-
11. Data: 2006-07-02 10:15:16
Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
Od: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>
> A na jakiej podstawie? Jeśli w bilansie otwarcia są środki pieniężne na
> zakup, to tak bo kupuje się na firmę i są przychody od których odlicza się
> koszty i wylicza zysk do opodatkowania. A w tym przypadku środki wydaje
> się zgodnie z wnioskiem, czyli przed. Jeśli kupiłeś w kwietniu a pierwsze
> przychody firma ma np. w sierpniu?
Wyposażenie kupuje bodajże przed rozpoczęciem działalności które staje się
moją własnością. Po rozpoczęciu działalności wprowadzam je jako składniki
majątku w tej działalności.
> Środki trwałe z zasady nie są kosztami u.p. Kosztem jest amortyzacja.
Dokładnie.
> W momencie otrzymania dotacji jest się osobą bezrobotną, czyli nie mającą
> żadnych dochodów. Dlatego nie ma żadnych kosztów.
> Poza tym jakie to środki trwałe można kupić za te parę tysięcy? I też
> chciałbym wiedzieć na jaką działalność wystarcza 11500 zł.
Chyba się nie rozumiemy. Składniki majątku są moją własnością którą
zakupiłem z dotacji. Rozpoczynam działalność i wprowadzam je do tej
działalności jako bezzaprzeczalnie z nią związane . Stają się kup z tej
działalności w dniu wprowadzenia. Odnośnie środków trwałych nie będą kup
ponieważ nie stanowią kup " ..... odpisów z tytułu zużycia środków trwałych
..................... albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie, ".
Zastanawiam się czy w umowie z UP jest jasno napisane że składniki majątku
zakupione z dotacji trzeba używać 12 miesięcy po rozpoczęciu działalności
czy można krócej ? Przeczytaj interpretacje którą podali przedmówcy i ja.
-
12. Data: 2006-07-02 11:45:50
Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
Od: gargamel <g...@g...com.pl>
Tomek O napisał(a):
> Wyposażenie kupuje bodajże przed rozpoczęciem działalności które staje
> się moją własnością. Po rozpoczęciu działalności wprowadzam je jako
> składniki majątku w tej działalności.
> Chyba się nie rozumiemy. Składniki majątku są moją własnością którą
> zakupiłem z dotacji. Rozpoczynam działalność i wprowadzam je do tej
> działalności jako bezzaprzeczalnie z nią związane . Stają się kup z tej
> działalności w dniu wprowadzenia.
Toż właśnie sam sobie odpowiedziałeś. Jest to pozycja bilansu i nie
wsadza się jej do rachunku zysków i strat (jeśli nie wiesz, to tam
wpisuje się przychody i koszty).
:) :) nie sa kup mimo że kupione!. W dniu rozpoczęcia masz majątek i
zero przychodów i zero kosztów.
> Odnośnie środków trwałych nie będą kup
> ponieważ nie stanowią kup " ..... odpisów z tytułu zużycia środków
> trwałych ..................... albo zwróconym podatnikowi w
> jakiejkolwiek formie, ". Zastanawiam się czy w umowie z UP jest jasno
W swoim pierwszym poście uzasadniłem coś wręcz przeciwnego. Że można je
normalnie amortyzować. Bo:
"jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie
działalności są WOLNE od podatku dochodowego. One NIE SĄ ODLICZANE, one
SĄ WOLNE"
i że:
"Art. 23 ust. 1 pkt 45 nie ma zastosowania". Weź ustawę i przeczytaj art. 9.
Inna sprawa, że środki z dotacji są wydane przed i nie ma szans zakupić
środka trwałego w trakcie.
-
13. Data: 2006-07-02 12:29:26
Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
Od: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>
Nie wiem ja dalej czegoś nie rozumie w tym wywodzie. Otrzymuje dotacje.
