  • Data: 2005-04-04 02:20:40
    Temat: podatek od darowizn
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Było już trochę na ten temat w archiwum, ale ... wyczytałem
    sprzeczne informacje, któreś pewnie były błędne i chcę sie upewnić.

    Jak wiadomo z art. 9 ustawy wynika, że do pewnej kwoty
    darowizny "od jednej osoby" są zwolnione, np. do 9637 dla I grupy
    podatkowej.
    Nigdzie się nie doszukałem jakiegoś globalnego
    ograniczenia (z wyj. darowizn na cele mieszkaniowe, ale nie o te pytam).
    Czy to oznacza, że faktycznie można przyjąć np. od wszystkich wymienionych
    w I-grupie po 9637 bez podatku. Np ojca, matki, brata, siostry czyli 4*9637
    bez podatku?

    Dodatkowe pytanie, czy istnienie wspólnoty lub rozdzielności majątkowej
    pomiędzy darczyńcami (np. rodzice, czy też siostra i jej mąż)
    ma wpływ na rozumienie "jednej osoby" wg art. 9 - można otrzymać
    darowiznę w takiej wysokości od każdej z osobna?

    I na koniec:
    Czy w przypadku przyjęcia darowizn mieszczącej się bez wątpienia
    (no, po rozwianiu powyższych wątpliwości :) w kwocie zwolnionej
    od podatku istnieje obowiązek zgłaszania tego do US?
    Czy w sytuacji gdy będzie się trzeba wytłumaczyć z większych wydatków
    niż dochodów wystarczy pokazać nie zgłoszone umowy darowizny
    np. sprzed roku (nie objęte pododatkiem od darowizn
    na podstawie kwoty wolnej od podatku w art.9) czy można się
    wytłumaczyć tylko umowami zarejestrowanymi w US w odpowiednim terminie?

    dzięki