  • 1. Data: 2009-01-12 11:12:19
    Temat: akcje cash-back
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    czasem zdarzają się takie akcje
    kupujesz sprzęt za 5000 zł
    wysyłasz producentowi na wskazany adres kopię faktury/paragonu wraz z kodem
    na pudełku i dostajesz w prezencie 500 zł jako przelew na konto

    pytanie jak to należy traktować od strony podatkowej?

    firma taka robi zwykle przelew na konto - więc ślad dość wyraźny pozostaje
    rozważmy to w dwóch przypadkach - zakupu firmowego (faktura) i zakupu
    detalicznego (paragon)

    --
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-01-12 11:57:21
    Temat: Re: akcje cash-back
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jan 2009, zkruk [Lodz] wrote:

> [...]
    >
    > firma taka robi zwykle przelew na konto - więc ślad dość wyraźny pozostaje
    > rozważmy to w dwóch przypadkach - zakupu firmowego (faktura)

    IMHO tu jest oczywiste: mamy przychód - który de facto obniża koszt.
    Po pierwsze jako że jest on "związany" podpada pod art.14.2.2
    Natomiast jest pytanie, czy jest to przychód "uboczny"?
    (czyli do ktorej kolumny wpisać). 14.2 wskazywałoby że do "ubocznych".

    W przypadku ST problem przekłada się na art.23.1.45 - inaczej mówiąc,
    pytaniem jest czy powinien to być przychód czy (albo może "również"?!)
    obniżenie zaliczenia w koszty raty amortyzacyjnej.

    > i zakupu detalicznego (paragon)

    Ba... :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-01-12 12:59:24
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Natomiast jest pytanie, czy jest to przychód "uboczny"?
    > (czyli do ktorej kolumny wpisać). 14.2 wskazywałoby że do "ubocznych".

    tutaj, żeby Cie zrozumieć musze poczytać ;]

    > W przypadku ST problem przekłada się na art.23.1.45 - inaczej mówiąc,
    > pytaniem jest czy powinien to być przychód czy (albo może "również"?!)
    > obniżenie zaliczenia w koszty raty amortyzacyjnej.

    z jednej strony ten ciąg wydaje się logiczny

    z drugiej strony - jest faktura zakupu, nie ma faktury korygującej - więc
    niby dlaczego wartość ST miała by się zmienić (akurat w tym konkretnym
    wypadku to 1500zł - czyli jednorazowa amortyzacja)

    no więc ja bym się skłaniał w stronę przychodu
    tylko - brak papieru na przychód...

    więc wspiać w książkę (brak kasy jeszcze)
    pomimo tego, że przecież ani sprzedaż ani usługa - ani...
    co to jest??

    a może darowizna?? :-)

    > Ba... :)

    :)

    uulllaaala... chyba ktoś nie przemyślał tych akcji...

    a gdyby to był bon na zakupy 500zł
    albo bon obniżający cene zakupu o 500 zł?

    --
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-01-12 13:08:56
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-01-2009 o 13:59:24 zkruk [Lodz] <z...@g...pl> napisał(a):

    > no więc ja bym się skłaniał w stronę przychodu
    > tylko - brak papieru na przychód...

    Hint: jaki masz papier w przypadku przychodu nieodpłatnego świadczenia?
    Hint2: §26 i 26 rozporządzenia do KPiR

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-01-12 22:49:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jan 2009, zkruk [Lodz] wrote:

    > więc wspiać w książkę (brak kasy jeszcze)
    > pomimo tego, że przecież ani sprzedaż ani usługa - ani...
    > co to jest??

    IMVHO na to powinna być f-ra korygująca :>
    Przyznam że czytałem o sporach, czy takie "cóś" ma być
    opodatkowane czy jest zwolnione - poszło o przypadki
    kiedy US nie chciał uznać takiej "późniejszej nagrody"
    za część wynagrodzenia (znaczy za obniżkę :)).
    Ostatecznych wniosków... nie pamiętam :(

    > a może darowizna?? :-)

    Zdecydowanie nie - darowizna NIE MOŻE być powiązana
    z jakimś świadczeniem "w zamian".
    Z opisów na grupach wynika, że byli tacy, którzy się
    przejechali na tym przy walce z US o "pozorowane
    darowizny" (wystarczające jest przyznanie oczekiwania
    jakiejś wzajemności). Darowizna może zawierać jedynie
    "polecenie" - coś, co NIKOMU nie daje prawa do
    żądań majątkowych.
    Zajrzyj do definicji w Kodeksie Cywilnym:
    _117.html
    :)

    Cash back to zdecydowanie świadczenie wzajemne.

    > :)
    >
    > uulllaaala... chyba ktoś nie przemyślał tych akcji...

    hAmerykanie chyba to wymyślili.
    Oni nie mają problemów z VATem!

    Ale tak sie zastanawiam głośno...
    Procucent widać uznał że produkt za drogi.
    I postanawia końcowym użyszkodnikom zwrócić część wartości
    chłamu, który uprzednio im wcisnął... ujdzie? ;)
    Oczywiście (w .ue) VAT idzie na straty :(

    > a gdyby to był bon na zakupy 500zł
    > albo bon obniżający cene zakupu o 500 zł?

    Czy przyjęcie weksla (albo innego papieru wartościowego) jest
    przychodem? Oczywiście mowa o "aktywnym" papierze wartościowym,
    a nie w roli zabezpieczenia (kaucyjnego).
    Mamy zamianę roszczenia o zapłatę na roszczenie z papieru
    wartościowego.

    pzdr, Gotfryd