  • 1. Data: 2004-03-08 09:11:56
    Temat: pomocy - korekta PIT-5 - ulga podatkowa a praca na etacie
    Od: "Yankes [Wroc]" <U...@e...pl>

    Wlasnie dostalem wezwanie do korekty PIT-5 za styczen
    ("Podatek (poz.47) prosze liczyc z ulga podatkowa na 2004 t.j. 530.08 zl")
    Dzwonilem do milej Pani z informacja ze nie liczylem z ulga poniewaz
    pracuje na etacie i moj pracodawca juz liczy comiesieczne skladki
    z ulga a Pani informuje mnie ze ze musze poinformowac pracodawce
    zeby tego nie robil i skorygowac PIT-5 bo "Urzad Skarbowy nie jest
    platnikiem tylko Pana pracodawca"
    o co chodzi - w poprzednich latach jakos nie bylo z tym problemu
    i mimo ze to dla mnie niekorzystne pod wzgledem finansowym (moglbym
    sobie odliczyc cale 530.08 od razu na poczatku roku) zawsze liczylem
    bez ulgi i wolalbym zeby tak zostalo - troche duzo byloby odkrecania -
    rozumiem ze pracodawca musialby zrobic korekte podatku za styczen ...odsetki
    etc.

    T.P.

  • 2. Data: 2004-03-08 09:33:23
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Yankes [Wroc] napisał:

> [...]
    > platnikiem tylko Pana pracodawca"
    > o co chodzi - w poprzednich latach jakos nie bylo z tym problemu

    To bardzo dziwne.
    Z mojego doświadczenia wynika że od lat był z tym problem.
    Widziałam przynjmniej kilka takich pism w ostatnich lata (przynajmniej
    jakieś 7 lat wstecz, wczesniej nie wiem).
    W tym jedno do mnie osobiście gdy zacząłam prowadzic działaność i
    bezmyslnie złozyłam pierwszego PITa (szewc bez butów chodzi) ;-)

    Nie mozna zrezygnowac z obniżania zaliczki na podatek na PIT-5, bo
    podatek ma byc liczony "wg. skali z art. 27" a owo obniżenie jest
    integralnym elementem skali podatkowej.
    Nie uznając obniżenia zaliczki podatek wyliczany jest niezgodnie z
    ustawowymi zasadami. Nie wazne na czyją korzyśc, wazne że źle.

    Na pewno kiedys złozyłes pracodawcy oświadcznenie PIT-2. Na nim
    upowaznia sie pracodawce do obniżania zaliczek na podatek dochodowy.,
    Jednym z punktów oświadczenia jest "oświadczam iż nie osiągam dochodów z
    tytułu pozaroliczej działalności gospodarczej".
    To oświadczenie stało się nieaktualne w momencie gdy rozpocząłeś DG. Ale
    nie poinformowałe o tym pracodawcy, a miałes taki obowiązek. Pośrednio
    poświadczyłes nieprawdę zatajajac zmianę stanu faktycznego.

> [...]
    > rozumiem ze pracodawca musialby zrobic korekte podatku za styczen ...odsetki

    Korekta jest bez sensu. Wszystko rozliczy się z zeznaniu rocznym.
    Nikt za to głowy nie urywa.
    Ale powinienes niezwłocznie zawiadomic pracodawce że nie jest juz
    płatnikiem uprawnionym do obniżania zaliczki żeby nie ciągnąc błędu dalej.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-03-08 11:07:42
    Od: "Yankes [Wroc]" <U...@e...pl>

> [...]
    > Nie uznając obniżenia zaliczki podatek wyliczany jest niezgodnie z
    > ustawowymi zasadami. Nie wazne na czyją korzyśc, wazne że źle.

    Dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz, ale jak zwykle kazda odpowiedz rodzi
    kolejne
    pytania :)
    Jak jest w tym przypadku z odliczaniem skladki na ub. zdrowotne.
    t.j. jesli po odjeciu kwoty zwolnionej od podatku wychodzi mi w rubryce
    47 "0" lub jakas znikoma kwota kilku zl.to w rubryce 48 PIT-5
    (skladki na ub. zdrowotne od pocz. roku ...)
    wpisuje kwote zaplaconych skladek czy je jakos pomniejszam?
    Z tego co pamietam na zeszlorocznym druku PIT 5 byla informacja
    ze pomniejszone o skladki odpowiadajace kwocie zwolnienia
    lub cos w tym rodzaju?

    Z gory dziekuje,
    T.P.

  • 4. Data: 2004-03-08 11:09:12
    Od: "Yankes [Wroc]" <U...@e...pl>

  • 5. Data: 2004-03-08 11:19:09
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    > Z tego co pamietam na zeszlorocznym druku PIT 5 byla informacja
    > ze pomniejszone o skladki odpowiadajace kwocie zwolnienia

    A weźmij Ty, kolego PITa do rączki. W końcu kiedys będziesz musiał to
    zrobić. Nie leń się, czytanie nie boli. A jak boli to do lekarza, to nie
    jest normalne ;-)
    Przesledzenie odniesien w opisach to tez nie jest wielka filozofia.

    Tak w zeszłym roku jak i w tym jest napisane że kwota odliczen od
    podatku, w tym zawiera sie i ub. zdrowotne, nie może przekroczyć kwoty z
    poz. 47 - a w pozycji 47 jest podatek wg. skali.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2004-03-08 11:50:32
    Od: "Yankes [Wroc]" <U...@e...pl>

> [...]
    > podatku, w tym zawiera sie i ub. zdrowotne, nie może przekroczyć kwoty z
    > poz. 47 - a w pozycji 47 jest podatek wg. skali.

    Mialem wlasnie PIT'a przed soba i w naglowku J.2 Odliczenia od podatku
    "Suma odliczen nie moze przekroczyc kwoty z poz. 47" w polaczeniu z
    poz. 1 (obok pola 48)
    "Skladka na powszeche ubezpieczenie zdrowotne oplacone od poczatku
    roku bezposrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o powszechnym
    ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia z zastrzezeniem art.27b ust.2
    ustawy" bez odnosnika i dostepu do tekstu w/w ustawy niewiele mi mowilo -
    ale po twoich uwagach wlasnie go znalazlem - zawsze bylem przyzwyczajony ze
    odnosniki
    umieszczane sa na tej samej stronie co komentowany tekst lub na koncu
    dokumentu a tu dla odmiany zamiescili na stronie poprzedniej

    :)

    T.P.