  • 1. Data: 2008-12-02 17:16:57
    Temat: darowizna na rzecz osoby prawnej?
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Osoba fizyczna nieprowadzaca dzialalnosci gospodarczej, zbudowala
    infrastrukture telekomunikacyjna o wartosci x i chce ja darowac na rzecz
    spolki z o.o. W zamian, sp. z o.o. bedzie przez okreslony czas wyplacac
    osobie fizycznej wynagrodzenie, stanowiace procent przychodow, wynikajacych
    ze swiadczenia uslug na bazie tej infrastruktury.

    Jak podejsc do sprawy od strony podatkowej? Darowizna z osoby fizycznej
    na osobe prawna i podatek od tej darowizny, a pozniej umowa zlecenie?

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@c...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 2. Data: 2008-12-03 14:41:05
    Temat: Re: darowizna na rzecz osoby prawnej?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Dec 2008, Przemyslaw Frasunek wrote:

    > Osoba fizyczna nieprowadzaca dzialalnosci gospodarczej, zbudowala
    > infrastrukture telekomunikacyjna o wartosci x i chce ja darowac na rzecz
    > spolki z o.o. W zamian

    To sie zdecyduj.
    Albo darowizna, albo "w zamian".
    Darowizna NIE MOŻE zawierać jakiejkolwiek wzajemności - jedynym
    dopuszczalnym zobowiązaniem biorcy może być polecenie, a definicja
    polecenia to: "nie czyniąc nikogo wierzycielem".
    Jeśli darczyńca lub osoba trzecia może w wyniku umowy cokolwiek
    DOSTAĆ, to nie ma darowizny.
    Tu powinienem rzucić jakąś groźnie brzmiącą łacińską formułką, ale
    żadna nie przychodzi mi na myśl :D

    > Jak podejsc do sprawy od strony podatkowej?

    A czy to nie jest zwykła "sprzedaż na raty"?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-12-03 15:17:13
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > A czy to nie jest zwykła "sprzedaż na raty"?

    Z za jaką cenę miałaby być ta rzecz sprzedana?
    Pytam zwłaszcza w kontekście PCC.

    Piotrek

  • 4. Data: 2008-12-03 19:25:05
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 03.12.2008 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
    > A czy to nie jest zwykła "sprzedaż na raty"?

    No wlasnie nie wiem. Jesli tak, to umowa ta podlega jedynie PCC od wartosci
    rynkowej i moge wciagnac przedmiot do EŚT w sp. z o.o.?

  • 5. Data: 2008-12-03 21:31:53
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Przemyslaw Frasunek w
    lublin.pl>:

    > No wlasnie nie wiem. Jesli tak, to umowa ta podlega jedynie PCC od wartosci
    > rynkowej i moge wciagnac przedmiot do EŚT w sp. z o.o.?

    Nie wiem czy to pomoże i co ma wspólnego z problemem, ale coś czuję w
    krzyżu, że osoba fizyczna i udziałowiec/wspólnik sp. z o.o. to ta sama
    osoba... ;-)

    Mam rację?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2008-12-04 09:01:30
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 03.12.2008 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał/a:
    > Nie wiem czy to pomoże i co ma wspólnego z problemem, ale coś czuję w
    > krzyżu, że osoba fizyczna i udziałowiec/wspólnik sp. z o.o. to ta sama
    > osoba... ;-)
    >
    > Mam rację?

    Akurat nie. Gdyby tak bylo, bylby aport wspomnianej infrastruktury
    w zamian za udzialy.

  • 7. Data: 2008-12-04 16:22:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Dec 2008, Piotrek wrote:

    > Z za jaką cenę miałaby być ta rzecz sprzedana?

    "W zamian spółka będzie wypłacać procent przychodów".
    To jest wynagrodzenie, z prawnego p. widzenia przeszkód nie widzę.
    Pułapkę rozumiem :)

    > Pytam zwłaszcza w kontekście PCC.

    Otóż to.
    PCC *nie zalezy od ceny*.
    Powszechnie przyjęty zwyczaj, że US weryfikuje *jedynie* czy podstawa
    opodatkowania nie została zaniżona jest błędny.
    W sumie nie da sie nic zarzucić (po prostu US zgadza się z wyceną
    podatnika, nie wnikając za bardzo jeśli jest zawyżona), ale wg
    przepisów PCC należy się od "wartości rynkowej" i kropka.

    Jest wysoce prawdopodobne, szczególnie przy zakupie nieruchomości
    lub infrastruktury :) (w omawianym przypadku), że kupujący jest
    skłonny dać *więcej* niż "wartość rynkowa" tylko dlatego, że
    "jemu pasuje".
    Bo ma akurat działkę obok albo akurat ma obok innych klientów,
    więc *jemu* (i tylko jemu!) opłaca dać się więcej, niż dałby
    inny "przeciętny" kupujący.

