  • 1. Data: 2006-09-04 18:00:03
    Temat: ZUS: składki, które poszły w kosmos a nawet dokładniej do czarnej dziury
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    Witam,

    Mam następującą sytuację: dwie składki zostały omyłkowo wysłane jako
    składki na ubezpieczenie społeczne zamiast jako składki na ubezpieczenie
    zdrowotne (moja wina, pomyliłem się przy definiowaniu przelewu).

    Oczywiście zostało złożone pismo z prośbą o przeksięgowanie.
    Po pewnym czasie ZUS wydał zaświadczenie o "niezaleganiu" tak więc
    pomyślałem sobie "znowu sukces", udało się odkręcić sprawę.

    Tymczasem dzisiaj przyszło listem zwykłym pismo o takiej - mniej więcej
    - treści:
    "W odpowiedzi na pismo z dnia [...] w sprawie przeksięgowania mylnie
    przekazanej składki na FUS/5l/ w kwocie 175,25 zł. zamiast na FUZ/52/
    Wydział Rozliczeń Kont Płatników Składek Inspektorat [...] informuje, że
    brak jest możliwości wykonania jej korekty w systemie. Powyższa wpłata
    zostanie rozliczona tak jak wskazuje jej opis, zgodnie z rozporządzeniem
    Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1998r. w sprawie szczegółowych zasad i
    trybu postępowania w sprawach rozliczania składek (...) oraz kolejności
    zaliczania wpłat składek na poszczególne fundusze (Dz.U.Nr 165,
    poz.1197, z pózń. zm.)"

    I co ja mam biedny zrobić?

    Szurnąć pismo - tam gdzie jego miejsce - czyli do kosza i zapomnieć o
    sprawie? Ostatecznie cóż mnie może obchodzić, że ZUS ma kiepski system?
    Jak się nie da w systemie, to niech sobie zapiszą w kajecie ...

    Z drugiej strony nie chciałbym tracić czasu na wyjaśnianie tej sytuacji
    za rok czy dwa, jak urzędnicy się obudzą ...

    Czy ktoś był w podobnej sytuacji?
    Co radzicie zrobić?

    Pozdrawiam

    P.

  • 2. Data: 2006-09-05 07:50:03
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    piotrek wrote:

    > Co radzicie zrobić?

    Przeczytać to rozporządzenie.

  • 3. Data: 2006-09-05 14:53:34
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    jureq wrote:
    > Przeczytać to rozporządzenie.

    Na to sam wpadłem ale dziękuję za sugestię.

    Po przeczytniu ustawy i tego właśnie rozporządzenia wyszło mi, że w moim
    przypadku:

    1) wysokość składek jest wyznaczana na podstawie ostatnio złożonej
    deklaracji. W moim przypadku z deklaracji wynika, że niezerowa składka
    jest jedynie na ubezpieczenie zdrowotne (pracuję na etacie + DG).

    2) w związku z tym nie powinno być raczej wątpliwości na co należy
    zaliczyć wpłątę pomimo błędnego jej opisania.
    Mówi o tym §9:
    "
    [...]
    § 9.
    1. Jeżeli wpłata składek na ubezpieczenia społeczne jest wyższa niż
    kwota należna, wynikająca z rozliczenia dokonanego w deklaracji
    rozliczeniowej za dany miesiąc kalendarzowy, to nadwyżkę pozostałą po
    pokryciu należnych składek na ubezpieczenia społeczne za dany miesiąc
    kalendarzowy zalicza się proporcjonalnie na pokrycie zaległych
    należności funduszu emerytalnego i należności otwartych funduszy
    emerytalnych, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie
    płatności.
    2. Z pozostałej po rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1, kwoty pokrywa
    się należności z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne, począwszy od
    należności o najwcześniejszym terminie płatności.
    [...]
    "

    Jak rozumiem to wyczerpuje mój przypadek i pismo o którym wspominałem
    należy skierować ad kosz ...

    Czy gdzieś się pomyliłem w swoim rozumowaniu?

    Pozdrawiam

    P.

  • 4. Data: 2006-09-08 09:04:46
    Od: Arjos <a...@o...pl>

    piotrek napisał(a):

> [...]
    > należy skierować ad kosz ...
    >
    > Czy gdzieś się pomyliłem w swoim rozumowaniu?

    Zamiast rzucać do kosza może lepiej odpisz ponawiając prośbę i powołując
    się na ten przepis.

    Artur