Dotacja jest wolna od podatku. Nie płace z tego tytułu żadnego podatku nic
nigdzie nie ujmuje i nie ma żadnych kup z tego tytułu (kropka). Za środki
kupuje składniki majątku. Rozpoczynam działalność ujmuje te składniki
majątku ,nie wiem, na podstawie protokołu przyjęcia wyposażenia będącego
majątkiem prywatnym do wykorzystania na cele działalności gospodarczej
prowadzonej na zasadach ogólnych? ( nie wiem jak się to formalnie robi). Ja
nie widze problemu jeżeli chce jakiś składnik majątku prywatnego(np.
komputer uzywany) wykorzystywać w działalności gospodarczej i miałby on nie
stanowić kup z tej działalności - moge się mylić więc wole zapytać przed
rozpczęciem działalności. Wydaje mi się że bilansu i rachunku zysków i start
nie musze prowadzić ?
-
14. Data: 2006-07-02 13:11:28
Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
Od: gargamel <g...@g...com.pl>
Wszystko się zgadza. Odpowiem tak:
jeśli coś jest już składnikiem majątku, to nie da się tego drugi raz
kupić i zaksięgować w koszty. Lepiej wystartować z gotówką na koncie i
po rozpoczęciu działalności kupować potrzebne wyposażenie.
Może ktoś inny by się wypowiedział?
O ile mi wiadomo, przepisów ustawy o rachunkowości czyli konieczności
sporządzania sprawozdań finansowych nie trzeba stosować aż do przychodów
800 000 euro rocznie. Jednak gdybym prowadził firmę, miałbym jej
uproszczony bilans stale w głowie.
-
15. Data: 2006-07-03 16:57:32
Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
Od: <g...@n...pl>
Użytkownik "gargamel" <g...@g...com.pl> napisał w wiadomości
news:e880h0$eg5$3@inews.gazeta.pl...
>
> > Chodzi o dotacje z urzedu pracy dla
> > osób bezrobotnych, na rozpoczecie działalnosci gospodarczej. Czy jest
to
> > przychód zwolniony z podatku dochodowego i czy wydatki pokryte ta
> dotacja są
> > kosztem uzyskania? Jak to uja w Kpir?
>
> Witam,
> Przyłaczam się do dyskusji w momencie, gdy sprawa jest już strasznie
> zagmatwana.
>
> Dla porządku:
> 1. Osoba fizyczna sporządza biznes-plan (wniosek) i występuje o środki z
> Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
>
> 2. Osoba ta otrzymuje dotację (jest to de facto pożyczka, która w
> przypadku prowadzenia działalności przez 12 miesięcy staje się
> bezzwrotna). Za otrzymane środki kupuje to co opisała we wniosku. Jako
> osoba fizyczna która otrzymała środki pieniężne stosuje się do ustawy o
> PIT i tam znajduje zwolnienie z podatku tych środków.
>
> 3. Mając już wydane zgodnie z wnioskiem środki (wydane na dowolne
> aktywa) rozpoczyna formalnie działalność gospodarczą. Formalnie i
> normalnie, jak każdy. Zgłasza co trzeba w ewidencji i w Urzędzie
> Skarbowym. Rozpoczyna nowy etap swojego życia. W bilansie otwarcia jest
> to co jest: środki trwałe i środki obrotowe. Dla jasności: dopiero teraz
> liczy się koszty i przychody. Wyposażenie kupione przed rozpoczęciem to
> nie są koszty u.p. - chyba to oczywiste.
>
> Teraz proszę o uwagę, wyjaśniam sprawę amortyzacji:
> Jako osoba prowadząca działalność gospodarczą NIE OTRZYMAŁA żadnej
> dotacji (otrzymała ją przed rozpoczęciem). Może gospodarować jak chce i
> urzędasom nic do tego. Posiadane w momencie rozpoczęcia działalności i
> nabyte po rozpoczęciu działalności środki trwałe podlegają amortyzacji.
> Z VATem też postępuje jak każdy, czyli normalnie i nie ma żadnych kar za
> dotację.
> Art. 23 ust. 1 pkt 45 mówi, że nie uważa się za koszty uzyskania
> przychodów odpisów (...) od tej części ich wartości, która odpowiada
> poniesionym wydatkom (...) odliczonym od podstawy opodatkowania
> podatkiem dochodowym (...).
> Tymczasem jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie
> działalności są WOLNE od podatku dochodowego. One NIE SĄ ODLICZANE, one
> SĄ WOLNE.
> Przeczytajcie art. 9:
> 1. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju
> dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz
> dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej
> zaniechano poboru podatku.
