usługi ale czasami zdarza sie okazja sprzedazy jakiegos drobnego
    sprzętu. I teraz pytanko :

    - Jak legalnie sprzedawać rzeczy które wcześniej wpisałem w "pozostałe
    wydatki" ? Czy konieczne jest jakieś "przeksięgowanie" rzeczy na
    normalny towar handlowy ?

    Przykład : kupiłem klawiature z zamiarem wykorzystywania jej jako
    element komputera w biurze, wpisałem w "pozostałe wydatki", podziałałem
    na niej kilka dni. Ale przyszedł klient który potrzebował klawiatury "na
    już", nawet uzywanej. On chce kupic, ja chce sprzedac. Jak to zapisac
    legalnie w KPIR?

    PS. Interesuje mnie równiez sytuacja odwrotna.
    --
    Pozdrawiam.
    Marcin.

  • 2. Data: 2006-01-12 10:46:42
    Temat: Re: pozostałe wydatki <-> towar handlowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jan 2006, Marcin Tałajczyk wrote:

    > - Jak legalnie sprzedawać rzeczy które wcześniej wpisałem w "pozostałe
    > wydatki" ? Czy konieczne jest jakieś "przeksięgowanie" rzeczy na normalny
    > towar handlowy ?

    IMHO nie. Może warto na f-rze sprzedaży zaznaczyć że 'używane' :)

    > Ale przyszedł klient który potrzebował klawiatury "na już", nawet
    > uzywanej. On chce kupic, ja chce sprzedac. Jak to zapisac legalnie w KPIR?

    IMHO jak każdą sprzedaż!

    > PS. Interesuje mnie równiez sytuacja odwrotna.

    ..to znaczy?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-01-12 12:37:08
    Od: Paweł Sikorski <p...@l...ITOpl>

    > IMHO jak każdą sprzedaż!

    Koledze, mnie zreszta tez, zdaje sie ciezko sobie wyobrazic ksiegowanie
    czegos w kolumnie sprzedaz towarow handlowych bez wczesniejszego
    ksiegowania tegoz towaru w kolumnie zakup towarow handlowych.
    Jak to jest? To jakis problem? Trzeba wspomagac sie jakimis wydaniami
    wewnetrznymi albo innymi dokumentami?

  • 4. Data: 2006-01-12 22:39:18
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > ..to znaczy?

    Koledze chyba chodzilo o przekazanie materialow i towarow handlowych na
    osobiste cele podatnika...

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2006-01-12 23:05:08
    Od: Marcin Tałajczyk <M...@n...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > IMHO nie. Może warto na f-rze sprzedaży zaznaczyć że 'używane' :)

    Ale czy US sie nie przyczepi do tego ze sprzedaje "towar" którego nie
    wpisalem wczesniej do kolumny "zakup towarów..." ?

    > ..to znaczy?

    tzn. jesli zakup wpisalem wczesniej do kol 10 bo uznalem ze to towar
    handlowy ale potem zmienilem zdanie i chce wykorzystac "towar" na
    bieżące potrzeby. Czyli kupiłem np. klawiature z zamiarem sprzedazy ale
    okazało sie ze sam jej bede uzywal (bo np. stara sie zepsula).

  • 6. Data: 2006-01-13 22:25:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Jan 2006, Paweł Sikorski wrote:

> [...]
    > tegoz towaru w kolumnie zakup towarow handlowych.
    > Jak to jest? To jakis problem? Trzeba wspomagac sie jakimis wydaniami

    Nie jest mi znany przepis z takim obowiązkiem.
    Oczywiście dobrze jest umieć *jakoś* uzasadnić powiązanie; ale
    zauważ że przy dowolnej produkcji co innego kupujesz a co innego
    sprzedajesz :)
    Skoro chce sprzedać wyposażenie - to IMHO w zupełności wystarczy
    wzmianka na f-rze że to używane.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-01-13 22:39:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Jan 2006, Marcin Tałajczyk wrote:

    > tzn. jesli zakup wpisalem wczesniej do kol 10 bo uznalem ze to towar handlowy
    > ale potem zmienilem zdanie i chce wykorzystac "towar" na bieżące potrzeby.

    IMHO wtedy wypada przeksięgować - jednym wpisem w KPiR, w poz. 10 "na
    czerwony minus" w pozycji 14 "na plus".
    Dlaczego ? - bo towar handlowy jest hm... "tymczasowym kosztem"
    i *powinien* wyjść przy remanencie, zaś wyposażenie to koszt, taki
    "trwały koszt" :)
    Zaś dlaczego nie w drugą stronę ? - bo przy sprzedaży zapodaje się
    wszelką sprzedaż :), nie tylko "towarów", więc nie ma potrzeby
    przeksięgowywania "nietowaru".
    Na pewno w kolumnie "sprzedaż" należy zaksięgować sprzedaż ST oraz
    sprzedaż wyposażenia ewidnecjonowanego tudzież WNiP - przesądza
    o tym wprost art. 14.2.1:
    +++
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    1) przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z
    działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych
    produkcji rolnej składników majątku będących:
    a) środkami trwałymi,
    b) składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem
    składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie
    przekracza 1 500 zł,
    c) wartościami niematerialnymi i prawnymi

    - ujętych w ewidencji [...]
    ---

    Natomiast na pytanie gdzie ująć sprzedaż pozostałego wyposażenia
    (nieewidencjonowanego) propozycja że "może to inne przychody" nigdy
    nie spotkała się ze zrozumieniem księgowych ;]

    IMHO - też jako "normalna sprzedaż"...
    Ktoś przeciw ?
    :)

    Przyznam iż fakt nieujęcia w art. 14 sprzedaży wyposażenia
    nieewidencjonowanego rzeczywiście stawia pytanie czy to jednak
    nie "inne przychody", w tej samej kolumnie co odsetki bankowe !
    Ale w sumie.... to co najwyżej "drobna nieścisłość" będzie :]

    > Czyli kupiłem np. klawiature z zamiarem sprzedazy ale okazało sie ze sam jej
    > bede uzywal (bo np. stara sie zepsula).

    Popatrz na to tak: skoro w ciągu roku sprzedałeś X klawiatur, mając
    na początku w remanencie Z sztuk i sprzedając Y sztuk, to może
    w razie kontroli paść pytanie dlaczego masz o jedną mniej
    niż z prostego słupka wynika ;) - przeksięgowanie rozwiązuje
    ten problem w 100%.

    Zaś jak już poszła w KUP - to jej nie "przybędzie", bo zapis
    na f-rze o sprzedaży używanej faktury nawet za 5 lat ci się
    ma szanse skojarzyć!
    Ja bym dla pewności na odwrocie kopii napisał "z wyposażenia" :)
    I tyle.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-01-16 09:00:26
    Od: Paweł Sikorski <p...@l...ITOpl>

    Przy okazji mam pytanie pomocnicze.
    Jesli chce wprowdzic element wyposazenia na magazyn [bo np. moge
    fakturowac tylko sprzedaz towarow bedacych na magazynie - ograniczenie
    programu], to moge przenies owze element wyp. na magazyn dokumentem co
    sie zowie przyjecie wewnetrzne?