-
Data: 2003-11-15 23:47:44
Temat: demokratyzowaniepolit.budzet.lekiem na marazm społ
Od: Paweł Kozycz<p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Propozycja wprowadzenia systemu wniosków -bonów na przedsięwzięcia
publiczne.
Mówi się o niechęci obywateli do angażowania się do życia
publicznego. Uważam, że obywatel będzie miał większą ochotę
współuczestniczenia w podejmowaniu ważnych decyzji publicznych jeżeli
ten obywatel otrzyma sprawniejsze narzędzie do wymierniejszego
przekazywania swoich opinii, wniosków w sprawach publicznych
przedsiuęwzięć pro-rozwojowych interesujących tego obywatela.
Tak jak na wolnym rynku poprzez akcje, pieniądze, udziały itp.
kosument wyraża swoją opinię o przedsięwzięciach tak odpowiednio
wymierną możliwość, szansę wyboru powinienen mieć obywatel w
przekazywaniu swoich opinii, głosów w sprawach jego interesujących
przedsięwzięć publicznych.
Do sprawniejszego wyrażania owych głosów, opinii obywatelskich
proponuję instytucję wniosku-bonu na przedsięwzięcia publiczne.
Wzajemne amortyzowanie wydatków publicznych i prywatnych za
pomoca odpowiedniej instytucji informacyjnej, obywatelskiej (coś jak
jak instytucja wniosku wg kodeksu prawa administracyjnego) to główne
sedno mojej propozycji, którą można nazwać propozycją wprowadzania
systemu wniosków-bonów obywatelskich na przedsięwzięcia, które były
by w dalszym etapie "obróbki",selekcji w gestii planowania
budżetowego wybieralnych władz demokratycznych (gminnych i wyżej),
które jednak musiały by precyzyjniej rozliczać się, tłumaczyć się z
powierzonych im tych wniosków-bonów.
Dystrybucją wniosków-bonów mogły by się podjąć np. urzędy pocztowe
czy skarbowe -tu poprzez załaczanie wniosków-bonów do deklaracji
podatkowych (oczywiście owe wnioski będą wypełniane dobrowolnie).
Koszt dystrybucji tych wnisków przejeły by firmy, instytucje, które
zamieszczały by swoje informacje, reklamy do broszur informacyjnych
załącznych do tych wniosków-bonów. Dystrybucja wniosków-bonów
może wykorzystywać współczesne techniki przesyły informacji tak jak
np. w bankowości.
Proponuję aby każdy obywatel miał prawo do otrzymywania
odpowiedniego udziału w bonach wg: tzw minimum ilosciowego i wg
wysokosci placonych podatków, w rozprowadzaniu wniosków-bonów (coś
w rodzaju wcześniej proponowanej instytucji bonu oświatowego tylko,
że w mojej propozycji o sensowniej szerszym zakresie publicznych
wydatków-jest między czym wybierać) - np. po min. 10 wniosków-
bonów o wartosci100zl + ilość uzalężniona od wpłaconego podatku. W
tych wnioskach-bonach (jak w czekach) obywatel przedstawiał by swoje
sugestie komu lub na co chce ten dany bon czy bony przekazać
wybranej przez siebie firmie, organizcji panstwowej np.: (np.
przychodni lekarskiej) czy prywatnej (np.fundacji), wsparcie polityki
budżetowej w zakresie np. ZUS-u, budownictwa, przedsięwzięć dających
stosunkowo wjęcej miejsc pracy itd.
Udział tego systemu bonów zajmował by ok.10% budżetów publicznych
(państwowych).
Te "bonowe"referendum wg średniej ważonej w tym przypadku miało
by wpływ w granicach plus minus 10% na całość dochodów publicznych,
państwowych. Przedsiębiorstwa państwowe (min. powiaty, gminy itd),
prywatne "biły by sie " o te bony, zdobywały je do potencjalnej
realizacji swoich a jednocześnie pro-publicznych koncepcji rozwojowych,
co i tak w ostateczności zawsze bedzie sie kończyło na procedurze
przetargowej -a więc dana koncepcja popierana przez firme może
wygrać ale w kwestii realizacji bedzie musiała stawać w równym szeregu
z innymi kandytami na realizacje danej propozycji pro-
rozwojowej. "Wygrywać", prawo do realizacji będzie miała ok. połowa
przekazywanych wniosków-bonów.