>
> Zatem DOTACJA NIE JEST PRZYCHODEM, NIE PODLEGA PODATKOWI I NIE JEST
> ODLICZANA OD PRZYCHODÓW. Czyli Art. 23 ust. 1 pkt 45 nie ma zastosowania.
>
> Dziękuję za uwagę, pozdrawiam,
> gargamel
> PS. Nie jestem doradcą podatkowym, ja tylko potrafię czytać.
>
>
Twój wywód wydaje się być logiczny.W przytoczonej przeze mnie interpretacji
nie okreslono czy chodzi o środki zakupione przed rozpoczęciem działalności
czy po, czy wogóle. Niemniej wynika to z wymogów UP , warunkiem uzyskania
dotacji jest przedstawienie faktur zakupu wyposazenia czy srodka trwałego
dokonanego przed rozpoczęciem działalności. Wydaje się więc logiczne że
własnie o takie zakupy chodzi, podobnie poinformowano mnie w US gdzie
stwierdzono ,ze nie ma znaczenia fakt iz faktury wystawine sa imiennie na
osobe fizyczna a nie na firme.???
-
16. Data: 2006-07-03 19:40:47
Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sun, 2 Jul 2006, gargamel wrote:
>> Chodzi o dotacje z urzedu pracy dla
>> osób bezrobotnych, na rozpoczecie działalnosci gospodarczej.
[...]
> Witam,
> Przyłaczam się do dyskusji w momencie, gdy sprawa jest już strasznie
> zagmatwana.
>
> Dla porządku:
> 1. Osoba fizyczna sporządza biznes-plan (wniosek) i występuje o środki z
> Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
>
> 2. Osoba ta otrzymuje dotację (jest to de facto pożyczka, która w
> przypadku prowadzenia działalności przez 12 miesięcy staje się
> bezzwrotna). Za otrzymane środki kupuje to co opisała we wniosku. Jako
> osoba fizyczna która otrzymała środki pieniężne stosuje się do ustawy o
> PIT i tam znajduje zwolnienie z podatku tych środków.
>
> 3. Mając już wydane zgodnie z wnioskiem środki (wydane na dowolne
> aktywa) rozpoczyna formalnie działalność gospodarczą.
Zastrzegam że to co piszę dotyczy stanu prawnego który przedstawiasz.
Dotyczy zastrzeżeń które przedstawiasz - tj. ze "zagmatwane jest" :)
oraz tego że nie mam pojęcia czy przedstawiona w opisie kolejność
zdarzeń jest prawidłowa: nie mam pojęcia czy zakupy mają być
wykonane PRZED czy PO rozpoczęciu DG.
Odnoszę się do opisu:
> Rozpoczyna nowy etap swojego życia. W bilansie otwarcia jest
> to co jest: środki trwałe i środki obrotowe. Dla jasności: dopiero teraz
> liczy się koszty i przychody. Wyposażenie kupione przed rozpoczęciem to
> nie są koszty u.p. - chyba to oczywiste.
Oczywiste.
I tu moja uwaga - przy rozpoczynaniu na KPiR nie ma bilansu.
Tylko jak ktoś startuje z wysokiego "C" pełną księgowością ma do
czynienia z bilansami!
Natomiast prawdą jest iż przy KPiR jest element który jakoś odpowiada
owemu "bilansowi" - w zakresie czynności którą wypada nazwać
"wprowadzeniem do ewidencji majątku DG".
Oczywiście piszę o remanencie początkowym :)
> Teraz proszę o uwagę, wyjaśniam sprawę amortyzacji:
> Jako osoba prowadząca działalność gospodarczą NIE OTRZYMAŁA żadnej
> dotacji (otrzymała ją przed rozpoczęciem).
Nie mam pytań.
> Z VATem też postępuje jak każdy, czyli normalnie
A tu mam pytanie - to istotne.
Co to znaczy "jak każdy"?
Jak każdy kto NIE prowadzi DG czy jak każdy kto PROWADZI DG?
Wyjaśniam: prawo do odliczania wydatków przysługuje *zarejestrowanemu*
podatnikowi VAT - było kilka razy z okazji takiej że ktoś zapomniał
się zarejestrować albo co...
Podatnikiem VAT staje się ktoś kto prowadzi DG.
