  • 1. Data: 2004-12-12 11:10:27
    Temat: czy mogę amortyzować współwłasność?
    Od: "pmozczsai" <p...@p...onet.pl>

    Kupiliśmy auto rodzinnie, używane,
    ojciec, matka i syn,
    ja jako syn jestem 3-ci w dowodzie,

    Ja prowadzę działalność na KPiR
    nie jestem vatowcem,

    czy mogę auto wciągnąć do ewidencji środków trwałych?
    jeśli tak to czy całą jego wartość czy część?
    (w umowie kupna-sprzedaży nie określiliśmy udziałów)
    Auto kosztowało 10.000 zł
    Czy mogę wciągnąć to jako koszt?
    Jeśli nie to ile lat minimum trzeba amortyzować?

  • 2. Data: 2004-12-14 22:15:05
    Temat: Re: czy mogę amortyzować współwłasność?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 12 Dec 2004, pmozczsai wrote:

    >+ Kupiliśmy auto rodzinnie, używane,
> [...]

    Zastrzegam że NIE JESTEM doradzcą i to poniżej nie jest
    poradą tylko "moim stanowiskiem jakbym ja robił" tudzież
    składa się z wybiórczych i stronniczych ;> cytatów
    z przepisów :)
    Czytać podkreślenia z fixed-font (czyli np. Courier
    ale *NIE* Arial czy inny "nonblank fixed"):

    >+ czy mogę auto wciągnąć do ewidencji środków trwałych?

    ++++ UoPDoOF:
    Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c,
    stanowiące własność lub współwłasność podatnika
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ----

    >+ jeśli tak to czy całą jego wartość czy część?

    ---- UoPDoOF:
    11. W razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika,
    wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji
    jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności
    tego składnika majątku;
    -----

    >+ (w umowie kupna-sprzedaży nie określiliśmy udziałów)

    +++ UoPDoOF:
    Art. 8. 1. Przychody z udziału [...] ze wspólnej własności, [...]
    u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa
    w udziale w zysku [...]
    W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    do udziału w zysku są równe.
    2. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
    1) rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kosztów uzyskania przychodów i strat,
    ---

    >+ Auto kosztowało 10.000 zł
    >+ Czy mogę wciągnąć to jako koszt?

    ---
    Art. 22d. 1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych
    od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których
    wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    3.500 zł
    ---

    Nie ma mowy o "udziale", "wartości udziału podatnika" itp - tylko
    WP *całego* ST (z czego *część* czyli "udział" podlega amortyzacji).

    >+ Jeśli nie to ile lat minimum trzeba amortyzować?

    ...nie wiem :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2004-12-15 00:33:23
    Od: "pmozczsai" <p...@p...onet.pl>

    wyczerpująco prawie w całości,

    tx
    i.

  • 4. Data: 2004-12-15 00:38:45
    Od: "pmozczsai" <p...@p...onet.pl>

    Czyli podsumowując w sumie opłaca mi się te moje 3333 zł współudziału wpisać
    w koszty (amortyzacja od 3500 napisałeś) i automatycznie wliczać w koszty
    paliwo, naprawy, ubezpieczenie w wysokości 1/3 udziału,

    tak?

    i.

  • 5. Data: 2004-12-15 08:48:46
    Od: "Bzooo" <z...@e...net.pl>

    Napisał:
    "Nie ma mowy o "udziale", "wartości udziału podatnika" itp - tylko
    WP *całego* ST (z czego *część* czyli "udział" podlega amortyzacji)."

    WP całego przekroczyła 3500 (10000>3500).
    Amortyzujesz 3333 - tak wynika z wypowiedzi Gotfryda.

    Sorki, że sie przyłączam do wątku ale byłbym wdzięczny, gdyby ktoś
    podpowiedział swoje stanowisko, jak długo amortyzować?
    Jak nowy, 5 lat (jeśli jest nowy) czy jak używany (połowe krócej).
    Nadmienię, że jestem w takiej samej sytuacji jak autor wątku, z tym,
    że moje autko jest używane.

  • 6. Data: 2004-12-15 14:41:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Dec 2004, Bzooo wrote:

    >+ Użytkownik "pmozczsai" <p...@p...onet.pl> napisał
    >+ > Czyli podsumowując w sumie opłaca mi się te moje 3333 zł współudziału
    >+ > wpisać w koszty (amortyzacja od 3500 napisałeś)
    [...]
> [...]
    >+ "Nie ma mowy o "udziale", "wartości udziału podatnika" itp - tylko
    >+ WP *całego* ST (z czego *część* czyli "udział" podlega amortyzacji)."

    ...właśnie w wątku obok mi wytknięto że byłem w błędzie :[ !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2004-12-15 21:55:48
    Od: "pmozczsai" <p...@p...onet.pl>

    No to już teraz zgłupiałem,
    to w końcu jak mogę to zrobić najkorzystniej?

    Potrzebuję kosztów jak każdy,
    one sobie leżą na tacy,
    a ja nie wiem jak je poprawnie ugryźć

    pzdr
    i.

  • 8. Data: 2004-12-16 21:27:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Dec 2004, pmozczsai wrote:

    >+ No to już teraz zgłupiałem,
    >+ to w końcu jak mogę to zrobić najkorzystniej?

    Przeczytać to co mi wytknięto i sprawdzić kto miał rację.
    Tekst znasz, cytat jest.
    Biura doradztwa podatkowego nie ma :)
    A nawet jakby było to "siedzieć idziesz ty" (odpowiedzialność
    *karną* ponosi *zawsze* podatnik - nawet jak uzyska odszkodowanie
    od ew. biura podatkowego to wpis "w papiery" pt. "karany sądownie"
    dostanie on (podatnik) :)).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)