    From: "thomasson op pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: głębsza analiza - Re:PracownikNaSzkoleniu-NaKogoFaktura?
    Date: Fri, 30 May 2003 22:00:00 +0200

    Użytkownik "Jacek Baraniecki" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bb4sqj$1bd$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    FV
    > po
    > pozaszkolnych)?
    > |
    > IMHO faktura musi być wystawiona na firmę tj pracodawcę . Nie sądzę by
    > pracownik był w stanie przerzucić na firmę fakturę wystawioną na niego -
    bo
    > niby w jaki sposób ?
    >
    > pozdr
    > Jacek Baraniecki
    >

    > --

    A jak to się ma to rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra
    Pracy i Polityki Socjalnej z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i
    warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego
    dorosłych (Dz.U. 103, poz. 472 z późn.zm.)? Jest tam m.in. mowa, że
    pracodawca może przyznać pracownikowi kształcącemu się w formach szkolnych,
    poza urlopem szkoleniowym, takie świadczenia jak (na podstawie paragrafu 4
    omawianego rozporządzenia): http://bhp.com.pl/Prawo/dzial_II/157.htm

    1) zwrot kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia na zasadach
    obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju, o ile nauka
    odbywa się w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania i miejsce pracy
    pracownika,

    2) pokrycie kosztów podręczników i innych materiałów szkoleniowych,

    3) pokrycie opłat za naukę, pobieranych przez szkołę,

    4) udzielenie dodatkowego urlopu szkoleniowego.

    Jeśli wydatki pracownika są zwracane, to faktury i rachunki sprzedaży
    powinny być wystawione na pracownika i do umowy z pracodawcą o zwrocie
    kosztów lub oświadczeniu pracownika pracodawcy o poniesieniu kosztów nauki
    posłużą jako załączniki. Chyba, że się mylę i wydatki na szkolenie już "u
    źródła powinny być poniesione przez pracodawcę".

    Wg mnie są więc dopuszczalne dwie formy rozliczenia szeroko pojmowanych
    szkoleń: studiów podyplomowych, kursów, seminariów, nauki w szkołach
    wyższych.

    1) faktura (rachunek) wystawiona bezpośrednio na pracodawcę i a) notatka o
    osobie korzystającej ze szkolenia b) oświadczenie pracownika o korzystaniu
    ze szkolenia (np. w celu sporządzenia lojalki)

    2) faktura (rach.) na pracownika i zwrot wydatków pracownikowi na podstawie
    umowy

    Kluczowe jest sformułowanie "zakład pracy może przyznać pracownikowi
    świadczenie - pokryć opłatę za naukę pobieraną przez szkołę". Tego właśnie
    nie rozumiem - zwrócić pieniądze pracownikowi za to, co zakupił na siebie
    czy kupione przez pracodawcę a użyte przez pracownika? Na to pytanie
    odpowie w części paragraf 4 punkt rozporządzenia "W przypadku powtarzania
    semestru (roku) nauki z powodu niezadowalających wyników w nauce zakład
    pracy może odmówić udzielania świadczeń, o których mowa w ust. 1 i 2, przez
    okres powtarzania semestru (roku) nauki." Pracownik przez okres powtarzania
    roku już z założenia uczestniczy w pobieraniu nauki, a jeśli pracodawca może
    nie zwrócić pracownikowi pieniędzy za powtarzany rok, to chyba pracownik
    ponosi te wydatki i ewentualnie są one zwracane.

    To, że pracodawca zwraca pracownikowi wydatki na podstawie faktur
    wystawionych na pracownika można też wnioskować z UPDoF

    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są (updof
    http://firma.onet.pl/bap/teksty/260791.htm#r3):

    90) wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez
    pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego
    pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu
    szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących
    pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje
    zawodowe w formach pozaszkolnych, (informacja z komentarza przepisu - "pod
    warunkiem złożenia płatnikowi oświadczenia, iż pracownik nie zaliczy
    świadczenia do wydatków z tytułu odpłatnego dokształcania ... podlegających
    odliczeniu od podatku" - przed otrzymaniem pieniążków wypisać takie
    oświadczenie bo księgowa wrzuci w przychody do opodatkowania).

    Jeśli ktoś się przedarł przez moje zapisy to dziękuję i proszę o komentarz
    poparcia albo zrugania za insynuacje. Przypomnę, że chodzi o to na kogo
    ma/może być wystawiona FV za szeroko pojmowane szkolenia.

    Thomasson