Sam twierdzisz, że zakupu (ST, wyposażenia itp) dokonała osoba NIE
prowadząca DG.
To ja bardzo proszę o odpowiedź - na jakiej podstawie (z jakiego
tytułu) owa osoba, skoro sama ma twierdzić że NIE prowadzi DG,
była podatnikiem VAT??
Ba - pewne wątpliwości wzbudza twierdzenie jakoby zakupu dokonywane
w celu prowadzenia DG nie stanowiły DG same w sobie.
Przyjmując że zakupy "na cele DG" *stanowią* DG oczywiście rozwiązujemy
sobie problem VAT - ale pojawia się problem z przedstawionym twierdzeniem
jakoby kupujący NIE prowadził DG.
A jak prowadzi DG, i to nie zarejestrowaną, a do tego nie jest
zarejestrowanym podatnikiem VAT - to co najwyżej może oberwać podatkami
po głowie :| (i wezwaniem do karnoskarbowego w celu wyjaśnienia
dlaczego prowadził przed zgłoszeniem).
Krótko mówiąc:
- mam pewne obiekcje co to tego czy zakupy mające na celu prowadzenie
produkcji lub przetwarzania same w sobie nie są DG (IMO wydatki
"wprost" związane z czynnościami gospodarczymi mogą podpaść)
- bez względu na obiekcje, przyjmując tezę że zakupy są dokonywane
NIE przez osobę prowadzącą DG, a więc NIE przez zarejestrowanego
podatnika VAT kładziemy na łopatki pomysł z prawem do odliczenia
tego VATu - IMO brak podstawy prawnej.
Poproszę o numerek przepisu z którego wywodzisz prawo do odliczenia
VATu w omawianym przypadku!
> Tymczasem jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie
> działalności są WOLNE od podatku dochodowego. One NIE SĄ ODLICZANE, one
> SĄ WOLNE.
Dochodówki przy przedstawionym przebiegu zdarzeń nie neguję.
> PS. Nie jestem doradcą podatkowym, ja tylko potrafię czytać.
To tak jak ja :) - jestem szarym podatnikem który walczy z PITami,
VATami i innymi takimi...
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
17. Data: 2006-07-03 19:42:50
Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sun, 2 Jul 2006, Tomek O wrote:
>> Wyposażenie kupione przed rozpoczęciem to
>> nie są koszty u.p. - chyba to oczywiste.
>
> Ja też nie jestem doradcą podatkowym ale mnie się wydaje że nie ma problemu
> na zaliczeniu wyposażenia zakupionego przed rozoczęciem działalności do kup
> działalności gospodarczej.
Podaj podstawę prawną.
Nie, nie żartuję - w przepisie ustanawiającym prawo do uznania wydatku
za koszty uzyskania jest tekst: "*w celu* uzyskania przychodu".
Jak coś zostało kupione *w innym celu* i dopiero później
przekwalifikowane na majątek związany z DG to "celu" brakowało.
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
18. Data: 2006-07-03 19:48:44
Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sun, 2 Jul 2006, Tomek O wrote:
>> W momencie otrzymania dotacji jest się osobą bezrobotną, czyli nie mającą
>> żadnych dochodów. Dlatego nie ma żadnych kosztów.
[...]
> Chyba się nie rozumiemy. Składniki majątku są moją własnością którą zakupiłem
> z dotacji. Rozpoczynam działalność i wprowadzam je do tej działalności jako
> bezzaprzeczalnie z nią związane . Stają się kup z tej działalności w dniu
> wprowadzenia.
Brak podstawy :)
Prawo do uznania za koszt wynika z *wydatku* *w celu* uzyskania
przychodu. A przynajmniej tak napisali w wersji ustawy którą
mam na swoim HDD :|
Jak wydatek w momencie poniesienia nie jest "w celu" - to późniejsze
"przeznaczenie" nie stanowi podstawy do uznania za koszt.
Środki trwałe są wyjątkiem - w ustawie jest zapis że prawo do uznania
amortyzacji za KUP przysługuje jeśli jest się właścicielem/współwłaś-
cicielem (lub wykonało inwestycję w obcym środku) oraz *wykorzystuje*
w DG - właśnie *tylko* przy ST fakt "korzystania" daje prawo do KUP!
