  • 1. Data: 2005-10-20 01:00:02
    Temat: Zmiana rezydencji podatkowej (Austria)
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    W 2005 uzyskałem dochód w Polsce, z kilku polskich źródeł. Przed końcem roku
    zamierzam przenieść się do Austrii i tam uzyskać, jeszcze w 2005, dochód od
    spółki austriackiej. Przeprowadzka wiąże się z przeniesieniem centrum
    życiowych interesów.

    W przepisach updf i umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie znalazłem
    zapisów nt. zmiany miejsca zamieszkania w trakcie roku podatkowego. Czy
    można uznać, że z chwilą zaprzestania zamieszkania w RP przestaje dotyczyć
    mnie nieograniczony obowiązek podatkowy, w związku z czym za rok 2005
    rozliczam w Polsce jedynie polskie dochody? Analogicznie w drugą stronę:
    czy w Austrii nie mam obowiązku rozliczania się z polskich dochodów
    uzyskanych kiedy nie mieszkałem w Austrii? Taka sytuacja, ze względu na
    progresję podatkową w obu krajach, byłaby dla mnie oczywiście
    najwygodniejsza.

    Czy opuszczając kraj przed końcem roku podatkowego muszę się rozliczyć z PIT
    wcześniej niż zwykle (do kwietnia)? Czy z podatku rozliczam się w miejscu
    ostatniego zamieszkania w Polsce, czy z racji bycia "zagranicznym" w 2. US
    Warszawa?

    Czy są czynności prawne które mogę albo powinienem uczynić (np. zgłoszenie
    aktualizacyjne NIP), które zmieniłyby moją sytuację prawną?

    I ostatnie pytanie: skoro w 2006 nie zamierzam być objęty obowiązkiem
    podatkowym w Polsce, to czy powinienem (albo dobrze byłoby gdybym)
    powiadomić jakoś US, żeby się nie spodziewał ode mnie rozliczenia PIT?

    Nie prowadzę DG.

    Z góry dziękuję za odpowiedzi lub wskazanie adekwatnych przepisów.

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>