Proponowany system wniosków-bonów ma za zadanie usprawnienie
przepływu informacji w polityce budżetowej państwa -tak jak czeki
(pieniądze, akcje) na wolnym rynku. Oczywiście wykorzystanie tych
bonów będzie miało swój wpływ nie tylko w sferze wydatków publicznych
państwowych (min.elastyczniejszy rozdział w sferze kierowania
rozdzialem pieniędzy między powiaty, gminy itd) ale także zarazem
rynkowych (krzywa Laffera-ukazująca zależność oczekiwań
konsumentów, obywateli w kwestii stosunku wydatków publicznych do
tzw.prywatnych na wolnym rynku) tym bardziej, że proponuję tu
dodatkowo zastosowanie systemu ważonego liczenia udziału
procentowego wartości pieniężnej (przynajmniej potencjalnie) w
podejmowniu decyzji co do podnoszenia czy obniżania podatków.
Jeżeli udział procentowy bonów do realizacji przedsięwzięć będzie
przekraczał 50% [w ramch ok10% udziału proponowanego systemu
bonów w dochodach budżetowych państwa] to będzie sygnałem
(obywatele będą wyrażnie poinformowani w broszurach reklamowo-
infirmacyjnych) dla władzy o chęci obywateli do podwyższenia udzialu
wydatków publicznych kosztem sektora prywatanego (odpowiednie
podwyższenie podatków), a jeżeli niższy niz 50% (obywatel wpisuje na
bonie o rezygnacji z wciągania tego danego wniosku-bonu do obrotu
na wydatki przedsięwzieciach publiczne)- o obnizce wydatków,
podatków.
Ów bony będą miały za cel najbardziej możliwie jak najbardziej
efektywne, najbardziej pro-obywatelskie wspieranie najbardziej
efektywnych pod względem rozwojowym (wspieranie lokmotyw rozwoju
gospodarczego, cywilizacyjnego np.badania naukowe, rozwój
kosmonautyki itd), najbardziej popieranych przedsięwzięć publicznych
na szczeblu lokalnym, państwowym czy globalnym (odpowiednie
umowy międzynarodowe w odpowiednio efektywnym transferze tych
bonów).
Instynkt życia, życiowo interesujące sprawy (min.bezrobocie, pościg za
nowymi uzdrawiajacymi lekami itd), będą determinowały każdego
obywatela do podejmowania decyzji w kierowaniu swoich udziałów
(bonów) w wspólnym kierowaniu przedsięwzięciami pro-rozwojowymi -
będzie to swoisty zdrowy konkurs o swoje przyszłe zdrowie i życie.
Każdy obywatel będzie miał w swoich rękach (nie tylko w rękach
polityków) swoją szansę, bezpośredni udział, wpływ, swoją cząstkę w
kierowywaniu swoją przyszłością, już nie tylko na tzw.wolnym rynku ale
szerzej rozumianym rynku publicznym.
-GOVERNMENTS AND FREEMARKET CAN GET MORE SUGGESTIONS,
INFORMATION - IN MORE ACCESSIBLE WAY
-taxreferendumsurveymoneysystem
-TAXREFERENDUM to GIVE MORE CHANCE TO USE MORE PRACTICALLY
PEOPLEVOTES AND OPINIONS FOR ALL KIND OF ENTERPRISES
-IT SHOULD BE FURTHER WORKED OUT a SYSTEM FOR FOR EVERYONE,
WHO
WANT TO SHOW, WHERE HE OR SHE SEE CHANCE TO WORK OUT OWN
OPPORTUNITY, NEEDS
-SUSTAINABLE TOOL FOR the OPPORTUNITYSURVEYSYSTEM
-GOVERNMENTS AND FREEMARKET CAN GET MORE SUGGESTIONS,
INFORMATION - IN MORE ACCESSIBLE WAY
Pawel Kozycz 12.11.2003.Stargard Szczecinski o...@g...pl
--
Wysłano z serwisu Usenet na stronach PomocPrawna.INFO
-> http://usenet.pomocprawna.info
Najnowsze wątki z tej grupy
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- Przetwarzanie danych
- KSEF - jakies plusy?
- KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- KSEF demo jakie opinie?
- Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- In-vitro
Najnowsze wątki
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- 2024-03-05 Przetwarzanie danych
- 2024-01-25 KSEF - jakies plusy?
- 2024-01-18 KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- 2024-01-16 KSEF demo jakie opinie?
- 2023-12-11 Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- 2023-11-30 In-vitro