Tak, zastawiam pułapkę na pewną tezę ;)
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
19. Data: 2006-07-03 20:43:21
Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
Od: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>
>
> Brak podstawy :)
> Prawo do uznania za koszt wynika z *wydatku* *w celu* uzyskania
> przychodu. A przynajmniej tak napisali w wersji ustawy którą
> mam na swoim HDD :|
> Jak wydatek w momencie poniesienia nie jest "w celu" - to późniejsze
> "przeznaczenie" nie stanowi podstawy do uznania za koszt.
Celowość wydatku wynika z umowy między bezrobotnym a UP ponieważ środki
zostaną przyznane na podstawie wniosku którego międzyinnymi są załączniki z
harmonogramem wydatków związanymi z planowaną działalnością jak równierz
planowane przychody i koszty etc. Trudno zaprzeczyć celowość wydatków gdy
ktoś planuje działalność, określa wydatki i dokonuje zakupu.
-
20. Data: 2006-07-03 21:40:56
Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
Od: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>
>
>> Z VATem też postępuje jak każdy, czyli normalnie
>
> A tu mam pytanie - to istotne.
>
> Co to znaczy "jak każdy"?
> Jak każdy kto NIE prowadzi DG czy jak każdy kto PROWADZI DG?
>
> Wyjaśniam: prawo do odliczania wydatków przysługuje *zarejestrowanemu*
> podatnikowi VAT - było kilka razy z okazji takiej że ktoś zapomniał
> się zarejestrować albo co...
> Podatnikiem VAT staje się ktoś kto prowadzi DG.
>
> Sam twierdzisz, że zakupu (ST, wyposażenia itp) dokonała osoba NIE
> prowadząca DG.
> To ja bardzo proszę o odpowiedź - na jakiej podstawie (z jakiego
> tytułu) owa osoba, skoro sama ma twierdzić że NIE prowadzi DG,
> była podatnikiem VAT??
Wątek VATu mnie równierz interesuje i w tym temacie znalazłem taką
interpretację dającą prawo do odliczeń przed zarejestrowaniem:
" Powstanie prawa do odliczenia VAT-naliczonego oraz charakter prawny
formularzy VAT-R i VAT-5
Stosownie do art. 86. ust 1 i rozumianego a contrario1) art. 88 ust 4
p.t.u.U2) zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług, co do
zasady, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług w zakresie, w jakim te
towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie określił w
sposób jednoznaczny momentu, od którego podatnikowi przysługuje prawo do
odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych
przy wykonywaniu czynności opodatkowanych. Bezsprzecznym pozostaje pogląd,
iż prawo do odliczania podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT
czynnym, jednakże kontrowersje budziło określenie samego momentu rejestracji
podmiotu jako podatnika VAT. Urzędy skarbowe wypracowały dwa stanowiska
interpretacji powyższego zagadnienia, tj.:
- stanowisko wg którego potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako
podatnika VAT, wydawane na druku VAT-5, ma charakter deklaratoryjny, a
faktyczna rejestracja następuje z dniem złożenia w urzędzie skarbowym
zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie od podatku i usług na druku VAT-R,
- stanowisko wg którego powyższe potwierdzenie ma charakter konstytutywny,
co skutkuje powstaniem prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie
wcześniej niż z dniem potwierdzenia przez naczelnika właściwego urzędu
skarbowego faktu zarejestrowania go jako podatnika VAT czynnego.
Charakter deklaratoryjny druku VAT-5 został potwierdzony m.in. w informacji
Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jarosławiu w z dnia 29 listopada 2004r. nr
US-VII-443/69/04 o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego3). W
powyższej interpretacji potwierdzono, iż datę rejestracji podmiotu dla
potrzeb podatku od towarów i usług wyznacza dzień złożenia zgłoszenia
rejestracyjnego na formularzu VAT-R, a nie dzień otrzymania potwierdzenia
zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT na druku VAT-5. W w/w piśmie
wskazano również, iż od dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podmiot je
składający nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu
towarów lub usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.