    Przy ruchomości (samochód) raczej o to trudno - no chyba że
    jakaś "wartość sentymentalna" (pojazd po dziadku :>).

    *Podejrzewam*, że przy umowach z PCC US domaga się podania
    kwoty wartości umowy - i nie wątpię jak reaguje na hasło
    "umowa na 150 000, ale podstawa opodatkowania czyli wartość
    rynkowa 100 000 zł" :D, ale dura lex, sed lex.

    W omawianym przypadku - sprzedający ryzykuje że zarobi albo
    straci. Kupujący też.
    Ale wartość sprzedawanej infrastruktury od tego ryzyka - oraz
    od zarobku - NIE zależy!

    Jakby na mnie trafiło, rozważyłbym hint zapodawany od czasu do
    czasu na grupie: dokonanie własnej wyceny i ... właśnie nie
    pamietam procedury, ale jak rozumiem oparta jest ona na art.
    6.2 i art.6.2 UoPCC.

    Tu uwaga: UoPCC w art.6.4 przewiduje po prawdzie:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    +++
    5. Jeżeli z treœci czynnoœci cywilnoprawnych, wymienionych w ust. 1 pkt 6,
    wynika prawo żšdania œwiadczeń, które nie mogš być oznaczone pod względem
    wielkoœci w chwili zawierania umowy, podstawę opodatkowania ustala się w
    miarę wykonywania œwiadczeń. Organ podatkowy może jednak, za zgodš
    podatnika, przyjšć do podstawy opodatkowania prawdopodobnš wartoœć
    wszystkich œwiadczeń za okres trwania czynnoœci.
    ---

    ...ale na *mój* rozum, w *omawianym* przypadku nie powinien on
    mieć zastosowania.
    Stosować sie go powinno kiedy *postawa opodatkowania* by się
    zmieniała, np. ilość przekazanej infrastruktury (przy ul.jakiejśtam
    od nr 2 do nru zależnego od...) by się zmieniała.
    W naszym przypadku przekazywana *wartość infrastruktury* jest stała,
    przekazywana jeden raz.
    Zmienia się jedynie *zapłata* - a to już dla PCC jest bez znaczenia.
    Wedle ustawy.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-12-04 16:36:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Dec 2008, Przemyslaw Frasunek wrote:

    > No wlasnie nie wiem. Jesli tak, to umowa ta podlega jedynie PCC od wartosci
    > rynkowej

    Na mój rozum tak, uzasadnienie w poście wysłanym przed chwilą.

    > i moge wciagnac przedmiot do EŚT w sp. z o.o.?

    IMVHO tak.

    Ale mam trudniejsze pytanie: a jaką wartość początkową
    wypadałoby przyjąć?

    Hint:
    - w przypadku PCC: podstawa = wartość rynkowa
    - w przypadku EST: zasada = cena nabycia, a wartość rynkowa
    *jedynie* jeśli ceny nabycia *nie można ustalić*.

    <OT>
    Żeby nie było - powyższa niespójność nieraz była na grupie.
    IMO ewidentnie nieprawidłowo "naciągane" przez niektórych
    w tej sposób, że przedstawiali dowód zakupu samochodu za
    granicą za 500 euro (i od tej kwoty płacili akcyzę i VAT)
    a następnie za WP przyjmowali różniste "wyceny biegłych".
    Za coś takiego USy powinny łupać aż wiórki lecą.
    Tyle że kontroli "od dochodowego" musiało by się chcieć
    zajrzeć do dokumentów od VAT i akcyzy.
    <\OT>

    Czy w naszym przypadku cenę nabycia *można* ustalić?
    IMHO - oczywiście!
    A że nie w momencie zakupu i nie w momencie "przyjęcia"...?
    "a kogo to obchodzi"? :P
    Warunek "naliczone do dnia przekazania" dotyczy wyłącznie
    kosztów "związanych" (ubocznych - transport, montaż, ubezpieczenie...)

    Baaardzo jestem ciekaw komentarzy w tej kwestii :D, ani ustawa
    ani AFAIR rozporządenia nie przewidują procedury korygowania
    WP ST "w locie", w miarę jak "kwota należna zbywcy" się
    zmienia.

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2008-12-04 17:19:43
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-12-2008 o 17:36:39 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Baaardzo jestem ciekaw komentarzy w tej kwestii :D, ani ustawa
    > ani AFAIR rozporządenia nie przewidują procedury korygowania
    > WP ST "w locie", w miarę jak "kwota należna zbywcy" się
    > zmienia.

    Jakby tak się dało 22g.18 updof naaaaciągnąć ;-)

    pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2008-12-04 18:03:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Dec 2008, Tomek wrote:

    > Jakby tak się dało 22g.18 updof naaaaciągnąć ;-)

    To byłoby logiczne :)
    Ale:
    1. mogłoby być nadużywane
    2. więc Sejm przezornie zastrzegł wyłącznie "autorskie" :D

    pzdr, Gotfryd