Charakter konstytutywny potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako
podatnika VAT (druk VAT-5) został potwierdzony m.in. w postanowieniu
Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 4 maja 2005r.
nr 1471/NTR2/443-123/05/TK o zakresie i sposobie stosowania prawa
podatkowego. W powyższym postanowieniu wskazano, iż uprawnienie do obniżenia
podatku należnego przysługuje podmiotowi, który zgłosił zgłoszenie
rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (formularz VAT-R),
dopiero od dnia potwierdzenia przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego
(na formularzu VAT-5) faktu zarejestrowania jej jako podatnika VAT czynnego.
Zaznaczyć należy, iż postanowienie to zostało zmienione decyzją Dyrektora
Izby Skarbowej z dnia 27 października 2005r. nr 1401/HTI/4407/14-34/05/BT. W
powyższej decyzji wskazano nieprawidłowość stanowiska Naczelnika Pierwszego
Mazowieckiego Urzędu Skarbowego poprzez podkreślenie, iż rejestracja
podmiotu dla potrzeb podatku od towarów i usług następuje w momencie
złożenia przez niego w urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego na
druku VAT-R. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał również, i z chwilą
złożenia powyższego zgłoszenia podmiot je składający nabywa prawo do
obniżania podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur
otrzymanych po dniu dokonania rejestracji.
----------------------------------------------------
----------------------------------------------------
---------------------------------------------------
Należy w tym miejscu zauważyć, iż w świetle linii orzecznictwa Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS) oba powyżej zaprezentowane stanowiska
są nieprawidłowe.
ETS stoi na stanowisku, iż, mając na uwadze zasadę neutralności podatku od
towarów i usług, wydatki poniesione w celach i z zamiarem rozpoczęcia
działalności gospodarczej należy traktować jako działalność gospodarczą, a
przyjęcie rozwiązania, iż działalność ta rozpoczyna się dopiero z chwilą
generowania dochodu do opodatkowania stanowiłoby naruszenie art. 4 VI
Dyrektywy4). Możliwość wykonania prawa do odliczenia podatku naliczonego
powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku
naliczonego od nabyć związanych z działalnością opodatkowaną5). Ponadto z
orzecznictwa ETS wynika, iż podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do
odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług stanowiących
inwestycję z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną nawet w przypadku,
gdy nie zostały one wykorzystane, z powodów niezależnych od podatnika, do
prowadzenia działalności opodatkowanej6). W duchu linii orzeczniczej ETS
zapadł wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 5
stycznia br., sygn. akt I SA/Ol 445/05, w którym wskazano, iż w przypadku
nabycia przez podatnika towarów lub usług przed dniem złożenia zgłoszenia
rejestracyjnego na formularzu VAT-R, przysługuje mu prawo do odliczenia
podatku naliczonego przy tym nabyciu, jeżeli było ono dokonane z zamiarem
wykorzystania tych towarów lub usług w działalności gospodarczej
podlegającej opodatkowaniu. Z powyższej przedstawionej linii orzeczniczej
wynika, iż dla dokonania odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów
lub usług ważny jest zamiar przeznaczenia ich na działalność gospodarczą
podlegającą opodatkowaniu.
Reasumując należy podkreślić, iż na gruncie obecnie obowiązujących w Polsce
przepisów prawa podmiot składający zgłoszenie rejestracyjne w zakresie
podatku od towarów i usług nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego
przy nabyciu towarów lub usług wykorzystywanych do wykonywania czynności
opodatkowanych z dniem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Przy czym, mając
na uwadze ugruntowane orzecznictwo ETS, podatnikowi przysługuje prawo do
odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług nabytych przed
dniem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego ale z zamiarem wykorzystania ich w
działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług7).
Należy pamiętać, iż powyższe nie narusza przepisów dotyczących instytucji
rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o której mowa w art.
113 ust. 4 p.t.u.U.
Warto zauważyć, iż w w/w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
wskazano, iż potwierdzenie, o którym mowa w art. 96 ust. 4 p.t.u.U8), ma
charakter prawny zaświadczenia w rozumieniu art. 306a i następne ustawy -
Ordynacja podatkowa9), wydanego w tym przypadku z urzędu, w następstwie
jednak działania podatnika, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego na
odpowiednim formularzu, tj. druku VAT-R, i w następstwie którego został
wpisany do stosownego rejestru podatników podatku od towarów i usług.
Moim zdaniem powyższe wskazanie, iż druk VAT-5 ma charakter prawny
zaświadczenia jest jak najbardziej prawidłowe, jednakże nie sposób zgodzić
się z twierdzeniem Dyrektora Izby Skarbowej, iż zgłoszenie rejestracyjne na
druku VAT-R nie stanowi zarazem wniosku o wydanie zaświadczenia, jakim
niewątpliwie jest druk VAT-5. Za powyższym przemawia bowiem wystąpienie obu
przesłanek do wydania zaświadczenia10), gdyż zarazem:
- przepis prawa wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu
prawnego - przepisem tym jest art. 96 ust. 4 p.t.u.U oraz
- podmiot ubiegający się o zaświadczenie ma interes prawny w uzyskaniu
urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego11).
Z powyższego wynika, iż potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako
podatnika podatku od towarów i usług powinno być wydane, stosownie do art.
306a § 5 o.p., w terminie do 7 dni licząc od dnia złożenia formularza VAT-R.
W przypadku niewydania w tym terminie potwierdzenia, o którym mowa powyżej,
służy podmiotowi, o którym mowa powyżej, prawo do wniesienia do Dyrektora
właściwej Izby Skarbowej ponaglenia na niezałatwienie sprawy w terminie12)
oraz skargi na bezczynność naczelnika skarbowego13). Należy zaznaczyć, iż
prawo do wniesienia skargi, o której mowa powyżej, nie przysługuje w
przypadku, gdy naczelnik właściwego urzędu skarbowego wyda, stosownie do
art. 306c o.p. postanowienie14) o odmowie wydania potwierdzenia, o którym
mowa powyżej, albo wydania tego potwierdzenia zgodnie z treścią żądaną przez
podmiot składający zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i
usług (VAT-R).
(censca)
podatki.pl 30.01.2006
----------------------------------------------------
----------------------------
1) Z łac. "rozumianego przez przeciwieństwo"
2) Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54,
poz. 535 z późn. zm.); dalej: p.t.u.U
3) interpretacje przywołane w niniejszym artykule pochodzą z Systemu
Informacji Podatkowej Ministerstwa Finansów http://sip.mf.gov.pl
4) np. orzeczenie z dn. 29.02.1996r.w sprawie C-100/94 Intercommunale voor
Zeewaterontzilting (INZO) vs. Belgian State; Szósta Dyrektywa Rady z 17 maja
1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących
podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej:
ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC)
5) np. orzeczenie z dn. 19.09.2000r. w połączonych sprawach C-177/99 i
C-181/99 Ampafrance SA vs. Directeur des services fiscaux de Maine-et-Loire
oraz Sanofi Synthelabo vs. Directeur des services fiscaux de du Val-de-Marne
6) np. orzeczenie z dn. 15.01.1998r. w sprawie C-37/95 pomiędzy Ghent Coal
Terminal NV vs. Belgian State oraz z dn. 08.06.2000r.w sprawie C-396/98
pomiędzy Grundstrückgemeinschaft Schloßstraße GbR a Finanzamt Paderborn
(Niemcy)
7) skorzystanie z tego prawa może jednak narazić polskiego podatnika na spór
z organami podatkowymi, które stoją na stanowisku, iż IV Dyrektywa, w
przeciwieństwie do ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest w Polsce
źródłem prawa i jako taka nie może być stosowana (przyp. autora z praktyki
własnej)
8) potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT - formularz
VAT-5
9) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z
2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.); dalej: o.p.
10) art. 306a § 2 pkt 1 i 2 o.p.
11) Np. uchylony przez art. 1 pkt 29 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r.
(Dz.U.05.90.756) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 czerwca 2005 r. art. 107
ust. 1 pkt 1 p.t.u.U nakładał na podatników wystawiających fakturę obowiązek
udostępniania nabywcy towaru lub usługi udostępniania do wglądu oryginału
lub uwierzytelnionego notarialnie odpisu potwierdzenia zgłoszenia
rejestracyjnego.
12) Art. 141 w zw. z 306k o.p.
13) Na podstawie przepisów Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071
z późn. zm.).
14) Na postanowienie to, stosownie do art. 306c o.p., służy zażalenie. "